Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

castingdutchman
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2018 10:14

Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door castingdutchman »

Hallo, ik ben nieuw hier.
Even voorstellen, ik ben al wat langer jong, heb heel veel liefhebberijen, en als ik tijd heb (in de winter) werk ik aan mijn CNC freesmachientje.
Dit machientje is ook al erg lang jong, maar wordt steeds aangepast.
Ik heb hem gebouwd on elektronica printen te te frezen, maar tot nu toe steeds voor andere zaken gebruikt.

Naast het bezitten van een bruikbaar stuk gereedschap, is het doel, met zo weinig mogelijk middelen een zo goed mogelijke machine bouwen.
Dit doel verschuift steeds, omdat in de loop der jaren steeds meer zaken beschikbaar komen tegen steeds lagere prijzen.

De laatste update is het verbeteren van de lineaire geleidingen. (tot nu toe standaard kogellagers die over assen lopen)
Ik heb dus lineaire kogellagers aangeschaft in China met de verwachting hiermee een flinke stap voorwaarts te zetten.

Ik ben erg teleurgesteld !!!

Wanneer ik de lagers met de hand over de as beweeg (dus niet gemonteerd) bewegen ze al niet goed.
De kogellagers bewegen met horten en stoten over de assen.
Het ergste is dit wanneer de as verticaal gehouden wordt.
Het lager blokkeert letterlijk, vooral bij het omkeren van de bewegingsrichting.
De as bestaat uit zilverstaal en is dus hard en zuiver aan de maat.

Mijn vraag is, wie heeft ervaring met Chineese lineaire kogellagers. Waren die positief of negatief.
Heb ik gewoon pech en moet ik nog maar eens een setje bestellen ?

Moet ik ze in nederland bestellen (ook Chinees, 4x zo duur, maar wel goed) ?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door zeeschuim »

Er zal wel rommel inzitten, goed heen weer bewegen met dunne olie.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door Ballegooijen »

Mijn vraag is, wie heeft ervaring met Chineese lineaire kogellagers. Waren die positief of negatief.
Bij mijn eerst bouwsel heb ik ze ook gebruikt. Maar die heb ik er redelijk snel weer afgehaald. Er blijft ruimte opzitten en vastlopen kan ook zo maar gebeuren. Om een beetje nauwkeurig te kunnen frezen heb je echt andere geledingen nodig is mijn ervaring.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door Markus »

Mijn vraag is, wie heeft ervaring met Chineese lineaire kogellagers. Waren die positief of negatief.
Heb ik gewoon pech en moet ik nog maar eens een setje bestellen
Ik heb jarenlang Chineese lineaire kogellagers geimporteerd en verkocht. Samenvatting mijn ervaringen

1. Hetzelfde uitzien is niet Hetzelfde: Omdat je maar een paar soorten veel ziet aangeboden lijkt het alsof alles van maar een fabriek komt. Dat is niet zo, vele fabriekjes maken spullen na van elkaar en er kan flink verschil zitten in kwaliteit. Sommigen zijn heel goed sommigen heel slecht. De bron van alle kopieen lijkt Samick een Koreans bedrijf dat nu in handen is van THK.

http://www.mysamick.com/English/html/main.html

2. Aanbieders (verkooppunten) leveren niet altijd van dezelfde fabriek, dit kan zeer verwarrend zijn, eerst koop je goed spul dan rommel

Het beste wat je kunt doen is je Chinese geleidingen kopen bij europese bedrijven die al lange tijd bestaan. Zij moeten wel een betrouwbare levereancier gevonden hebben want in Europa mag je als consument alles binnen 14 dagen terug sturen. Je blijft als bedrijf dan niet lang bestaan als je rommel verkoopt.

Leveranciers die lang bestaan: Damencnc, hardware-cnc, stappenmotor.nl, dold-mechatronik.de je kunt ook gerust op de Duitse Ebay kopen mits je een verkoper vind met vele goede beoordelingen, betaal je daar met paypal dan ben je redelijk goed beschermd tegen problemen. Ebay verkopers die het slecht doen worden eerst door ebay (en paypal) gestraft en dan als de verkoper het niet beter gaat doen, verwijdered.
De as bestaat uit zilverstaal en is dus hard en zuiver aan de maat
Ik schat in dat je TBR of SBR rails met wagens hebt gekocht (is dat zo ?) als de rails goed zijn dan kun je gewoon ergens anders nieuwe kogelagers kopen voor de wagens of geheel nieuwe wagens. Kogellagers schoonmaken en smeren kan vaak ook helpen.

