Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door Kjelt »

Waarom neem je de eerste 3f automaat na de hoofdschakelaar niet selectief tov de hoofdzekeringen? Je zou evt een stapje extra kunnen nemen omdat smeltzekeringen veel trager zijn dan automaten.
De aardlek zou ik in de hoofdmeterkast weglaten en in de secundaire kast monteren voor de groepen waar geen zware machines op komen gewoon 30mA en voor zware machines kun je evt 300mA gebruiken als je deze maar zeer goed aard.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door DaBit »

Ik doe het ook zo.
Kabel (YMvK/as 5x6mm^2 in extra mantelbuis) direct na de hoofdschakelaar in de 'huis-groepenkast' naar een 2e groepenkast in het hobbyhok, waar de 16A kracht- en enkelfase groepen zitten, 4 per 30mA aardlek.
Ik weet dat het volgens de NEN1010 officieel niet zo mag want de afstand tussen de 2 groepenkasten is groter dan toegestaan (maximaal 3 meter), maar het belangrijke gegeven 'met 1 handeling moet alles spanningsloos gezet kunnen worden' blijft intact, en met 3x25A binnenkomend heb je weinig andere opties. Met 20A afzekeren in de huis-groepenkast en dan 16A in het hobbyhok gaat niet werken. En een upgrade naar 3x35A (en afzekeren op 3x25A naar het hobbyhok) kost jaarlijks bakken met geld omdat je dan opeens bedrijf word. Kon ik voor normaal geld 3x35A krijgen dan had ik dat wel gedaan.

Het enige grote nadeel is dat als iemand een graafmachine door de kabel naar de schuur jast dat er een mannetje langs moet komen voor de hoofdzekeringen. Voor de rest is de veiligheid wel gewaarborgd, want de 2e groepenkast is eigenlijk hetzelfde als extra groepen in de huis-groepenkast, alleen zit er een paar meter tussen.

@flex: doe maar een paar meer van die rode stopcontactjes. Als het eerste apparaat met zo'n rode stekker binnen staat volgt de rest vanzelf. Die hoef je niet perse allemaal apart af te zekeren, doe je met een gewoon stopcontact immers ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door Dingenman »

'Vroeger', had ik achter mijn woning een grote schuur in de tuin gebouwd en het precies zo aangelegd, werkte perfect!
Maar ja, soms veranderen er wel eens wat dingen in het leven.. :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

1 dag monitor op 3 phase.
17912
Omdat ik met bedrijf en wonen op 1 aansluiting zit van 3x25A, en omdat de toekomst waarschijnlijk meer elektrisch verbruik gaat zijn was ik toch wel nieuwsgierig naar het verbruik, en de verdeling per fase (zekering)
En tijdelijk zolang het nieuwe huis nog niet bewoonbaar is, met een noodvoorziening in de kelder, elektrische boiler voor douchen en koken ook elektrisch.
Het blijkt dus dat die machines eigenlijk best mee vallen. De pieken zijn toch echt de boiler, waterkoker en senseo die je terug ziet. En als het te koud is 's-avonds ook nog een elektrisch kacheltje.
Groene piekjes is de close in boiler, ongeveer elke 4-5 uur.
oranje piekjes en blok van ongeveer 1 uur is duidelijk na het douchen (120 l boiler) de pieken daar boven op, thezetten met de waterkoker.
Uurtje later weer zo'n oranje piekje van de koffie (senseo),
Daarna gaan we blijkbaar es een keer iets doen met machines en zie je op 3 fases tegelijk redelijk verbruik.
Verder constateren we een koelkast die elke 20 minuten even aangaat, (die moet waarschijnlijk hoog nodig vervangen)
Gemiddeld genomen mag die fase-1 wel wat meer krijgen.
Geen idee wat b.v. een Las apparaat in dit verhaal gaat bederven.
Eigenlijk zou je iets moeten hebben wat uit 3 fase gevoed wordt, en al die grootverbruikers (lees verwarmings dingen) kan beleveren, dan zou de piekbelasting van je uiteindelijke 3 fase veel makkelijker zijn.
( toch maar een Tesla neerzetten ? :mrgreen: )

