DIN rail bevestiging voor pneumatica

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben bezig met een aantal ophangbeugeltjes en ga ze via thingiverse delen omdat ik denk dat jullie (en anderen) er ook wat aan kunnen hebben. Deze beugeltjes zijn gericht op de goedkope ebay pneumatica onderdelen die vaak beperkte ophang/montage mogelijkheden hebben. Hiermee is het flexibel te installeren en is de uitlijning zo dat het eenvoudig op elkaar aan te sluiten is.

Een paar plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben ook clipjes die je er aan de zijkant in kan drukken zodat ze op de rail vast te zetten zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijn hier mensen die denken er wat aan te hebben bij hun zelfbouw machines? En heb je eventueel toevoegingen/suggesties?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door Bjornski1976 »

Leuk bedacht en goed dat je dit wilt delen, top!

Misschien een aanvulling op het bestaande ontwerp is het deel wat in het ander deel steekt te verplaatsen richting de bout gaatjes. Zodat tijdens het vast bouten het gezekerd blijft.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door mjeuring »

Suggestie: Maak er 1 onderdeel van i.p.v. 2 stuks. Linksboven een kamertje en linksonder een nok. 2 stuks, waarvan 1 180° gedraaid druk je dan zo in elkaar.
Verder zou ik een groef maken tussen de 2 delen waardoor je met behulp van een schroevendraaier de beide delen kunt scheiden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het een bijzonder creatief ontwerp en wil je je ontwerp creativiteit niet ontnemen, maar er zijn meer dan voldoende DIN rail clips los te koop met diverse verschillende mogelijkheden.
En dan vind ik het toch altijd wel lekker dat ik zo'n onderdeel zo van een rail kan klikken zonder iets te moeten demonteren.
https://www.winford.com/products/dinm15.php
https://nl.farnell.com/tracopower/tep-m ... dp/2280252
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2019 09:30 Ik vind het een bijzonder creatief ontwerp en wil je je ontwerp creativiteit niet ontnemen, maar er zijn meer dan voldoende DIN rail clips los te koop met diverse verschillende mogelijkheden.
Ook waar je zoals TS een rond gat in het midden hebt om die pneumatische snelklemkoppeling in vast te houden?

Inderdaad ken ik wel de standaard platick basishouders zoals van Phoenix Contact, die kun je gebruiken voor printplaten maar ook voor andere schroefbare elementen zoals kleppen e.d.

https://nl.farnell.com/phoenix-contact/ ... /dp/177167

Als ik snel kijk zijn de dinrail pneumatiek onderdelen alleen van staal en die kun je echt goed vastzetten en het is meteen geaard.
Ik weet niet of dat voor pneumatiek belangrijk is zoals bij stofzuigers waar je last kunt krijgen van sttische electriciteit?

https://www.pneumatiek.nl/winkel/produc ... chmode=AND
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 03 jan 2019 09:51 Ook waar je zoals TS een rond gat in het midden hebt om die pneumatische snelklemkoppeling in vast te houden?
Nee, daar heb jij een punt, ik ging eigenlijk alleen van de basis uit, een klemblokje voor de luchtslang kun je inderdaad goed printen.
Alhoewel dat soort onderdelen toch allemaal wel een voorziening heeft om ergens tegen aan te schroeven.

En het verzinnen en printen is natuurlijk ook leuk, ik maak regelmatig dingetjes die ik beter kan kopen, maar dat geeft natuurlijk geen voldoening. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door DaBit »

Ik vind de printer even aan het werk zetten vaak een stuk praktischer dan gaan zoeken welke van de 5000 klemmetjes ik nou weer hebben moet, vechten met minimale bestelhoeveelheden (je hebt er 3 nodig maar ze gaan per 100, dat soort dingen) en transportkosten of lange transporttijden (bij de afhaalchinees).

Dus ja, ik kijk vaak eerst op Thingiverse voordat ik bestel :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk veranderd m'n mening drastisch zodra ik hier een 3D printer heb staan. :lol:
Maar dan ben ik weer te eigenwijs om een bestaand ontwerp te nemen en wil ik toch zelf iets verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door Kjelt »

Ik zou toch de metalen aanraakbare bedieningsonderdelen liever op een metalen bevestiging zien of hard aarden. Wat ik zo snel lees kan er bij perslucht zeker sprake zijn van opbouw van statische elektriciteit. Niets zo vervelend voor de gebruiker als een statische ontlading.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2019 10:30 Waarschijnlijk veranderd m'n mening drastisch zodra ik hier een 3D printer heb staan. :lol:
Maar dan ben ik weer te eigenwijs om een bestaand ontwerp te nemen en wil ik toch zelf iets verzinnen.
In vergelijking met freeswerk blijft dat geprint eruit zien alsof de hond van de buren een paar plastic kinderspeeltjes opgeknauwd en uitgepoept heeft, en kwa mechanische eigenschappen is het ook maar een zwak aftreksel van een uit een stukje blok of plaatmateriaal gesneden onderdeel. Maar voor dit soort dingen zijn die printers toch knap handig. Aanzetten, even wachten, even bijwerken en tadaa, klemmetjes.

Kwa eigen ding tekenen: 3 van de 10x teken ik het helemaal zelf, 4 van de 10x pak ik iets wat erop lijkt en bouw ik het om, en soms print ik gewoon de ontwerpen as-is. Als je probleem X op wil lossen bij ding Y dan is andermans oplossing vaak ook wel goed genoeg, hooguit dat je ergens iets dikker, hoger, groter of breder wil hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door stef stuntpiloot »

De reden van het maken van dit ding is dat het snel is en het afwijkende maatvoering heeft. Op deze manier heb ik het juiste gatenpatroon, de juiste afstand tot de rail zodat die gekke chinese onderdelen niet ergens tegenaan komen en er een mooie aansluiting is met dat verdeelstuk. Bedankt voor die link overigens, ik heb ze zelf ook alleen via Ebay (tientallen in allerlei verschillende soorten)

Het printen van deze blokjes duurt overigens niet zo lang, ik denk zelfs minder lang dan de juiste op de farnell website opzoeken, bestellen en de order afronden. (tenzij je er tientallen of honderden nodig hebt uiteraard, dan is kopen een stuk sneller en eenvoudiger)

Los van dit ding, printen is niet zo mooi als frezen (zoals je het omschrijft is wel heel dramatisch, misschien even de printer afstellen? :lol: ) maar wel verrekte handig. Ook al komt het qua mechanische eigenschappen niet in de buurt van een massief onderdeel dat op de freesmachine gemaakt is, het kan nog steeds sterk genoeg zijn, en meer dan wat nodig is voor de functie.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door willy wonka »

Stop eens met zo'n strakke foto's schieten
Waarmee maak je ze? :roll:
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door lordprimoz »

Dat zijn gewoon renders joh, de werkplaats bij zn nieuwe huis wordt nog gebouwd :mrgreen:
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica

Bericht door stef stuntpiloot »

Oops betrapt! :shock:

Nee ik gebruik voor:
Foto:
Fujifilm XM-1

Video:
Panasonic GH4

Audio:
Tascam DR-70D (rec)
Rode NT1-A
Rode NTG4+
Rodelink Lavelier set

Render:
SolidWorks Visualize Pro

In dit geval dus foto's met de fuji + simpele screenshots
Plaats reactie