Nozzle Leapfrog

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rehorst
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2018 15:54

Nozzle Leapfrog

Bericht door Rehorst »

Mede forum leden.

Laad ik mij eerst even voorstellen, ik ben sinds kort bezig met 3D printen en heb een Leapfrog Creator HS gekocht en vervolgens een Autocad cursus gaan volgen.
Ik gebruik de 3D printer voor het uitprinten van diverse sceneri voor mijn N-spoor modelspoorbaan.
Ik wordt hierbij bij problemen geholpen die beroepsmatig dagelijks met de Leapfrog printers werkt en het daar bij behorende programma Simplify tot grote tevredenheid.

Omdat we kleine onderdelen moeten gaan printen zijn we opzoek naar een nozzle van 0.2 mm voor de Leapfrog.

Weet iemand waar deze bestaan en waar ze te koop zijn?, bij leapfrog konden ze hierop geen antwoord geven.

Met vriendelijke groeten
P. Rehorst
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door stef stuntpiloot »

Ze weten niet hoe je aan hun nozzles kan komen? Dat is ehm, merkwaardig.

Volgensmij is het M6 draad, de creatr (niet HS) die ik ooit had maakte gebruik van standaard nozzles die overal verkrijgbaar zijn zoals:
Afbeelding

Gaat het overigens om specifiek die maat die ze niet hebben of willen ze je helemaal geen nozzles meer verkopen?
Rehorst
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2018 15:54

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door Rehorst »

De nozzle die op mijn printer zit heeft binnen draad en die heb ik wel gevonden me een maat van 0.4 mm. maar die ziet er op.
ik zoek kleinere want hetgeen ik ga printen is maar milimeterwerk
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door gerkon »

om het plastiek door een heel klein gaatje te persen is vrij veel kracht nodig, en zeker met een bowden drive geeft dit heel veel problemen.
dat is den de rede dat ze niet kleiner gaan dan 0.35
als je het toch wilt proberen moet je er een zelf maken .
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door rien1959 »

Op mijn Ultimakers 2+ (4 stuks) ga ik tot 0,2 mm (Olsson) zonder problemen. Het klopt dat Leapfrog een eigen(wijs) systeem heeft. Ombouwen is het advies dat ik je kan geven.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door diepchess »

Wat is de reden dat je naar 0.2mm doorwil?

Als ik hier met 0.4mm print op 0.16mm laagjes dan is het hier (eigen printer) dus als spuitgegoten bijna - bij printen op hoge snelheid.
Dus je ziet de laagjes in Z-richting zo goed als niet.

Om op dezelfde manier te printen met 0.2mm nozzle zul je 0.08mm laagjes moeten printen of nog minder. Die chinese nozzles zijn vrij lomp geboord.
Een 0.2mm nozzle goed tunen is veel lastiger dan 0.4mm nozzle - en het print natuurlijk 2x trager.
Rehorst
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2018 15:54

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door Rehorst »

Dat ik naar 0.2 wil is omdat veel wat ik ga printen mm. werk is, een wand dikte van b.v. 0.5 is met een 0,4 nozzle niet te realiseren.
De dingen die ik ga printen zijn voor mijn modelspoorbaan spoor-n dat is schaal 1:160
Ik ga dan printen met een laagdikte van 50 micron.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door diepchess »

Oh jawel hoor. 0.5mm is heel easy met 0.4mm nozzle.

Alleen 0.3mm is lastig omdat dat kleiner is dan 0.4mm nozzle.

Met nieuwe printers in aanbouw is eerste wat ik altijd print een koker van 20x20mm met 0.4mm wanddikte en 100mm hoog.
Als die er niet perfect uitziet dan wordt er eindeloos gesleuteld aan de 3d printer :)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door Breaker »

diepchess schreef: 30 nov 2018 04:45 Een 0.2mm nozzle goed tunen is veel lastiger dan 0.4mm nozzle - en het print natuurlijk 2x trager.
Ja, en telt best wel door, in oppervlak 4x trager en in volume 8x trager.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door stef stuntpiloot »

Buiten het verhaal van de tuning van een klein diameter nozzle om, heb je voor jouw toepassing ook een hars printer overwogen? heeft veel meer detail en vraagt veel minder nabewerking. Zelfs met een heel goed afgestelde dure printer ga je nog veel werk krijgen na het printen. Het kan, maar vraagt wel wat toewijding
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door diepchess »

Breaker schreef: 04 dec 2018 14:15
diepchess schreef: 30 nov 2018 04:45 Een 0.2mm nozzle goed tunen is veel lastiger dan 0.4mm nozzle - en het print natuurlijk 2x trager.
Ja, en telt best wel door, in oppervlak 4x trager en in volume 8x trager.
Ja het gaat zeker doortikken afhankelijk van hoe je print. Met 0.4mm nozzle print ik 0.4mm breed spoor en zo heb ik dat ook in de verschillende slicers ingesteld.

In principe kun je ook met 0.2mm best wel 0.4mm breed printen zonder al te veel problemen, maar wat onoplosbaar is, is dat je gewoon gelimiteerd bent tot 0.08mm als maximum hoogte als je netjes wilt printen. 0.08mm of minder en dat komt best wel hard aan t.o.v. 0.16mm layers. Dus je zit in elk geval vast aan die factor 2, maar er komt natuurlijk nog meer bij inderdaad.

