Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door benkr »

Het was ook niet de eerste keer dat dat werd gezegd in dit topic, maar een nieuwe motor lijkt me wel stukken beter, en die montage lijkt geen probleem te zijn, simpel verloopstukje en klaar. En dan kun je je VFD gewoon gebruiken dus zeker niet weg doen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 13 jan 2019 11:16 Het was ook niet de eerste keer dat dat werd gezegd in dit topic, maar een nieuwe motor lijkt me wel stukken beter, en die montage lijkt geen probleem te zijn, simpel verloopstukje en klaar. En dan kun je je VFD gewoon gebruiken dus zeker niet weg doen.
Zo simpel lijkt me dat verloopstukje niet als ik de foto bekijk, maar misschien dat een flensmotor wel aan te passen is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door Ballegooijen »

Zo simpel lijkt me dat verloopstukje niet als ik de foto bekijk, maar misschien dat een flensmotor wel aan te passen is.
Als je een plaat freest in het model van de bovenkant motor en daar een passing in maakt voor de nieuwe motor dan hoeft dat toch niet zo moeilijk te zijn?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door motormuis »

en als je de plaat van de oude motor afhaal en da de nieuwe op monteer ben je toch ook klaar
de oude motor ga je toch niet meer gebruiken of wel soms
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door hugo stoutjesdijk »

motormuis schreef: 13 jan 2019 12:19 en als je de plaat van de oude motor afhaal en da de nieuwe op monteer ben je toch ook klaar
de oude motor ga je toch niet meer gebruiken of wel soms
Volgens mij is die geïntegreerd in de oude motor en kan er dan niet af, plaat er op maken, zou de motoras wel eens aan de korte kant kunnen worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door motormuis »

die is zeker geïntrigeerd motor uit elkaar halen plaat gebruiken rest alt ijzer :P
of de motor nieuw laten wikkelen is ook een optie (kosten?)
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door tokas98 »

Even terug naar het begin.
Is het probleem nu dat de TS niet weet hoe hij de motor terug aan moet sluiten
cq huidige schakelaar vervangen voor een nieuwe?
Of heeft de TS geen 3 x 380volt in zijn hobby hok?
Hij geeft aan dat het geen bezwaar is om voor een snelheidswissel de V riem te verleggen.
Sjack als je 3 x 380 volt hebt en je hebt geen haast dan wil er wel een keer naar kijken.
Je moet het spul dan een keer aan de andere kant van de Vliet afgeven.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door HD13 »

TS heeft geen 3x400Vac.
Motor is gewoon te gebruiken op betreffende regelaar alleen toerental en vermogen zal lager uitpakken.
Toerental is ook afhankelijk van wat de regelaar maximaal aan spanning kan maken van de 230Vac, dubbelzijdig gelijkrichten, afvlakken.
Als motor op hoog toeren wordt aangesloten (1410rpm) dan houd je 230/380x1410 = 853,4 rpm over voor 50hz dan.
Regelaar kan ook nog naar 60Hz 60/50x853,4 = 1024,1 rpm.
Stel dat de uitgangspanning ( nu 230Vac) ook nog iets omhoog kan dan kom je nog hoger uit.

Zou de boel gewoon aan elkaar knopen instellen en gebruiken.
Mocht het vermogen of toerental te laag uitvallen dan kan je er altijd nog een andere motor op zetten.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door benkr »

HD13 schreef: 13 jan 2019 14:09 TS heeft geen 3x400Vac.
Motor is gewoon te gebruiken op betreffende regelaar alleen toerental en vermogen zal lager uitpakken.
Toerental is ook afhankelijk van wat de regelaar maximaal aan spanning kan maken van de 230Vac, dubbelzijdig gelijkrichten, afvlakken.
Als motor op hoog toeren wordt aangesloten (1410rpm) dan houd je 230/380x1410 = 853,4 rpm over voor 50hz dan.
Regelaar kan ook nog naar 60Hz 60/50x853,4 = 1024,1 rpm.
Stel dat de uitgangspanning ( nu 230Vac) ook nog iets omhoog kan dan kom je nog hoger uit.

Zou de boel gewoon aan elkaar knopen instellen en gebruiken.
Mocht het vermogen of toerental te laag uitvallen dan kan je er altijd nog een andere motor op zetten.
Volgens mij klopt dit rekensommetje niet. Ik geloof niet dat spanning en toerental iets met elkaar te maken hebben. 50Hz maakt gewoon weer 50 Hz en geeft dan iets in de buurt van 1400 rpm. Vermogen is een heel ander verhaal, als je de spanning met een factor 1,7 verlaagt dan zal het vermogen met een factor 3 afnemen (zo ongeveer) Omdat de motor toch al niet al te sterk was blijft er dus maar heel weinig meer over. Wat mij betreft een kansloos verhaal dus.
harm69
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door harm69 »

Als ik dit filmpje mag geloven bestaan er wel VFDs die 3x400 maken uit 1x 230. Heb hier zelf enkele geen ervaring mee.

https://www.youtube.com/watch?v=ijP5rIoRc-s
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door HD13 »

Ben je hebt gelijk ik maak een fout.
Motoren hebben spanning frequentie verhouding waar bij de motor optimaal presteert.
In dit geval dus 380Vac en 50Hz (1410 rpm)

Als je dus de spanning omlaag brengt (230Vac) moet je ook de Hz omlaag brengen om binnen de verhouding te blijven.
Wordt dan 50/380 x 230 = 30,3 Hz.
Is dan weer 30.3/50 x 1410 = 854 rpm.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Met een plaat ertussen word de motoras te kort, pully zit met inbus aan de bovenkant in de as.
Vermogen is belangrijker als toerental als daar een keuze in gemaakt moet worden
Paar knaakies uitgeven ook geen ramp
Heb een freesmachine die ook op krachtstroom loopt en die is ook met een frequentieregelaar vandaar ik dacht dat dat in dit geval ook een goede optie zou zijn, is nog wel zo een chinees ding van aliexpres, maar werkt goed, zo compleet gekocht dus geen indee van hoe het hier bij zit, hij functioneerd prima en ik verander er gewoon niks aan :-)

Alle technische termen zeggen mij niet zoveel , das meer interessant voor jullie technoboys onderling vrees ik :-)

En bedankt voor je aanbod Tokas98, maar ik heb 1 maal 220 V
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door HD13 »

herbieferbie schreef: 13 jan 2019 15:24 Met een plaat ertussen word de motoras te kort, pully zit met inbus aan de bovenkant in de as.
Vermogen is belangrijker als toerental als daar een keuze in gemaakt moet worden
Paar knaakies uitgeven ook geen ramp
Heb een freesmachine die ook op krachtstroom loopt en die is ook met een frequentieregelaar vandaar ik dacht dat dat in dit geval ook een goede optie zou zijn, is nog wel zo een chinees ding van aliexpres, maar werkt goed, zo compleet gekocht dus geen indee van hoe het hier bij zit, hij functioneerd prima en ik verander er gewoon niks aan :-)

Alle technische termen zeggen mij niet zoveel , das meer interessant voor jullie technoboys onderling vrees ik :-)

En bedankt voor je aanbod Tokas98, maar ik heb 1 maal 220 V
Vermogen = toerental x koppel x constante.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door Ballegooijen »

Met een plaat ertussen word de motoras te kort, pully zit met inbus aan de bovenkant in de as.
Daar kun je ook altijd nog een verlengasje opzetten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie