CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

De keuzes voor Isel zijn de volgende:
Als je een goede ijzerzaag in een Isel spindel zet ben je na 2 halen je tanden kwijt. Doe je dat bij een Chinese spindel dan zit je al 3mm diep. De Isel spindels zijn veel harder en gaan ook veel langer mee.
Bovendien heeft Isel een moerblok dat keurig met de systeem hoogte van de HiWin 20 rails te gebruiken is. Voor de Chinese moeren heb je veel meer ruimte nodig.
Exacte nauwkeurigheid is vaak duimzuigen.. vooral bij onze Chinese vrienden..
Aan de andere kant ben je voor Isel snel richting de 1000 euro kwijt en voor een Chinese set hooguit een paar honderd..
Maar dan zal je zelf de aanpassing moeten maken. Ik zeg niet dat het niet mag.. ik meen dat er al zo'n machine mee gebouwd is.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Tonybryden »

Ik gebruik de spindels van hardware Cnc en pas daar het ontwerp op aan.
Ik denk zelf dat de isells spindels beter zijn maar of je dat gaat merken op onze machine betwijfel ik.
Ik heb al een paar jaar mee gelezen op het forum, en daar komt toch vaak naar voren als je met aluminium profielen werkt kun je net zo goed aliexpres spindels gebruiken.
Vergis je niet met de extrusie profielen , die zijn niet echt vlak en recht. Dus als je er toch al aan moet stellen en doen zou ik gewoon voor de wat goedkopere gaan.
Ik weet niet wat er van klopt, maar de perfecte portaalfrees bouw je niet met extrusie profiel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Dat is een beetje kort door de bocht om dat te stellen. Stalen profielen zijn ook niet recht, en zeker niet na het lassen. Ja, dan moet je gaan richten, uitvullen en vlakken, maar dat kan ook met aluminium profielen natuurlijk...
De constructie en dikte van de aluminium profielen bij de OSPF zijn zodanig dat er toch een behoorlijke stijve machine gemaakt is. Dat is ondertussen wel bewezen.
Voor ASML misschien ongeschikt, maar daar kan je nog drie nullen voor de komma bijzetten..
Je moet ergens een grens trekken tussen betaalbaar en 200% perfect en dat klopt wel bij de OSPF...
Kees Soeters
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Tonybryden »

Daar heb je een punt .
De frezen wie hier gebouwd zijn/worden zijn zeker van goede kwaliteit.
Als je de aluminium profielen gebruikt zul je iets meer af moeten stellen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Ik zit nu naar de aarding van de OSPF te kijken.
Ik wilde een van de lange profielen hard aan de aarde leggen maar de brug en vooral Z-as zijn niet hard geaard verbonden? De weerstand is relatief laag maar tussen de Zas en de rest van de machine meet ik een dubbele overgangsweerstand van 0,4 ohm, nog niet veel maar zit er toch over te denken een extra aarde draad te trekken tussen de Z -spindelplaat en de Z-wagenplaat omdat de spindel zelf niet hard geaard wordt.
Gedachtes?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ja... Als je spindel in een aluminium klem tegen de Z-plaat zit heb je sowieso een galvanische verbinding.. een extra draad levert je meteen een knal van een aardlus op...die 0,4 Ohm die je meet kan ook een samenstel zijn van overgangsweerstanden en e-reeks verschillen tussen de RVS spindel en het aluminium.. ik zou me er niet druk over maken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 02 jan 2019 16:00 Ja... Als je spindel in een aluminium klem tegen de Z-plaat zit heb je sowieso een galvanische verbinding.. een extra draad levert je meteen een knal van een aardlus op...die 0,4 Ohm die je meet kan ook een samenstel zijn van overgangsweerstanden en e-reeks verschillen tussen de RVS spindel en het aluminium.. ik zou me er niet druk over maken..
Kees
Waarom zou die extra draad een aardlus opleveren als de spindel zelf niet geaard wordt zoals ook wordt aangeraden in het OSPF elektrisch document blz 16 ?
Of raad je nu wel aan de spindel te aarden?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Veiligheid boven alles, dat ding MOET aan aarde. Vooral jij bent van de veiligheid, hoe denk je anders an de NEN3140 te gaan voldoen?
Die norm roept echt keihard dat elk aanraakbaar metaal geaard MOET zijn, dat is zo ongeveer de enige echte test die bij een NEN3140 keuring altijd wordt gedaan.
Vooral bij extrusie profielen die geanodiseerd zijn moet je extra goed opletten, die anodisering is een perfect isolator.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 02 jan 2019 16:51 Veiligheid boven alles, dat ding MOET aan aarde. Vooral jij bent van de veiligheid, hoe denk je anders an de NEN3140 te gaan voldoen?
Die norm roept echt keihard dat elk aanraakbaar metaal geaard MOET zijn, dat is zo ongeveer de enige echte test die bij een NEN3140 keuring altijd wordt gedaan.
Vooral bij extrusie profielen die geanodiseerd zijn moet je extra goed opletten, die anodisering is een perfect isolator.
Dat wordt dan puzzelen om geen aardlussen te krijgen.
Op dit moment gaan de volgende punten via 50mm^2 litze naar 1 gemeenschappelijk aardpunt:
- aanstuurkast cnc
- aanstuurkast spindel
- cnc profiel

De aarddraden van de netspanningen hangen in de kast aan diezelfde aardpunt.

Dan zou ik dus nog een extra kabel naar de spindel connector willen trekken?
Hou je een klein potentiaal verschil over tussen spindel en cnc chassis.