Greezt,

Markus
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door lordprimoz »

Jve-shop.nl heeft ook mooi spul liggen. tweedehands, maar nog altijd veel beter als chinees
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door DirkSchipper »

castingdutchman schreef: 30 dec 2018 10:30Wanneer ik de lagers met de hand over de as beweeg (dus niet gemonteerd) bewegen ze al niet goed.
De kogellagers bewegen met horten en stoten over de assen.
Het ergste is dit wanneer de as verticaal gehouden wordt.
Het lager blokkeert letterlijk, vooral bij het omkeren van de bewegingsrichting.
Ik heb wel van die Chinese TBR rails met bijbehorende lagerblokken.
Ik herken dat blokkeren ook.
Maar .... die lagerblokken moet je goed uitwassen in wasbenzine, en daarna met (schoon) vet smeren.
Dan lopen ze al een stuk beter.
Wat mij daarna nog opviel: onder belasting (een beetje met de hand op leunen, een paar kg) liepen ze opeens wel soepel! :shock:

Vwb. die nauwkeurigheid: ik frees tot nu toe alleen hout en een enkele keer kunststof. Ik merk niks van onnauwkeurigheid. Maar ik zou ook geen last hebben van 0,1 mm afwijking ... :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door benkr »

De ondersteunde of niet ondersteunde lineaire geleidingen van Chinese herkomst zijn niet de beste dingen, maar als eerste machine worden ze door velen gebruikt, meestal volgt er vrij snel na het in gebruik nemen een upgrade naar echte lineaire blokgeleidingen, maar die zijn beduidend duurder, tenzij je ze tweedehands gaat kopen, b.v. bij JVE in Eindhoven zoals al gezegd, daar koop je echt hoogwaardig spul voor heel redelijke prijzen. Www.lineairgeleidingshop.nl is ook best redelijk geprijsd en helemaal nieuw.

Maar nu over die dingen die je kennelijk al hebt, vrijwel alles waar kogels(lagers) in zit is ook rijkelijk voorzien van zand en andere verontreinigingen, de een wat meer dan de ander, maar toch eigenlijk allemaal wel. Dat moet er beslist uit, anders wordt het nooit iets redelijks. Uitwassen door er eerst alle kogeltjes uit te halen (gewoon er uit wippen) met flink wat wasbenzine en dan met het juiste vet of olie weer terug plaatsen. Dan zullen ze al beduidend beter lopen, mits je er niet te veel en te dik vet in hebt gedaan tenminste.

Vooral de ondersteunde glijlagers hebben een beetje speling en sommige hebben één of meerdere inbusboutjes waarmee je die speling er een beetje uit kunt stellen. Als ze die inbusjes hebben borg ze dan met wat Loctite of nagellak of zoiets, ze komen er op de meest ongelegen momenten vanzelf weer uit. (Hoe zou ik dat weten?)

Ook zijn lang niet alle lagers initieel voorzien van het juiste vet, het ene merk en type wel, terwijl anderen alleen maar wat conserveringsmiddel hebben gekregen van de fabriek.
Dat smeren is een ding apart, te veel vet of verkeerd vet werkt tegengesteld en dan voelt zo'n ding aan alsof het voor geen meter deugt, je lijkt de kogels gewoon te voelen, dat komt omdat dan de kogels niet rollen maar schuiven en dat gaat maar kleine stukjes want er wordt steeds meer vet op een hoopje geschoven wat vervolgens hoe dan ook onder die kogeltjes door moet met de nodige weerstand en protesten.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door Markus »

De ondersteunde of niet ondersteunde lineaire geleidingen van Chinese herkomst zijn niet de beste dingen
Met alle respect het bovenstaande is een generalisatie die gewoon niet opgaat, ik heb meerdere leveranciers gehad die prima kwaliteit leveren, en online vind je heel veel zelfbouw maar ook professionele machines die (ronde) "ondersteunde of niet ondersteunde lineaire geleidingen van Chinese herkomst" gebruiken. Kan best zijn dat jij persoonlijk slechte ervaringen hebt gehad, die heb ik ook een paar keer gehad, maar daarmee kun je niet de kwaliteit van een gehele natie op een schroothoop vegen.