Een probleem is ook dat al die grappenmakers die de slicers bouwen alleen maar hebben zitten tunen op die 0.4 en 0.5mm nozzles.

Vooral bij slic3r enorm goed zichtbaar. s3d doet het iets beter daar.

Dan zit je verder nog met de infill en overlappingen. Bij 0.4mm en 30% infill bij 'stars' infille, niet 100% kapot van nog om het zachtjes uit te drukken. Dat met de laatste snapshot van begin december. De bonding gaat toch vrij hoofdletter K bij slic3r daar, terwijl die toch op de default 55% was teruggezet. Het komt niet overtuigend over bij slic3r bij stars. Terwijl 30% infill bij slic3r met honinggraat (honeycomb) gaat wel uitstekend, maar ja dat print natuurlijk enorm traag. Voor spoorrails zul je toch honeycomb moeten gebruiken.

Bij s3d heet dat 'full honeycomb'.

Echter bij 30% infill met 0.08mm laagjes dan wordt het opvullen van grotere oppervlaktes dan spoorrails met die 0.2mm nozzle een joekel van een probleem.

Ben hier nu een behoorlijk groot uitgevallen Leopard2 aan 't 3d printen (iets van 350mm lang, 130mm breed en fiks wat hoogte) en 't is dat sterkte niet zo'n mega probleem daar is, maar hij moet er toch wel fatsoenlijk uitzien me dunkt. Ik dacht weer eens stars met 30% infill te pakken en 0.16mm layers bij 0.4mm nozzle - maar die bonding ziet er echt VERSCHRIKKELIJK uit en hij dekt maar *net* en ook niet zo supernetjes de eerste solide infill die eroverheen gaat.

Als ik dunnere laagjes print - bij mij is dat tegenwoordig toch 0.10mm - 0.08mm doe ik gewoon niet want da's zo'n ellende om te tunen.

Maar met 0.2mm nozzle dan moet je toch al snel denken aan 50% infill of anders wordt vlakken opvullen vrij lastig op een nette manier. Dat lukt dan wel weer als je zeg 16 laagjes op elkaar knikkert, maar garantie heb je niet zo bij 30% infill, je hele object kan eventjes verknald worden doordat er ergens iets mis gaat.

Dus 40% wordt echt het *minimum* als infill als netjes printen belangrijk is.

Bij alleen sporen printen zal dat niet zo'n probleem zijn vermoed ik overigens.

Maar het schiet niet op hoor en zelfs de lego sporen van mijn neefjes als ik die zo zie, die zijn supersimpel om te 3d printen op nette manier met 0.4mm nozzle of zelfs met 0.5mm. Zou gewoon gaan voor de 0.4mm en dan honeycomb in slic3r pakken.

Bij s3d kun je ook zien dat er niet overdreven veel tijd gezeten heeft in de full honeycomb. Het is netjes en kan er goed mee door, de gaps zijn wel stuk groter dan bij slic3r, met als gevolg dat bij 0.08 je dat ook niet goed gedekt krijgt bij 30%. Bij s3d is 50% full honeycomb toch minimum bij 0.08mm laagjes.

En dan minimaal een topfinish van 16 laagjes of meer. Zou er 20 pakken voor de zekerheid.

Dus je verliest echt megatijd met zo'n 0.2mm nozzletje daar met name aan die finish. Bij 0.4mm nozzle zijn 8 deklagen meer dan zat.

De optie die je eigenlijk in zo'n slicer zou willen hebben is dat de eerste deklaag over honeycomb/stars of welk type infill dan ook die allesbehalve solide is, dat je daar echt hele dikke laag plastic overheen kunt smeren. Echt iets van 0.25mm laagdikte bij 0.4mm nozzle of nog grover. Iets lomps wat heel goed dekt in 't kort.

p.s. slic3r heeft ook zo'n optie van variabele laagdikte waar hi jdan zelf kan kiezen welke dikte laag hij pakt - maar dat is totaal catastrofaal bij gros van de objecten. Heb eigenlijk 1 object (een hondje) die ik geprint heb van geel ABS, waar dat ok ging - maar gros objecten was het echt een verschrikking. Dus vandaar dat ik uitga van constante dikte laagjes.

Om 1 of ander reden lukt dat geen enkele mij bekende slic3r echt geniaal om de laagdiktes goed te varieren. Komt misschien nog wel in de toekomst.

p.s.2: Rehorst - slic3r kan ik je niet aanraden als je met < 0.4mm nozzle gaat printen of wat complexere objecten dan spoorrails. s3d zoals je al noemt is stuk beter daar. Gewone simpele spoorrails is no problem. slic3r gaat de mist in met name bij complexe overhangs en met name complexe supports zoals bij deze tank het geval is bij de turret. Bij modelspoor heb je dat niet als je handig ontwerp maakt. Is echt totaal eitje om gros spoorrails te 3d printen. Sterker nog had ik aan gedacht om enige tientallen meters van te printe nvoor mijn neefjes - alleen zijn het geen spoorfans.
Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Nozzle Leapfrog

Bericht door Btje »

Ik ga een e3d v6 op mijn hs monteren. Dat originele nozzle systeem en koeling is echt prut.
BF20 maar nog niet CNC
Plaats reactie