Beetje overkill allemaal aan het worden :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

We hebben het over het Z-paneel toch?... Oh ja, jij had het geanodiseerd.... Maar omdat je een dergelijke lage weerstand meet is de zaak al galvanisch verbonden. Als je twijfel hebt over een goede verbinding moet je er een tandringetje tussen zetten en het juiste materiaal boutje gebruiken..

Van mij mag je nog een draad trekken hoor, maar hou aardlussen wel in de gaten.. ze kunnen hele rare storingen introduceren.. NEN-huppeldepup of niet..
(bij mij waren die NEN-boeken op heel zacht papier gedrukt.... ;-) )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

:mrgreen:
Ja het is niet altijd even simpel in de praktijk.
Maar als ik het dus goed heb zijn de spindels met de kogelomloopmoeren de verbindingen tussen de X, Y en Z-as ?
Daar zit dan nog vet tussen enzo , klinkt alsof het geen kwaad kan de onderlinge assen en de spindelmotor hard te aarden just in case.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kars-cnc »

Als de spindelmotor geïsoleerd op de Z-plaat zit kan het nuttig zijn om dat zo te laten. Aan de NEN norm kun je dan nog prima voldoen door een aarddraad met de spindelkabel mee te laten lopen en die pas in de besturingskast aan aarde te leggen (eventueel de mantel van die kabel daar voor gebruiken, al is dat niet volgens de NEN geloof ik).

Als er al een laag-ohmige verbinding is, dan is er ook een aardlus! Hoeft niet erg te zijn, 10mV stoorspanning hoor je meteen in bij een audioinstallatie maar is geen probleem voor een digitale verbinding. Wel belangrijk om het oppervlak van de aardlus zo klein mogelijk te houden, dus kabels dicht bij elkaar en bij het chassis. Tenslotte is er wel een grens waarboven (aardlus)stoorsignalen wel een probleem voor je digitale verbinding wordt.

Overigens, als die 0.4 Ohm via de spindel en kogelomloop rails tot stand komt zou ik dat sowieso overbruggen met een aarddraad. Als die 0.4 Ohm varieert bij beweging kan het een stoorsignaal-generator op zich gaan vormen.
cncforhobby
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:49

Advies of we open source machien kunnen gebruiken

Bericht door cncforhobby »

Hey Hallo,

ik ben geen Forum tijger (lees dit is mijn 2e post in 8 jaar) dus ik hoop dat ik het op de juiste plaats post.
In mijn schuur heb ik een hobby machine staan, en daar heb ik veel plezier en gemak van gehad.
Zakelijk zie ik ook wel mogelijkheden.
Ik ben fan van de open source CNC machine. Ik wil er graag 1 bouwen voor mijn bedrijf.
Op mijn werk zitten we in een omschakel fase, dat houdt in:
- minder personeel
- de vraag vanuit de markt is "Ik bestel vandaag, ik wil het morgen hebben"
- we doen nu alles conventioneel

Nu zijn we aan het kijken of we meer gaan uitbesteden of zelf blijven doen.
Ik ben voor het zelf in huis houden.
Ik denk dat een simpele CNC machine ons al veel verder zou helpen, we sneller kunnen leveren en niet afhankelijk zijn van anderen.
De grootste tijdswinst zit voor ons in het snel maken van "aluminium zijplaten".
Deze zijn 10, 12 of 15mm dik. Deze zou ik willen "uitsnijden" en voorzien van gekamerde gaten voor M4, M5, M6, M8.
Dat doen we nu met een kopverzinkfrees op een boorkolom.
Een tolerantie is dan we getrokken 30mm pijpen klemmen in een gat (naast het gat gesleufd) met M6 bouten moeten vastzetten.
Hiervoor is een 30mm H7 passing nodig, ook niet zo spannend.
Overige toleranties zijn "tot in de gloria wat mij betreft", denk daarbij aan +/- 0,2mm.

Eisen:
Onze afmetingen zijn max 600 x 1200
Toolchanger voor tools: centerpointer, 4mm, 6mm, 45 graden afbraam frees
Chinese spindel helemaal prima
Oplage per JAAR: denk aan 80 platen van 40x40cm uitsnijden met een 15 tal gaten en/of centers per stuk
Moet goedkoper zijn dan een "volledige CNC machine geschikt voor oplagen"
We gaan de onderdelen tekenen in Autocad 2019 LT 2D
Vectric Cut 2D Pro lijkt mij de CAD/CAM oplossing voor ons.

Is dat te doen met de open source CNC machien?
En wat zouden knelpunten kunnen zijn?
Of sparen we beter door voor een "arie kabaalstra heidenhein" apparaat met 0.0001 tolerantie :)?
(ik lees heel graag andere discussies op dit forum en ben heel blij met arie's input)

Ik hoor graag jullie mening.
Alvast bedankt!
De ark van noach was gebouwd door een amateur, de titanic door professionals
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 03 jan 2019 09:46 Overigens, als die 0.4 Ohm via de spindel en kogelomloop rails tot stand komt zou ik dat sowieso overbruggen met een aarddraad. Als die 0.4 Ohm varieert bij beweging kan het een stoorsignaal-generator op zich gaan vormen.
Stel dat ik de Xas hard aard en de spindel ook. Dan is er theoretisch een aardlus.
Maar waarom zouden er dan zwerfstromen gaan lopen van de spindel naar de Xas ? De stroom kiest toch de weg van de minste weerstand in dit geval de harde aarding naar de spindel of wat mis ik?
Plaats reactie