Verder met de BF25L

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Na lange tijd weer eens activiteit in mijn bouwtopic.

Gisteren een kort doch krachtig bezoek gebracht aan hugo. Hier bleek het grootste deel van het werk al gedaan.
Hiervoor mijn zeer grote dank. Alleen de Z-as motorbevestiging verdiende nog aandacht.

Helaas besloten een aantal kogeltjes vroegtijdig de K.O. spil te verlaten. Waardoor ik vanmorgen eerst mij kon focussen
op het fijne klusje, deze weer in elkaar te zetten.
Gelukkig heb ik destijds bij Chai extra kogeltjes besteld zodat ik probleemloos de moer opnieuw kon vullen.

Daarna heb ik de kolom aan de machine bevestigd met dit resultaat:
17916
17915

Nu moet de kolom nog uitgericht worden... Maar dat wordt een klus voor 2019.
Hoe ik dat moet doen weet ik nog niet.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door benkr »

Marout, ik ga voor je op jacht naar een mooie machineklem, grote kans dat ik er eentje kan scoren.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Heeft iemand tips hoe ik de Z-as kan meten/stellen?

Ben: Graag!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door EBos »

Leuk je weer actief te zien. 8)


Om de z as weer recht te krijgen klok ik deze altijd uit DM van een nauwkeurige ronde staat. Liefst rond geslepen. Beetje dik. Diameter of 20 a 25 is wel voldoende.

Vervolgens met meet klok uit klokken.
Dit door middel de z as met de staaf langs get klokje te gaan.

Als je op een lengte van 200mm binnen 0.02mm blijft zit je goed.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Hoe controleer je dan de haaksheid van Z ten opzichte van X en Y?

als de kop scheef staat, kan ik toch niet uitklokken op een geslepen as in de spindel?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door EBos »

Als je dat wil doen heb je ook stuk gereedschap voor met 2 meet klokken.

https://d31wxntiwn0x96.cloudfront.n ... 0d0aefb3"

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door Kars-cnc »

Misschien heb je hier wat aan:

https://www.youtube.com/watch?v=U7Qs-J2swIc

Vanaf ca. 14 minuten gaat het over hoe je de Z-as haaks stelt zonder per ongeluk verkeerd te corigeren door een andere fout zoals de scheefstand van de kop of een quill die een afwijking heeft.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoals Stefan het doet, een knappe blokhaak op tafel en een klok tegen de freeskop.
Maar ik zou er eerst voor zorgen dat alles elektrisch en mechanisch helemaal af is. (home switchen e.d.)
Als je met veel moeite de boel haaks hebt, en er moet nog iets uit elkaar, kun je opnieuw beginnen met stellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hugo stoutjesdijk »

EBos schreef: 28 dec 2018 17:24 Als je dat wil doen heb je ook stuk gereedschap voor met 2 meet klokken.

https://d31wxntiwn0x96.cloudfront.n ... 0d0aefb3"
Dat is gewoon een amerikaanse oplossing voor een omslagmeting, en mijn persoonlijke mening is voor veel amerikaanse oplossingen niet heel positief.
Dat werkt nog steeds niet, als de kolom scheef staat, en de freeskop net zoveel de andere kant op scheef staat, staat de pinole weliswaar loodrecht op de tafel, maar zodra je de boel in hoogte versteld verschuift je hartlijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door karangetang »

Wat denk je van een machine waterpas ?? lukt het daar niet mee ?
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door Robbie »

Marout,

Naar mijn mening heeft Hugo gelijk, die omslagmeting (en dan gewoon met één klok) moet je wel gebruiken MAAR, pas nadat de kolom haaks op de tafel is gesteld.
Eerst de tafel met een wetsteen opzuiveren zodat de pieken weg zijn.
Daarna met een glad en gevlakt stuk rond (op draai- of slijpbank bewerkt) gezet op de tafel (zoals E Bos stelt) meten vanuit de spil en zonder de pinole te verstellen.
De verstelling komt uit de Z as en niet uit de pinole (meestal W as).
Kolom stellen, ik zou dat niet met hars, maar gewoon met latoen doen.
Daarna pas controle op stand kop dmv omslagmeting, mbv roteren spil en klokstift op de tafel, tbv goede aflezing klok is een mooi stukje plat of eindmaat tussen tafel en stift wel handig.
Dat vulstukje vlakt dan de deukjes in de tafel uit.

