Frezen met Vbit geen mooie overgang

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 15 jan 2019 23:33

Het is toch nog niet zo makkelijk blijkt wel :-)

Het materiaal waarop ik de inlay wil maken bestaat uit verschillende houtsoorten, de tekst die daarin moet komen word er niet prettig leesbaar door omdat het heel druk kijkt met die houtsoorten
Om de tekst los te maken van die drukte wil ik een allowance van 10mm rondom de tekst

Nu komt het probleem kiezen

Met Aspire kun je met de tool bedoeld om inlay te maken geen Vbit selecteren bij de Insert, allowance is wel mogelijk.

Als je kiest voor Vcarce kun je wel een Vbit maar weer geen allowance

Met het frezen van een pocket kun je dat alles wel instellen....MAAR stel ik heb een vierkant, ik frees een pocket van 100x100mm, dan word dat naar de bodem toe steeds smaller (toch ?) maar als ik de inlay frees word die van boven naar beneden steeds breder
Dat past dus nooit in elkaar (denk ik, want ik heb het nog niet gefreesd)

Ik zie overigens net dat als ik een tekst met een kader er omheen (dat word dus de inlay) ik wel 10mm allowance kan instellen (de tekst word ruimer rondom gefreesd)
Echter als ik de tekst alleen selecteer (dat word dus de pocket) en dan 10mm allowance wil instellen dat het niet kan, heb ook al -10 geprobeerd, ook dat werkt niet

Het lijkt er op dat illustrator er aan te pas moet komen om dit te realiseren
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

hrscharft
Berichten: 1147
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door hrscharft » 15 jan 2019 23:45

En als je je tekstvector nou even een offsetje geeft? ipv de frees zelf de offset?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 16 jan 2019 08:23

Goed punt, die functie had ik nog niet ontdekt in Aspire
Dank je

Ander punt wat niet kan in Aspire/V-Carve, je kunt geen stappen maken, dus als je een plug wil maken van 6mm diep en die nog 2mm ruimte wil geven voor het loszagen dan gaat de frees er in 1x 8mm uit halen, ook als de frees zelf ingesteld staat als maximale diepte van 4mm per pass en ook bij een rechte frees...
Dat is toch wel slordig ?!
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 16 jan 2019 09:51

Schiet mij maar lek... poging 2 is ook niet goed
De Vbit met vlakke kant is leuk bedacht, maar werkt in V-carve ook niet
V-carve houdt niet (zoals in Inlay Toolpath) rekening met hoekjes/puntjes, in Inlay word er gekeken naar de de frees en daarop alle hoeken/puntjes gematched in een radius zodat het past.

Een ander probleem is dat er een randje blijft staan en ik snap niet waarom :oops:


Gallerij Link
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 16 jan 2019 11:57

De derde poging zou moeten passen, echter er blijft een randje staan, daar had ik al eerder last van


Gallerij Link

In dit geval is de frees (type) ingesteld als Vbit, bij de vorige ronde was dat Engraving (met een vlakke kant)

Het enige dat op dit moment zelf nog kan bedenken is dat dit randje blijft staan doordat ik de Flath Depth op 2mm heb staan (dan heb ik wat ruimte voor het los zagen)


Gallerij Link


Gallerij Link

Iemand enig idee waardoor dit gebeurd ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

motormuis
Berichten: 327
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door motormuis » 16 jan 2019 12:59

bij mijn vroegere portaalfrees was in het bijhorende cam programma ook die functie
ik kon wel kiezen of ik een randje wou of niet
dit randje is bedoeld om te voorkomen dat het stuk met samenvoegen door kan vallen
als ik het randje gekozen had ging ik het mannetje deel spiegelen en dan makte het programma een inkeping dei bij het randje paste
ik kon ook de ruimte tussen mannetje en vrouwtje aangeven waardoor het makkelijk of moeilijk in elkaar paste

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 16 jan 2019 13:39

Dank je Hans,

Ik heb gezocht maar een dergelijke optie kan ik niet vinden, ik betwijfel of dit het probleem is
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

pa3gmi
Berichten: 247
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door pa3gmi » 16 jan 2019 18:36

Met het frezen van een pocket kun je dat alles wel instellen....MAAR stel ik heb een vierkant, ik frees een pocket van 100x100mm, dan word dat naar de bodem toe steeds smaller (toch ?) maar als ik de inlay frees word die van boven naar beneden steeds breder
Dat past dus nooit in elkaar (denk ik, want ik heb het nog niet gefreesd)
Dat past toch wel, of ik begrijp je verkeerd, als je die inlay ondersteboven draait zit het smalle deel onder net als bij de pocket en dat is toch de bedoeling? Ze moeten toch in elkaar gelijmd worden?
Wel de inlay in spiegelbeeld maken.