Jij zet nu vraagtekens bij de kwaliteit van ronde ondersteunde of niet ondersteunde lineaire geleidingen die Damencnc, hardware-cnc, stappenmotor.nl, dold-mechatronik en nog vele anderen leveren zonder daarbij naar een objectieve vergelijking te wijzen of zelf die vergelijking gedaan te hebben. En doe die vergelijking maar eens, het zou me niet verbazen als er vele tientallen fabrieken zijn die zowel de ronde als de blokgeleidingen leveren.

En wat Chinese kwaliteit in het algemeen betreft:

Vroeger, voor de Chinese productie revolutie, bestond dit forum niet. De prijzen van de onderdelen waren eenvoudigweg veel te hoog

En THK heeft tegenwoordig in een fabriek in Wuxi China en ook vele andere gerenommeerd en populaire merken laten hun spullen in China maken.
upgrade naar echte lineaire blokgeleidingen
Echte ?, alweer moet ik een beetje aan mijn hoofd krabben: Ronde geleidingen zijn daadwerkelijk "echte" geleidingen die vaak in de industrie worden toegepast.

Niet ondersteunde ronde geleidingen hebben het nadeel dat ze kunnen doorbuigen onder belasting maar als je rekening houd met de freeskrachten kun je hele verstandige keuzes maken. Bovendien hebben ronde geleidingen zowel de ondersteunde als niet ondersteunde voordelen:

1: Goedkoper
2: Vaak makelijker bij het ontwerpen (en daarmee alweer goedkoper)
3: Meer kogelbanen die contact maken met de rail, blokgeleidingen hebben meestal maar 4 kogelbanen, bij niet ondersteunde ronde zijn het er vaak meer
4: Verstelbaar, sommige populaire types van SBR of TBR wagens kunnen strakker gezet worden, anderen kun je voorspannen door slim te kotteren.

Blokgeleidingen hebben ook hun nadelen, bijvoorbeeld kunststof kogelkeringen die makkelijk stukgaan, bij sommige merken vallen de kogels er makkelijk uit. Blokgeleidingen bevatten meer losse onderdelen en zijn moeilijker nauwkeurig te produceren. Natuurlijk is THK een goed merk maar voor de meeste zelfbouwers een totaal overbodige luxe en tevens een risico want het vervangen van een kapot onderdeel (missende kogeltjes ?) kon wel eens heel duur worden of zelfs onmogelijk als het om typen gaat die niet meer geproduceerd worden.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door andrefc101 »

@Markus: tweehonderd procent mee eens! Verder ga ik niet eens in discussie over deze materie. Kansloos met al die "goed onderbouwde" vooroordelen. In de meeste gevallen wordt er maar wat meegeluld!
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door skillalot »

Alle Chinese ronde geleidingen maar gelijk als slecht af doen ben ik het ook niet mee eens nee. Maar de "voordelen" die Markus aan haalt ook niet.
1: Goedkoper
Vroeger veel goedkoper, tegenwoordig nog maar iets goedkoper.
2: Vaak makelijker bij het ontwerpen (en daarmee alweer goedkoper)
Ik vind een rail die alleen met een centrale bout gemonteerd wordt toch echt makkelijker als een ondersteunde as geleiding waar je maar weer afhankelijk bent van de afstand tussen de boutgaten, zeker als je ze op een aluminium profiel wilt monteren moet je maar weer net de juiste kunnen vinden. Daarbij heb je twee rijen met boutjes ipv één, wat t weer lastiger maakt, en montage zeker niet goedkoper.
Uitlijnen met meetklok op een vlakke kant van een profielrail geleiding is ook een stuk makkelijker als op een ronde as, en van de aluminium extrusie kun je al helemaal niet uitgaan met de klok er op.
3: Meer kogelbanen die contact maken met de rail, blokgeleidingen hebben meestal maar 4 kogelbanen, bij niet ondersteunde ronde zijn het er vaak meer
Meer kogelbanen ja, maar niet meer contactoppervlak. Die kogelbanen bij een profielrail geleiding zijn gevormd naar de kogels, en een ronde as zit in tegengestelde vorm tegen de kogels. Levensduur van de rail is ook een stuk minder, omdat de rail op een gegeven moment banen er in krijgt.
4: Verstelbaar, sommige populaire types van SBR of TBR wagens kunnen strakker gezet worden, anderen kun je voorspannen door slim te kotteren.
Te strak en de as slijt veel sneller in, te los en je hebt speling. Dat verstelbare zie ik niet echt als een voordeel, het moet gewoon af fabriek juist op elkaar passen met de juiste voorspanning.