( het schijnt trouwens zo te zijn dat als je met 2 adressen op 1 meter zit je energie-belasting terug kunt krijgen ? en dat zit ik :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door Kjelt »

Met 20A afzekeren in de huis-groepenkast en dan 16A in het hobbyhok gaat niet werken.
Is inderdaad niet selectief. Ik doe dit wel om met evt kortsluiting in de aanvoerleiding te voorkomen dat ik een elektricien moet bellen. Liever een keer terug naar huis om de 20A automaat te resetten :lol:
Maar zet de losse 230V groepen op 10A C-karakteristiek automaat en de 3 fase groepen wel op 16A.
Met de 20A automaat is de tweede kast eigenljk een groep geworden, ik weet niet of het dan wel mag volgens de nen1010.
Gebruik het zo al sinds 2012 nog geen grote problemen gehad, alleen jammer dat ik 6mm^2 heb gebruikt zou nu voor 10mm^2 kiezen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 dec 2018 09:58 Daarna gaan we blijkbaar es een keer iets doen met machines en zie je op 3 fases tegelijk redelijk verbruik.
Maar ook dat valt nog wel redelijk mee.
Hier thuis zijn het ook de compressor en eventueel afzuiging die het merendeel van het 'machinepark-verbruik' voor hun rekening nemen. Wat dat betreft is koelen met een straal emulsie uit een pompje een stuk efficienter.
Geen idee wat b.v. een Las apparaat in dit verhaal gaat bederven.
Hangt er vanaf hoe zwaar je gaat lassen :mrgreen:
Dat moderne inverterspul is redelijk efficient, en aangezien jij niet van plan bent om regelmatig landbouwvoertuigen in elkaar te lassen zul je niet vaak ver boven de 150A zitten, en dat ook niet langdurig. Als je een kW of 3-4 incalculeert met dezelfde dutycycle als je waterkoker ben je er wel.
Eigenlijk zou je iets moeten hebben wat uit 3 fase gevoed wordt, en al die grootverbruikers (lees verwarmings dingen) kan beleveren, dan zou de piekbelasting van je uiteindelijke 3 fase veel makkelijker zijn.
( toch maar een Tesla neerzetten ? :mrgreen: )
Mwoah, je mag best even de boel overbelasten hoor. Het klappen van een zekering is niet alleen een functie van stroom, maar ook van tijd. Geen zorgen voor de dag van morgen.
In de toekomst zullen die lokale energie-opslag batterijen wel betaalbaar worden aangezien dat een uitstekende manier is om 'versleten' accu's van elektrische auto's en fietsen een 2e leven te geven.

Verder hebben we op het werk een batterijtje zonnepanelen liggen om het net een beetje te helpen. We zitten aan het eind van de kabel, de spanning zakt zo af en toe in tot krap boven de 200V. En ondanks dat officieel de netbeheerder verplicht is om er wat aan te doen gebeurt er helemaal niks. Die zonnepanelen helpen wel. In jouw geval ook; als je met de waterkoker, senseo en machines bezig bent is het overdag en dan leveren die dingen al gauw weer een paar kW om de stroomafname van het net te compenseren.
Kjelt schreef: 28 dec 2018 11:23 Is inderdaad niet selectief. Ik doe dit wel om met evt kortsluiting in de aanvoerleiding te voorkomen dat ik een elektricien moet bellen. Liever een keer terug naar huis om de 20A automaat te resetten :lol:
Weinig garantie. Als er een waterkoker/wasmachine/vaatwasser/oven/kookplaat/server/etc. aan staat klapt alsnog de hoofdzekering; reactietijd van zekeringen is afhankelijk van het kwadraat van de stroom (en het type zekering). MEt een paar ampere extra heeft die arme hoofdzekering geen schijn van kans. Verder werk je een dergelijk 'kritische' kabel toch wel degelijk weg, dus de kans dat die stukgaat is vrij minimaal. Als dat gebeurt heb je zowiezo dikke ellende, dan is de elektriciteitsboer bellen en de rekening betalen nog de minste zorg.

Magoed, baat het niet dan schaad het ook niet lijkt me.
Gebruik het zo al sinds 2012 nog geen grote problemen gehad, alleen jammer dat ik 6mm^2 heb gebruikt zou nu voor 10mm^2 kiezen.
Hangt van de afstand af. Bij mij is het 20 meter ofzo, daar bied 10mm^2 geen meerwaarde. Volgens mij is het zowiezo ook maar 6 wat er binnenkomt, en die kabel is waarschijnlijk al een stuk langer. In mijn situatie had ik het met 4mm^2 ook wel gered.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door skillalot »

Ik heb het ook zo, 20A in huis er tussen gezet achter de 25A, en 5*6mm2 naar de schuur. Daar een tweede groepenkast met 230v aardlek automaten en een 16A kracht groep.

Ik had eerst een 300ma aarlek in huis er nog tussen zitten, en een 30ma in de schuur ook voor de kracht, maar deze heb ik er tussenuit gehaald omdat die steeds er uit klapte met een frequentieregelaar. Alles wel gewoon goed geaard verder.

Ook niet selectief, dus bij sluiting in de kabel een kleine kans dat misschien de 25A ipv de 20 er uit klapt, nouja, jammer dan, zie ik zo snel toch niet gebeuren. Kabel ligt in een dikke mantelbuis 80cm diep onder een terras.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door skillalot »

Ik heb er 33m kabel tussen, was 4mm2 ook al genoeg, maar 6 kon ik gratis krijgen en had ik vrijwel geen spanningsval meer. 10mm had hier ook geen meerwaarde meer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 28 dec 2018 12:11 Weinig garantie. Als er een waterkoker/wasmachine/vaatwasser/oven/kookplaat/server/etc. aan staat klapt alsnog de hoofdzekering.
Het valt wel mee zolang je de grootverbruikers in huis netjes hebt verdeeld over de groepen.
Anders wordt het tijd voor een geinverteerde master-slave schakeling:
Zodra de master of tha house in zijn werkplaats bezig is , de rest van het huis van de stroom af :lol:

Maar inderdaad heb ik ook naar 3x35A gekeken en dan komt er gewoon €80 per maand aan vastrecht bij , bizar gewoon.
Hopelijk gaat dat binnenkort veranderen, als we van het gas af moeten zullen de meeste huishoudens toch echt een dikkere aansluiting nodig hebben.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door flex »

Ik heb mijn 2e paneel ook separaat met een aardlek hooft zekering, in de meterkast, zodat mocht het in de werkplaats fout gaan door bv een VFD niet gelijk het hele huis op donker gaat... En omdat het achter een hoofdzekering zit, net als in de huis groepen kast, heb je verder ook wijnig problemen qua kabel lengtes.

@Hugo: Komt die grafiek van je slimme meter of had je er zelf e.o.a. meter op gehangen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door skillalot »

Kjelt schreef: 28 dec 2018 14:22 Hopelijk gaat dat binnenkort veranderen, als we van het gas af moeten zullen de meeste huishoudens toch echt een dikkere aansluiting nodig hebben.
Och, gloeilampen hebben we al bijna niet meer, halogeen gaat er uit, stofzuigers mogen al niet meer fatsoenlijke zuigkracht hebben, en voor de overige elektrische apparaten verzinnen ze ook wel weer iets
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door flex »