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 2164
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door andrefc101 » 16 jan 2019 18:45

Ik geloof niet dat de inlay functie bedoelt is om te frezen met een v-bit, ik heb iig nog nooit gezien. Zal best kunnen, maar waarom zou je dat willen? Het is toch de bedoeling dat je het uitgefreesde in de pocket lijmt?
Dat gaat toch ook prima met een rechte endmill? Wil je het echt toch met een v-bit , zal je zelf iets moeten tekenen (al dan niet in Aspire), en niet middels de functie inlay van Aspire.

pa3gmi
Berichten: 247
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door pa3gmi » 16 jan 2019 18:48

Bekijk dit eens je kunt er de fijnste details mee maken met verschillende houtsoorten.
https://www.youtube.com/watch?v=d4992bEoNYI

en hier vind je de pdf file;
http://www.vectric.org/video/aspire4-vc ... cedure.pdf

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7336
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door hugo stoutjesdijk » 16 jan 2019 19:15

andrefc101 schreef:
16 jan 2019 18:45
Ik geloof niet dat de inlay functie bedoelt is om te frezen met een v-bit, ik heb iig nog nooit gezien. Zal best kunnen, maar waarom zou je dat willen? Het is toch de bedoeling dat je het uitgefreesde in de pocket lijmt?
Dat gaat toch ook prima met een rechte endmill? Wil je het echt toch met een v-bit , zal je zelf iets moeten tekenen (al dan niet in Aspire), en niet middels de functie inlay van Aspire.
Ik vond het ook een vreemd idee, maar na er even over nagedacht te hebben denk ik dat je wel voordelen uit de V-bit methode kunt halen, je kunt nl. veel makkelijker (bijna) scherpe hoeken in leggen, wat met een rechte frees niet lukt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 2164
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door andrefc101 » 16 jan 2019 20:00

hugo stoutjesdijk schreef:
16 jan 2019 19:15
....je kunt nl. veel makkelijker (bijna) scherpe hoeken in leggen, wat met een rechte frees niet lukt.
Snap ik niet helemaal goed. Ik maak regelmatig inlays in HDPE, 20 mm dik, deze worden na plaatsing gelast vanaf de achterkant. Dit om de boel weer waterdicht te maken, is namelijk voor zwembaden.
Gewoon met een 8mm endmill, eensnijder in dit geval, resultaat is uitstekend! Aan de achterkant wordt een 45 graden hoek gefreesd om te lassen.


Gallerij Link


Gallerij Link

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 16 jan 2019 20:32

hugo stoutjesdijk schreef:
16 jan 2019 19:15
denk ik dat je wel voordelen uit de V-bit methode kunt halen, je kunt nl. veel makkelijker (bijna) scherpe hoeken in leggen, wat met een rechte frees niet lukt.
Klopt, dat is precies het geval, en het sluit vaak nog even strakker aan dan met een rechte frees (die heb ik vaak genoeg gedaan, maar ik wilde dit gewoon voor elkaar krijgen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 16 jan 2019 20:33

pa3gmi schreef:
16 jan 2019 18:48
Bekijk dit eens je kunt er de fijnste details mee maken met verschillende houtsoorten.
https://www.youtube.com/watch?v=d4992bEoNYI

en hier vind je de pdf file;
http://www.vectric.org/video/aspire4-vc ... cedure.pdf
Die ken ik, heb er inmiddels delen van gebruikt en het gaat al beter
Straks nog eens een rondje frezen, heb nog wat gefinetuned, even zien of het dat nog beter gaat
Daarna is de pocket aan de beurt

Blijft er nog over dat ik niet snap waarom dat randje blijft staan als ik V-carve doe met een rechte frees gevolgd door een Vbit
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Plaats reactie