Ronde as geleidingen wordt inderdaad veel gebruikt, zowel ondersteund als niet ondersteund. Maar of het een hele geschikte keus is voor een nauwkeurige freesmachine, ik denk het niet. En ja, ik heb ervaring met beide.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door Tonybryden »

leuke discussie , hier leer ik wat van.

Ik lees dat er veel gesproken wordt over voorspanning van geleidingen / kogelomloop , wat bedoelen jullie hier mee.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door skillalot »

De voorspanning bepaald hoe zwaar en hoe nauwkeurig geleidingen lopen. Alles wat moet bewegen heeft speling, zonder speling zit alles vast.
Wat je standaard koopt bij hiwin bijvoorbeeld, is met lage voorspanning, maar deze kun je ook krijgen met iets hogere voorspanning (heb je iets van 3 keuzes in dacht ik) waardoor je minder speling op de geleidingen hebt. Nadeel is wel weer dat de boel dan sneller slijt, en er meer kracht nodig is om de boel in beweging te brengen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door Markus »

Meer kogelbanen ja, maar niet meer contactoppervlak. Die kogelbanen bij een profielrail geleiding zijn gevormd naar de kogels, en een ronde as zit in tegengestelde vorm tegen de kogels. Levensduur van de rail is ook een stuk minder, omdat de rail op een gegeven moment banen er in krijgt.
Ah das een heel goed punt, je hebt gelijk, in blokgeleiding rails die ik heb (Rollon, Hiwin en SBC) raakt ongeveer 20% van de kogel de rail, bij ronde rails veel en veel minder dat is slechts een punt contact.
Te strak en de as slijt veel sneller in, te los en je hebt speling. Dat verstelbare zie ik niet echt als een voordeel, het moet gewoon af fabriek juist op elkaar passen met de juiste voorspanning
Op zich ben ik het hier ook mee eens behalve dat ik twijfel of er echt voorspanning zit op de goedkope blokgeleiding types (van zowel goedkope als dure merken) in de datasheets zie je soms dat je voorspanning kan kiezen maar standaard lijkt het niet echt veel. Natuurlijk is voor de meeste DIY frezen veel voorspanning ook niet nodig.

Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ervaringen met Chineese lineaire kogellagers

Bericht door benkr »

Natuurlijk generaliseer ik en dat is zeker niet de hele waarheid, er is inderdaad ook goed Chinees spul, maar is dat ook voor ons als hobbyist, dus via Aliexpress en aanverwanten, te krijgen? Volgens mij niet, bovendien willen wij altijd wat prijs betreft op de eerste rij zitten en dan mag je zo wie zo niet heel veel kwaliteit verwachten.
Zoals DaBit regelmatig heeft gezegd, "je krijgt maximaal waar je voor betaald, meestal minder" dus wat wij in China kopen is eigenlijk meestal bagger en daar doel ik op, maar soms valt het reuze mee en is het best heel goed bruikbaar spul.
Sinds ik een paar jaar geleden de adviezen hier op het forum heb gevolgd en ook wat spindels bij Chai heb besteld weet ik echt heel goed hoe veel troep er uit die KO moeren kwam.
Voor de duidelijkheid, zie onderstaande afbeelding, dit kwam uit 2 stuks 16 x 5 KO moeren van Chai.
11185
Sinds die tijd maak ik alles wat lager heet en uit China komt via die kanalen gewoon preventief schoon.
Een andere ervaring met geleidingen uit China die via dezelfde weg hierheen komen is de rechtheid, ik heb nog geen spindel gezien die recht is, allemaal slingeren ze.
Of dat komt door het productieproces, of door het transport hierheen weet ik niet maar het is wel zo.

Op YouTube vind je wel hele informatieve filmpjes over hoe ons gevoelige spul (denk in dit geval eens vooral aan spindels en zo) wordt behandeld, gooien, smijten, overheen lopen, in klimmen etc etc.
Hoe groot is de kans dan dat een pakket van ruim 1 meter lang en eigenlijk heel karig verpakt ongeschonden bij jou thuis op de mat valt?
Plaats reactie