Succes,
Rob.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door benkr »

Als je dat meet met een staaf in de pinole dan zie je die scheefstand toch meteen wanneer je de hoogte van de hele kop varieert, zo heb ik mijn hele Z-as uitgelijnd met een simpel klokje. Ik had nog niet eens een staaf in de pinole maar heb het oppervlak van de HF spindel daar voor gebruikt, is eigenlijk hetzelfde.
Maar die 2 variabelen samen kunnen het wel lastig maken, je moet je wel realiseren waar de afwijkingen allemaal kunnen zitten anders wordt je stapelgek van dingen die veranderen wanneer je iets anders probeert te stellen. Ik zou trouwens beginnen met het stellen van de afwijking van de kolom naar voor / achteren en pas daarna de afwijking links / rechts van de kolom gaan stellen en dan zou ik eerst proberen te gaan meten op b.v. de zwaluwstaart van de Z-as of zoiets (in ieder geval een vlak dat grote kans geeft om als referentie te kunnen dienen) om die eventuele scheefstand van de kop nog even er buiten te laten.
Omdat ik bij mijn machine op de zwaluwstaart 2 lineaire geleidingen heb gemonteerd kom ik als eerste die geleidingen in alle richtingen goed stellen. Ik heb wel de hele kop opnieuw gemaakt, dat betekende wel wat meer mogelijke plaatsen waar het fout kom gaan maar dat bleek uiteindelijk allemaal erg mee te vallen.
Iets justeren waar 2 variabelen meespelen is verdomd moeilijk.
Wat ik bij mijn BF25 ook merkte was dat de hele kolom verre van stijf was, met nog niet eens zo heel hard met de duim drukken aan de bovenkant van de kolom gaf echt flinke afwijkingen, dat was voor mij reden om daar een hele zware vierkante buis (80 x 140 en 8mm wanddikte) tegenaan te bouten, dat scheelde echt enorm, die buis loopt ook nog een stuk onder de machine door en heb ik ook aan het onderstel vastgemaakt (ik geloof dat de buis 140 cm lang is)

Een heel fijn hulpstuk om dit soort dingen te meten is een zgn. meetzuil, eigenlijk een stuk rondstaf van zo'n 100mm doorsnede en een heel precies ondervlak. Als je dan met een meetklokje wat op de kop vastzit langs die kolom meet dan zie je de afwijkingen meteen. Breaker heeft zo'n meetkolom, misschien mag je die wel een keer lenen. Hij heeft er ook nog een soort van glijstuk bij waar je ook een klokje op kunt schroeven, dan kun je dat glijstuk over die kolom heen en weer schuiven (omhoog en omlaag dus) om wederom te kunnen meten.

Ook een machinewaterpas is handig maar dan moet je wel een goede stabiele ondergrond hebben en moet als eerste het ondervlak van de machine waterpas worden gesteld.
En met een raamwaterpas kun je dan in de Z-richting ook nog meten.

Edit, terwijl ik dit zit te typen worden er al meerdere dezelfde methodieken aangedragen, kijk maar wat het makkelijkst leest.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 dec 2018 18:19 Zoals Stefan het doet, een knappe blokhaak op tafel en een klok tegen de freeskop.
Maar ik zou er eerst voor zorgen dat alles elektrisch en mechanisch helemaal af is. (home switchen e.d.)
Als je met veel moeite de boel haaks hebt, en er moet nog iets uit elkaar, kun je opnieuw beginnen met stellen.
Hmmm naar aanleiding van de discussie over home/eindschakelaars had ik me eerst voorgenomen om gewoon zonder te beginnen. Maar afgaande op jouw vakkennis zal ikndat misschien toch maar herzien.

Daarnaast hangen op dit moment alle kabels er provisorisch bij.
Daar moet ook wat aan gebeuren.

Gelukkig heeft het z-as lagerblok voldoende vlees om fatsoenlijk een kabelrups eraan te monteren.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Een ieder al vast hartelijk dank voor de weer hartverwarmende reacties.

Dankzij Ben ben ik in het bezit van een klein machinewaterpas en een geslepen vierkant blok.

Zo'n meetcilinder (lenen) leek mij ook een goede optie om.idd in 2 richtingen te kunnen meten aan de slede van de z-as.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie