Zaagblad

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Zaagblad

Bericht door Ballegooijen »

Wie kan er een zaagblad adviseren? Ik denk aan een zaagblad van ongeveer 50mm doorsnee welk ik wil gebruiken voor het zagen op de draaibank. Het materiaal welk ik wil zagen zal voornamelijk aluminium zijn en soms misschien een stukje ijzer.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Zaagblad

Bericht door Bytheax »

Wat dient de dikte van het zaagblad te zijn?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zaagblad

Bericht door hfjbuis »

Voor aluminium (en ook voor staal) gebruik ik een 2 mm dik HSS zaagblad met grove tanden (80 mm, T64). De dunne variant (1.6 mm T100) vindt ik niet zo goed zagen en ook minder zuiver. Mijn zaagbladen zijn niet zuiver rond (geen van de 6 stuks) maar na een keer slijpen van zowel de snijkant als de achterkant, is het al een stuk beter. Ik denk dat tegen de tijd dat ze versleten zijn door het slijpen, ze wel mooi rond zullen zijn.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zaagblad

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb ook een paar van die HSS zaagbleden (HBM) en er is er geen een zuiver rond. Eerst dacht ik dat het aan de opname zou liggen meer dat is niet zo. Ik zag op youtube een filmpje van Stefan Gotteswinter waarin hij zo'n zaagblad gebruikt en ook al de opmerking maaktt dat die dingen nooit zuiver rond zagen, hoort er dus blijkbaar een beetje bij.

Je zou overigens een klein zaagblad van een houtzaag met VHM tanden kunnen proberen (ook gezien bij Stefan Gotteswinter). Als je de snijsnelheid aanpast aan staal moet dat wel goed gaan.

Zelf gebruik ik al een tijdje steekbeitels gemaakt door een strook met 1 tand uit een oud blad van een hout circelzaag te zagen. Dat gaat vebazend goed. Ik steek er alles mee, aluminium, staal, RVS, diverse soorten greedschapstaal... Ik slijp ze wel een beetje met een diamantschijfje
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zaagblad

Bericht door Ballegooijen »

Bytheax schreef: 27 dec 2018 23:18 Wat dient de dikte van het zaagblad te zijn?
Is niet zo heel belangrijk.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zaagblad

Bericht door Ballegooijen »

Je zou overigens een klein zaagblad van een houtzaag met VHM tanden kunnen proberen (ook gezien bij Stefan Gotteswinter).
Gebruik je dat voor het afsteken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zaagblad

Bericht door Ballegooijen »

Bij Hoffmann heb ik ook nog wat gevonden.
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 75000-50X1
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Zaagblad

Bericht door mark3 »

Hoe moet ik me een zaagblad op een draaibank voorstellen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zaagblad

Bericht door Ballegooijen »

mark3 schreef: 28 dec 2018 10:55 Hoe moet ik me een zaagblad op een draaibank voorstellen?
Kijk hier maar eens https://nl.pinterest.com/search/pins/?q ... he%7Ctyped
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zaagblad

Bericht door benkr »

Je hebt tegenwoordig van die hele kleine cirkelzaag machientje met daar een 85 of 90mm blad op, die zijn verkrijgbaar in allerlei vertandingen en kosten vrijwel niets. Soms hebben ze die ook bij Action. Bij Action hebben ze trouwens ook setjes met nog kleinere zaagjes, ik schat van 25 tot zo'n 50 mm inclusief houdertje. Ook voor Proxxon en aanverwanten zijn die te koop bij de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zaagblad

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 28 dec 2018 09:57
Je zou overigens een klein zaagblad van een houtzaag met VHM tanden kunnen proberen (ook gezien bij Stefan Gotteswinter).
Gebruik je dat voor het afsteken?
Nee, voor het afsteken gebruik ik 1 tand van een groot zaagblad, zie foto hieronder. De bovenste heeft al heel wat vespaand en is de nodige keren weer geslepen.

17917
benkr schreef: 28 dec 2018 15:59 Je hebt tegenwoordig van die hele kleine cirkelzaag machientje met daar een 85 of 90mm blad op, die zijn verkrijgbaar in allerlei vertandingen en kosten vrijwel niets. Soms hebben ze die ook bij Action. Bij Action hebben ze trouwens ook setjes met nog kleinere zaagjes, ik schat van 25 tot zo'n 50 mm inclusief houdertje. Ook voor Proxxon en aanverwanten zijn die te koop bij de bouwmarkt.
Dit soort kleine zaagbladen, 85 a 90mm bedoelde ik ook. Ik weet niet voor wat voor soort machine ze zijn maar ik heb ze wel zien hangen bij de Gamma.
Die kleine zaagjes incl. houder van de Action heb ik ook maar die zijn in absolute zin niet zo best. De prijs/kwaliteit vehouding is wel weer goed :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zaagblad

Bericht door DaBit »

Die Action dingen zijn kilo utrecht tango. Als ze al niet al 2mm zagen bot zijn slopen ze de lagers van je Dremel wel 2mm verder met de onbalans. Op een draaibank, mjah, daar blijven de lagers wel heel.

Maar is een zaagfrees op je freesmachine niet veel praktischer om gleufjes te maken? Op 'ons formaat' draaibanken heb je meestal geen mooie klem om je werkstuk in te zetten. Als je nou geen frees hebt, ja, dan is het wel zinvol. Maar als je die wel hebt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zaagblad

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 28 dec 2018 23:20 Die Action dingen zijn kilo utrecht tango.
Klinkt als iemand met een militiare opleiding (of een marifoon diploma) ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zaagblad

Bericht door DaBit »

Nou, ik ben wel nog ooit opgeroepen voor de dienstkeuring, maar ze wilden me niet hebben :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie