Compressor demper DIY

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Compressor demper DIY

Bericht door hrscharft »

Kwam deze tegen op het buurforum bij de luidsprekerbouwers.

Dacht ik zal em hier ook even delen want er zullen hier nogal wat compressor eigenaren zitten. Het effect van het ding: 96dB terug brengen naar 68dB.
17932

17931
Met 25cm lengte kom ik op iets meer dan 0,8L inhoud voor de "kast". Pijpje is 10mm inwendig en ook 25 cm lang. Met de Helmholzformule kom ik dan op een resonantiefrequentie van ong. 30Hz. Dit is zonder eindcorrectie, dus het komt in werkelijkheid nog wat lager uit. Het resultaat mag er zijn:
Het geluidsniveau was eerst 96 dBA zonder de extra demper. Dat is nu gedaald naar 68 dBA. Een stuk aangenamer en niet echt storend meer. Toch leuk die akoestische principes
Laatst gewijzigd door hrscharft op 29 dec 2018 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door Ballegooijen »

Zet even de foto's er bij. Vindt ik misschien ook wel wat.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door hrscharft »

Foto's op CNC server gezet.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door spinningwheels »

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit werkt ?
Is het alleen een verlengpijpje ? is 10 mm ID dan niet erg klein?
Hoe bereken je zoiets ?
Ik heb hier een 2 cilinder 700 toeren 500 liter per minuut.
Remco
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door Ballegooijen »

Ik neem aan dat dit het aanzuigfilter is?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door hrscharft »

Wiki: Helmholtz formule
Een helmholtzresonator is een akoestische resonator die bestaat uit een volume lucht (of ander gas) dat via een opening in een (prismatisch) kanaal (ook wel de hals of poort genoemd) in verbinding met de buitenlucht staat. Als de opening wordt getroffen door een geluidsgolf ontstaat er een veranderlijke overdruk aan de ingang van de hals. De massa van het gas in de hals wordt onder invloed van die overdruk heen en weer bewogen en zal het grotere volume gas in de holte, net zoals een veer, doen comprimeren en expanderen. Bij een bepaalde frequentie van de geluidsgolf treedt er resonantie op.

De resonator is dus te beschouwen als een trilling systeem waarbij het afgesloten volume een veer is en de massa van de lucht in de hals als bewegende massa beschouwd kan worden. Zonder het toepassen van de nodige correcties op het beschreven systeem vindt men voor de resonantiefrequentie f0 in Hz[1]:

Afbeelding

Hierin is:

c de geluidssnelheid in het gas (in lucht ca 343 meter/seconde bij 20 graden Celsius)
S het oppervlak van de opening in m²
l de lengte van de hals in m
V het afgesloten volume in m3

De helmholzresonator is genoemd naar Hermann von Helmholtz.


Overeenkomst tussen de berekende en de waargenomen resonantiefrequenties

De afwijking tussen de resonantiefrequenties, berekend op basis van de bovenstaande formule en de werkelijk waargenomen resonantiefrequenties ligt tussen de 10 en de 20% en vergroot nog wanneer de lengte van de hals kleiner wordt. Uit de formule leren we immers dat de resonantiefrequentie zeer groot wordt wanneer de lengte van de hals l {\displaystyle l} l zeer klein wordt. Voor een volume V = 1 liter en een hals met een cirkelvormige doorsnede met straal R = 1,3 cm en een lengte van 1 mm is de berekende resonantiefrequentie gelijk aan 1258 Hz terwijl de waargenomen frequentie slechts 281 Hz bedraagt.

De voornaamste reden voor deze afwijking ligt in het feit dat de massa van de lucht die in beweging is groter is dan deze van de lucht aanwezig in de hals. Dit vertaalt zich een effectieve lengte van de hals die groter is dan de geometrische. Er dienen dus eindcorrecties te worden aangebracht. Voor een hals met een cirkelvormige doorsnede met straal R {\displaystyle R} R eindigend in een wand bedraagt deze correctie Afbeeldingen voor een hals met open einde (dus zonder wand) bedraagt deze correctie Afbeelding De effectieve lengte Afbeelding van de hals is gelijk aan de som van de geometrische lengte l {\displaystyle l} l en deze correctie. Voor een resonator met een hals met open einde waarvan de opening aan het andere einde eindigt in een wand bekomt men voor de effectieve lengte Afbeelding De bovenstaande formule moet in dat geval dan ook vervangen worden door:

Afbeelding
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door Ballegooijen »

Nou, eerst nog maar een Whiskey nemen :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door spinningwheels »

Ik ga hier alleen maar heel glazig van kijken.
In theorie kan ik praktisch alles
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door hrscharft »

ja jij vroeg hoe je het berekende ;)

Maar goed bovenstaande 0.8l met 25cm pijpje is voor een compressor die 2850 toeren draait. wat omgerekend neer kwam op: 2850/60= 47,5 Hz
Jouw compressor draait 700 toeren /60 zeg maar 10 Hz. dan moet je dus een resonator bouwen die afgestemd is op die +/- 10 Hz.

Wat dan de lengte word van het geheel... OF de diameter... Durf ik zo even niet te zeggen. De twee hangen iig wel met mekaar samen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door audiomanics »

Een Helmholtz-resonator is een afgesloten ruimte. Dat is hier niet het geval. Het is meer een bufferruimte voor de pulserend aangezogen lucht.
Op mijn silent-compressor zitten op de aanzuigfilters een paar betrekkelijk zachte rubberen slangetjes van ca 20cm, als ik die er af haal heb ik ook meteen zo'n dB of wat meer geluid. Dat er veel (het meeste?) geluid van de aanzuig komt is geen geheim. Zo'n stukje extra werkt dan prima.. Maar als het een Helmholtz-resonator zou zijn, dan zat hij dwars op de inlaat.. (misschien is dat wel zo, maar ik kan het niet uit de foto's halen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door hrscharft »

Ff op het andere forum kijken kees ;)
Waar het vandaan komt.

De inlaat zit aangesloten op de buitenste pijp (idd dwars er op) en het binnenste pijpje is aangesloten op het luchtfilter. Topic aldaar heet: "Basreflex maar het is geen speaker..." Door Pjotr.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door hrscharft »

Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Compressor demper DIY

Bericht door Kars-cnc »

Ha... had ik die Helmholz formule nou maar gekend toen ik vroegen nog met brommers prutste, dan had ik vast minder bekeuringen gehad vanwege "aangepaste" uitlaten :mrgreen:

Maar ehh.. ik zou toch denken dat je de resonantie frequentie ruim onder de aanzuig puls wil hebben? Anders lijkt het mij eerder te versterken (zonder naar het basreflex principe op het "andere forum" te hebben gekeken). Wel verwacht ik dat de meest storende tonen hogere harmonischen van de aanzuigpuls zullen zijn. Die onderdruk je in ieder geval flink.

Leuk idee! Al die goedkope compressoren maken een gigantische herrie, als je dat hiermee 30dB omlaag kunt brengen is dat heel mooi.
Zelf heb ik recent geïnvesteerd in een low-noise variant :cry: Ook met een stukje zacht siliconenslang op de aanzuigopening.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Compressor demper DIY

Bericht door DaBit »

@spinningwheels: een absorptiedemper 'op z'n motorfiets' werkt ook, dus met een geperforeerde binnenpijp, een buitenpijp, en dempingswol ertussen. Volume buitenpijp moet dan relatief groot ten opzicht van je slag (zeg zuiguitdeduim 5-10x het volume), diameter binnenpijp relatief klein. Dat omdat je 'm omgekeerd gebruikt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie