stappen motoren vervangen plasmatafel

Moderator: Moderators

cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

hey,

ik heb nu al tijdje geleden een cnc plasmatafel gekocht van het merk cnc grotius ( de nieuwere model van 2017.)
het is een tafel met een capaciteit van 3000x1500 met een hypertherm powermax105 als snijbron.

ik heb al een langer een probleem met vibratie bij bepaalde snelheden, en heb hierover al hulp gevraagd op de forum.
het probleem is een beetje verholpen met software instellingen, maar nog altijd niet optimaal.

ik had graag bij jullie geinformeerd of het een haalbaar idee is om de huidige stappen motoren te vervangen met betere motoren en of voeding.
de x-as heeft 1 NEMA34 motor, de Y-as heeft 2 NEMA34 motoren die elk de bewegingen overbrengen via tandheugel in combinatie met een lineaire geleiderail.
het zijn duidelijk budget motoren en voeding (naam van de voeding: 2H microstep driver DM860)

hoeveel werk zou dit zijn?
wat zijn goede motoren/voeding voor mijn tafel?

of is het geen realistisch idee?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Altijd naar closed loop gaan denk ik.
Nu heb ik daar misschien nog 2 8nm Leadshines voor in de aanbieding. Zijn niet oud maar misschien wil ik ze vervangen door snellere. Ze voldoen prima, maar het moet naar mijn idee sneller kunnen. Zinvol is dat niet, de huidige 15 mpm is voldoende, harder wordt gevaarlijk.
Lichuan is ook een goede optie.

Wat zegt Grotius?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door assink »

Zitten de steppers rechstreeks op de tandheugel?
Ik denk dat je wel gebaat bent bij een reductie, komt je resolutie ten goede en ook de benodigde kracht.
Kun je eventueel zelf maken met tandriemen.
Je zou het van deze af kunnen kijken
http://www.mechmate.com/forums/showthread.php?p=74087
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Da s inderdaad ook nog een mogelijkheid. Daar zit een tandriempje tussen als ik me niet vergis.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Wat grotius zegt? Ik denk niks meer, want volgens mij zijn die failliet, nergens meer iets van te vinden.

Ik zou de stappenmotoren vervangen door closed loop motoren van Lichuan, te krijgen bij hardwarecnc voor een nette prijs. Deze presteren vrijwel identiek aan 2x zo dure leadshines. De 3Nm is meer dan genoeg. Neem in ieder geval de 3 fase motoren, die lopen mooier als 2fase.
En als er nog geen reductie tussen zit zou ik er ook een reductie tussen zetten. Of een tandriemvertraging van 1:4, of een planetaire kast. Persoonlijk vind ik een tandriem mooier, maar het is wat meer werk om te maken. Een planeraire kast kun je zo kopen en heb je er snel tussen zitten.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

assink schreef: 27 dec 2018 18:27 Je zou het van deze af kunnen kijken
Dat zou kunnen inderdaad, alleen zou ik die dunne asjes er tussen weg laten, zodra je de riem wil spannen trek je alles scheef. Kun je beter een paar stripjes er tussen hechten of zo.

Of zoiets zou ook nog een optie kunnen zijn misschien.
https://www.aliexpress.com/item/CNC-Gea ... 4dd6f5c9d4

En anders zelf iets uittekenen en maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Plaats eens wat foto's van de aandrijving en vooral van de manier hoe de motoren aan de tandheugel zijn gekoppeld, dan kunnen we ook heel gericht advies geven, nu is het allemaal gokken.
Als de stappenmotor drivers inderdaad als type 2H microstep driver DM860 hebben zijn het super goedkope en super slechte drivers. Alleen de drivers upgraden naar b.v. Leadshine zou al kunnen en waarschijnlijk al best wel goed resultaat geven, kiezen voor zgn. closed loop drivers en motoren is een nog veel beter alternatief, maar ook weer duurder.
Tegenwoordig gaat vrijwel iedereen die moet beginnen voor deze closed loop drivers en motoren omdat dat meteen gegarandeerd dat je vanaf de ingang van de driver tot aan de motoras geen stappenverlies meer kunt hebben terwijl dat met de vorige generatie drivers wel het geval was en zeker met die goedkope pruldingen eigenlijk een gegeven.

