Het interessante aanbiedingen topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Hey John,

het was toch de bedoeling om die aanhanger hier bij mij thuis te lossen, ik had er al een hoekje voor vrijgemaakt.
Moeten we nu een nieuwe afspraak maken of was het alleen maar een droom?

Veel succes met het storing zoeken, lijkt me geen echt groot probleem.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

Of ik de motoren laat zitten of ook vervang. Drivers van de motors lijken wel goed te werken.
Oude Emcos hebben bijna altijd Berger Lahr 5 fase stappen motoren, dat zijn de Rolls Royce motoren in de stappenmotor wereld. Hun koppel/rpm grafiek is veel rechter en gaat veel langer door (in rpm) dan bipolaire stappen motoren. Ik zou ze nooit vervangen door bipolaire, dat zou zonde zijn.

Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Klopt, maar ook die verslijten, vooral de drivers. En als je er dan eentje kapot hebt moet je op zoek naar iets identieks wat redelijk problematisch aan het worden is.De vijf fase techniek is inmiddels toch wel enkele tientallen jaren oud en wat mij betreft aan het einde van de levensduur, daar zou ik geen (voor mij) nieuwe machine meer mee gaan uitrusten en als ik zo'n machine had die ik elektronisch zou moeten gaan ombouwen dan zou ik denk ik toch ook kiezen voor iets moderns, dat is denk ik op de lange termijn meer betrouwbaar.
Maar dat ombouwen van die motoren en drivers kan natuurlijk altijd nog op een later moment.
Maar vergelijk ze eens met de moderne closed loop steppers, dan blijken ze opeens helemaal niet zo superieur meer te zijn, de techniek heeft wat dat betreft best wel stappen gemaakt.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Breaker »

Die Berger Lahr steppers hebben ook geen standaard flensmaat als NEMA23, de boutgaten zijn niet standaard en ook de asmaat is niet standaard (10mm). Het is dus best wat werk om het om te bouwen met adapterplaat en tandwielen. Als het makkelijk elektronisch aan te sluiten is zou ik het laten zitten, de steppers zijn inderdaad helemaal niet slecht.

Ik kwam niet uit met de drivers, die waren duur of/en niet naar mijn zin qua behuizing dus heb besloten om te bouwen naar 3-fase closed loop. Daar heb ik ook geen spijt van: Die van mij lopen niet naar hele hoge toeren maar de kracht is aanmerkelijk meer. Waar ik de 5 fase met gemak kom stallen door de poelie vast te houden, moet ik er op bij de closed loop echt voor gaan zitten om datzelfde te doen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

Ik heb Berger Lahr D550 drivers liggen, heb zelf ooit een driverkaart ontworpen en verkocht met de hulp van mlrs. Heb tevens Berger Lahr motoren waaronder een aantal nieuw in doos.

3 Fase motoren kunnen denk ik wel in de buurt komen van 5 fase en natuurlijk zelfs beter zijn bij bepaalde (lage) snelheden als er maar meer vermogen in gaat, maar heb nog niet gezien dat het koppel/rpm grafiek beter was. Closed loop gaat helpen maar in hoevere is mij nog onbekend en dat zal afhangen van de combi motor driver. Zou graag voorbeelden zien van zoeits, ben benieuwd

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Breaker »

Hier de curve voor een Berger Lahr RDM569/50 met D550 op 70V:
17907

Hier de curve voor een Leadshine ES-M32320 met een ES-D508 (bij mij op 36V):
17908

Beide hebben ongeveer dezelfde bouwmaat en zijn de krachtigste steppers leverbaar in die maat. De curve van de leadshine is beduidend hoger over het hele bereik. Boven de 2400rpm zal het waarschijnlijk wel naar elkaar toelopen. Als dat het gebied is waar je in wilt werken is het misschien de betere optie, maar dan ben je al zo veel aan accelleratie verloren dat ik me afvraag of dat het waard is. Bovendien worden ook servo’s betaalbaar en zijn dan een optie.

Ik denk dat mijn machine de D450 gebruikte als insteekkaarten. mlrs heeft mij ook geholpen met het bouwen en testen van de door jouw ontworpen driverkaart, maar deze is meer geschikt voor kleinere steppers ivm de lagere stroom die het kan leveren, deze is, als ik het goed heb, ook ontworpen voor een machine met kleinere motoren.