skillalot schreef: 28 dec 2018 17:08
Kjelt schreef: 28 dec 2018 14:22 Hopelijk gaat dat binnenkort veranderen, als we van het gas af moeten zullen de meeste huishoudens toch echt een dikkere aansluiting nodig hebben.
Och, gloeilampen hebben we al bijna niet meer, halogeen gaat er uit, stofzuigers mogen al niet meer fatsoenlijke zuigkracht hebben, en voor de overige elektrische apparaten verzinnen ze ook wel weer iets
Moet toch echt een zwaardere aansluiting komen dan.
Electrisch water verwarmen gelijk een CV gaat al rap richting 30KW (als je de bouche/bad + de vaat laat lopen) Ga je voor beperkt gebruik, dus 1 warmwater gebruiker te gelijk, kan het met een 10KW af.
Een warmte wisselaar (Lucht-lucht) red de winter niet (onder een graad of 10 word het al lastig, minder dan 6 werkt het gewoon niet), en moet je dus ook elektrisch stoken en reken daar ook op een 15-20KW voor een beetje normaale rijtjes woning. En als je de electrische auto nog wil laden gaat daar ook nog een 22KW naar toe. Nu zullen diverse gebruikers niet gelijktijdig aanstaan. Echter de CV en het warm water vaak genoeg wel. En de auto is met slimme laders wel in de nacht te laden terwijl de rest vd verbruikers niets/wijnig doen.
Maar goed, je gaat dus al snel een 35WK moeten bij schakelen in je huis dus zeker 10A per fase extra.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

flex schreef: 28 dec 2018 15:30 @Hugo: Komt die grafiek van je slimme meter of had je er zelf e.o.a. meter op gehangen?
Nee, ik heb nog een 'antieke' meter met een wieltje. Ik weet eigenlijk niet of je daar die info per fase zo precies uit kunt halen.
Heb er een Raspberry oplossing aan hangen (kant en klaar), niet bijzonder bedieningsvriendelijk, maar uiteindelijk zie ik wel zo'n beetje wat ik wil weten.
https://shop.enerserve.eu/smartpi/262/smartpi-2.0?c=45

Eigenlijk heb ik het er dus ook aanhangen om al het giswerk een beetje te kontroleren, en soms is het toch wel handig als ik ergens nog een groot verbruiker bij zet om dat te weten welke groep ik het beste kan pakken. Eigenlijk fase, per groep monitoren zou natuurlijk nog meer info geven, maar wordt dan meer 'omdat het kan' dan dat je er veel aan hebt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting op krachtstroomnet mogelijk?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 27 dec 2018 23:31 En een upgrade naar 3x35A (en afzekeren op 3x25A naar het hobbyhok) kost jaarlijks bakken met geld omdat je dan opeens bedrijf word. Kon ik voor normaal geld 3x35A krijgen dan had ik dat wel gedaan.
Iemand op een ander forum heeft een EV en warmtepomp aangeschaft en heeft het uitgezocht.
Dit kost €1350.- per jaar meer. :shock:
Het is dus voordeliger om een tweede 3x25A aansluiting te hebben maar dat kan niet, maar een aansluiting per adres.
3x25 capaciteits tarief €0,6578 per dag
3x35 capaciteits tarief €2,5059 per dag

3x25 aansluitdienst €1,9946 per maand
3x35 aansluitdienst €2,97 per maand

3x25 vastrecht transport €1,8141 per maand
3x35 vastrecht transport €1,8141 per maand

3x25 Capaciteitsvergoeding transport €13,8088 per maand
3x35 Capaciteitsvergoeding transport €69,0445 per maand

3x35 is:
365x€2,5059 = € 914,65
12x€2,97 = €35,64
12x€1,8141 = €21,7692
12x€69,0445 = €828,534
Samen €1800,59

3x25 is:
365 x €0,6578 = €240,097
12 x €1,9946 = € 23,9352
12 x €1,8141 = €21,7692
12 x €13,8088 = €165,7056
Samen €451,51

Dus 3x35 is 3.5 maal duurder.


Bron: https://www.liander.nl/sites/default/fi ... k_2015.pdf
Plaats reactie