Geef in je profiel ook aan waar je machine woont, misschien woon ik wel bij je om de hoek en is samen er naar kijken wel veel makkelijker en sneller. En als ik niet om de hoek woon dan misschien wel een van de anderen die zich nu ook mengen in deze discussie.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

bedankt iedereen voor de reacties:

wat meer info:

ik woon in Belgie, Turnhout zo'n 30km van Tilburg.
de verbinding tussen motor en tandheugel is rechtstreeks.
een holle as met tandwielen aan zit over de as van de motor geschoven (wordt geklemd met een stelschroef).
Grotius contacteren is inderdaad geen optie meer, website bestaat niet meer.

aangezien ik niet zo thuis ben in de cnc bouw van machines.
ben ik eigenlijk wel op zoek naar iemand die me hierbij zou verder kunnen helpen.
ik ben bereid alles aan te kopen maar voor het monteren en instellen zoek ik dan nog hulp.

ik zal morgen wat specifieke foto's uploaden van de machine.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Ik woon in Tilburg, dus op goede reisafstand van Turnhout en ik zou je best een keer willen helpen, alleen voorlopig even niet, ik kom er nu al niet doorheen dus nu even geen nieuwe dingen er nog bij.
Begin maar eens met het plaatsen van foto's, van de aandrijving en van de stuurkast waarop dan te zien is hoe de verschillende motoren worden aangestuurd. Ook is het wel handig te weten welke software je gebruikt om de machine te sturen (Mach3, Eding of.......)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Da s Mach3. Dat is voor routers dan , dat er een overbrenging gebruikt werd.
Het zal een planetair kastje worden dan, iets van 50 per kant. Of wat Ben zegt, Leadshine driver. Of allebei. Zelf beslissen hoe belangrijk je machine is. Dit zijn mogelijkheden die er zo op te schroeven zijn. Mach3 aanpassen is ook niet spannend.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Wel jammer van Grotius overigens. Goude handjes, daar gaan we zeker nog wat van horen.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

hier is een link naar een mapje (Cloud storage MEGA nz) met de foto's van de machine, ik kreeg de foto's zelf niet geupload.
https://mega.nz/#F!vahHzaJT!Ve4z6oPrEJO3Wur2TxgGLg

op een paar van de foto's kan je zien dat de 2 motors voor de Y-as verbonden worden met een stalen massieve as.
de as zit dan verbonden aan de motors met een getande riem.

de as van de motoren zelf is met een adapter stuk verbonden aan de tandheugel.
adapter stuk is gewoon een holle as met tandwielen voor aan de tandheugel en een verbindingsstuk voor de getande riem.

de X-as is het zelfde as de Y-as maar dan zonder de riemen omdat het maar een enkele motor is.
ik merk ook dat de X-as minder vibreert dan de Y-as, waarschijnlijk omdat er geen synchronisatie problemen kunnen zijn.

gebruikte software is sheetcam voor cam en mach3 voor de besturing.

benkr: voor mij is het ook geen super dringende zaak, misschien tegen eind februari/maart.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

kawarider schreef: 27 dec 2018 23:13 Goude handjes.
Frotzak als ik die foto's zo zie...
Geleidingen gewoon er op gelast en onder de verf gespoten.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

als jullie de foto's zo zien, zou het vibratie probleem (deels) opgelost raken met closed loop stapper motoren?
aangezien de voeding en motoren toch echt wel goedkoop zijn.

hoeveel werk zou dit zijn voor iemand die er iets van kent (werkuren?) als alle nieuwe onderdelen er zijn.
Plaats reactie