Dan laat ik de verkrijgbaarheid en prijs van Berger Lahr drivers even buiten beschouwing.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

indrukwekkend die leadshines !. Ben op zich bezig met een 3 of 4 ampere uitvoering van mijn 1,8 ampere kaart uit 2006. Deze gaat met een CPLD werken i.p.v. een microcontroller maar ik ben met teveel andere dingen bezig. De tijd die ik nodig heb om de software van Xilinx te leren schat ik in op meerdere dagen. Die nieuwe kaart is dan D450 achtig echter met iets hogere motorspanning. Ach we zien wel, als ik ooit iemand leer kennen die CPLD's in een handomdraai weet te programeren dan kon die nieuwe kaart wel eens snel klaar zijn.

Trouwens de VRDM568 heeft meer koppel en past op dezelfde flens als de RDM569/50.

Zou trouwens nog liever een D550 compatibele kaart maken maar dat gaat nog veel meer tijd kosten omdat ik weinig geïntegreerde H-bruggen kan vinden die 80volt goed aankunnen. Dat zal dus met losse mosfets of transistoren moeten, wordt een beetje omslachtig.

Overigens is er een firma die PIN compatibele uitvoering maakt van de D450 en D550, weet niet meer wat het moest kosten http://middex.de/en/motor_schrittmotoren.php

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

Leuke machine voor de ombouw voor weinig --> https://www.ebay.de/itm/Luxmill-4-Achs- ... ition=3000

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door spinningwheels »

https://link.marktplaats.nl/m1352510013
Lijkt mij een leuke basis voor een ombouw, in ieder geval wat stabieler dan zo.n bf 16 ding van harry,s bagger machines
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat je die graveer machine het beste kan gebruiken als graveer machine. ..niet ombouwen, maar gewoon aansluiten en gaan met die banaan
Gebruikersavatar
Tesselaar
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 11:54

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Tesselaar »

Hej wat leuk ..Met een zelfde machine ben ik 13 jr geleden begonnen.
Staat nu ergens in Uden zijn graveerwerk te doen .
Gevolgd door een trapezium as bouwpakket van Mathias Pech de CNC v met Winpc cnc. (staat nu in opslag)
En nu alweer een dik jaar een eigenbouw portaalfrees met Eding besturing

Groet vanaf Texel
Willem
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door John Sellis »

benkr schreef: 25 dec 2018 16:47 Hey John,

het was toch de bedoeling om die aanhanger hier bij mij thuis te lossen, ik had er al een hoekje voor vrijgemaakt.
Moeten we nu een nieuwe afspraak maken of was het alleen maar een droom?

Veel succes met het storing zoeken, lijkt me geen echt groot probleem.
Blijven dromen! Ik ga de storing niet zoeken. Het blijft oude bende. En wil geen sleutel kast. Dus gewoon een nieuw besturing zal wel cslab worden met mach4 of simcnc.

Stappenmotor of servo's ga ik nog bekijken. Weet nog niet wat er standaard in zit. Op de drivers staan wel servo... verder nog geen minuut naar gekeken ivm de feestdagen.


Markus nog bedankt voor de link
https://www.maschinensucher.de/Schrittm ... /i-1276623


Dat zijn ze zal wel stappenmotor zijn.
Als ze step en dir worden aangestuurd ga ik de drivers weer gebuiken
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

Voor mensen die Berger Lahr D550 drivers willen gebruiken in een ombouw ik heb ooit een printplaatje gemaakt dat het makkelijk maakt deze aan te sluiten op voeding en motor plus STEP en DIR inputs.

Als ik er eentje terugvind dan post ik wel een foto. Ontwerp Eagle files heb ik natuurlijk ook (ergens)

Update gevonden ! zie ook thread van de machine van John --> viewtopic.php?f=8&t=16671
Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 04 jan 2019 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

Diverse leuk Emco spul op Ebay

Andere uitvoering van de machine van John

https://www.ebay.de/itm/Emco-MC90-Porta ... :rk:4:pf:0

cnc draaibankje

https://www.ebay.de/itm/EMCO-COMPACT-5- ... :rk:2:pf:0

Greezt,

Markus
Plaats reactie