weer een variant van de open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Mooie machine geworden Ruud!! Daar zul je ongetwijfeld veel plezier van hebben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

ruudderooy schreef: 23 aug 2018 00:00 Ik heb overigens ook nog 2 kapotte voedingen gehad van 800w 80Vdc.
deze zijn waarschijnlijk kapot gegaan door de combinatie solidstate relais / schakelende voeding.
Dit had ik niet verwacht maar is inderdaad mogelijke oorzaak. Bedankt voor het delen, dat ga ik bij mij dan ook maar veranderen naar een premake-relais ipv ssr.
Spijtig dat dit zoveel schade bij je heeft opgeleverd :(

Verder ziet het er weer pro uit Ruud, mooi gemaakt en het schiet aardig op bij jou 8) .
Slechts één klein dingetje wat me opviel.
Overal gebruik je mooie industriele connectoren maar juist waar koelvloeistof kan spatten zitten die witte open (motor?) connectoren.
Ga je daar nog een kapje overheen maken ?
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door lordprimoz »

ruudderooy schreef: 25 mei 2018 01:58 -knip-

De drives zijn overigens niet van leadshine maar op aanraden van een Chinese collega van mij probeer ik nu een ander merk.
ze zijn relatief nieuw en sturen de motoren net iets anders aan meer als een servo en hebben dus ook een dynamische torque 1.5x normale torque (voor korte periode) en kunnen onbelast 6500 toeren draaien.
ze zeggen zelf dat ze veel beter presteren dan leadshine maar kan voorlopig nog niet testen, dus later meer hierover. (heb ze overigens persoonlijk gesproken ben voor werk soms in China)
Oja en zijn ook nog goedkoper.(maar ze moeten zich nog bewijzen)

-knip-
welk merk motoren gebruik je? en hoe bevalt het tot nu toe?
en wat heb je voor de motors+controllers betaald?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 23 aug 2018 11:54 Overal gebruik je mooie industriele connectoren maar juist waar koelvloeistof kan spatten zitten die witte open (motor?) connectoren.
Ga je daar nog een kapje overheen maken ?
Hoi Kjelt,

Je bedoelt de connector op de z-as?
Goed opgemerkt, had ik eigenlijk nog niet echt bij stil gestaan en zal ik gaan vervangen voor een ander type.
de bevat alleen 12V en pwm voor aansturen van mijn laser, maar zou zonde zijn als er vocht de kabel in kruipt word koper hard van en kan ik weer gaan storing zoeken naar kabel breuk :-)

Bedankt voor de tip!

gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

lordprimoz schreef: 23 aug 2018 12:45 welk merk motoren gebruik je? en hoe bevalt het tot nu toe?
en wat heb je voor de motors+controllers betaald?
Jiangsu Novotech Electronic Technology Co.Ltd

ze zeggen dat ze geen leadshine rip-off zijn maar eigen hard en firmware ontwikkelen en echt ander control algoritmes gebruiken.
Ze doen het best goed , maar of ze beter presteren dan leadshine is heel moeilijk te zeggen.
mijn machine draait nu met een ijlgang van 8 m/min en versnelling van 1600 m s^2 nema34 motoren
Beter dan mijn vorige machine met leadshine drives dat was max 6m/s met 1000m s^2 ook met nema 34 motoren Maar die had 60V voedingen nu 80V en de mechanica was slechter wat ook tot extra resonanties kan leiden die een hogere acceleratie of snelheid beperken.

Name Model Torque(N.m) Unit Price(USD)
servo stepper motor 86SC85 8.5N.m 52
60SC40 4N.m 42
motor driver SC8680A 36
SC5780 28
Encoder line 3m(standard) 5
5m 8.3
je kan contact op nemen met sherry over hun producten en prijzen (zijn wel echt goedkoop maar of de qualiteit echt goed is moet nog blijken)
de kabels zien er in ieder geval wel goed uit ook highflex kabels connectoren en afwerking is prima! heb wel een drive open geschroefd maar ziet er opich goed uit heb niet gekeken of de fet's goed contact maken met de heatsink.

Gr Ruud
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door bbg »

ruudderooy schreef: 26 mei 2018 14:13 Ik heb een hoek beugeltje gemaakt en op dat beugeltje heb ik een digitale micro meter bevestigt en heb ik op de X en Y as 1 van de rails uit gericht was best even werk.
eerst de 2 kogelomloop schoentjes die op 1 rail zitten met een staale plaat die ik op werk geslepen had aan elkaar bevestigt daar op het beugeltje met micro meter.
dan eerst alles binnen 0.5mm afstellen en alles aan draaien en iedere keer een stapje beter en dan een aantal boutjes voor het wagentje iets lossen wil ligt onder spanning houden en dan voorzichtig met een kunststof hamer kloppen.
en dan niet iedere keer de volledige afwijking weg willen krijgen want dan verdraai je de rails weer achter het boutje dat je aan het afstellen ben, dus echt in stapjes doen.
Filmpje X-as
Hi Ruud,

Ik ben geinteresseerd hoe je de assen uitgelijnd hebt. Is dat filmpje nog beschikbaar? Nu krijg ik een URL not found. (filmpje zegt waarschijnlijk meer dan duizend woorden).

Alvast bedankt,
bbg
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Dingenman »

Hoi Ruud,
Mooie machine geworden!
Welke type controller en break-out board gebruik je?
Gr.
Ard
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Ik gebruik als controller smoothstepper ees
en als breakoutboard gebruik ik deze.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

bbg schreef: 22 dec 2018 07:39
ruudderooy schreef: 26 mei 2018 14:13 Ik heb een hoek beugeltje gemaakt en op dat beugeltje heb ik een digitale micro meter bevestigt en heb ik op de X en Y as 1 van de rails uit gericht was best even werk.
eerst de 2 kogelomloop schoentjes die op 1 rail zitten met een staale plaat die ik op werk geslepen had aan elkaar bevestigt daar op het beugeltje met micro meter.
dan eerst alles binnen 0.5mm afstellen en alles aan draaien en iedere keer een stapje beter en dan een aantal boutjes voor het wagentje iets lossen wil ligt onder spanning houden en dan voorzichtig met een kunststof hamer kloppen.
en dan niet iedere keer de volledige afwijking weg willen krijgen want dan verdraai je de rails weer achter het boutje dat je aan het afstellen ben, dus echt in stapjes doen.
Filmpje X-as
Hi Ruud,

Ik ben geinteresseerd hoe je de assen uitgelijnd hebt. Is dat filmpje nog beschikbaar? Nu krijg ik een URL not found. (filmpje zegt waarschijnlijk meer dan duizend woorden).

Alvast bedankt,
bbg
zou deze moeten zijn dacht ik Filmpje X-as maar met nieuwe link

Gr Ruud
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Dingenman »

Ik gebruik als controller smoothstepper ees
en als breakoutboard gebruik ik deze.

Gr Ruud
OK dank je Ruud.

Ik gebruik de Pokeys57CNC maar zoek ook nog een dergelijke nette manier om alles hierop aan te sluiten - iemand suggesties..?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

om de een of andere reden verpest mijn video editor het filmpje

maar zal het nog eens proberen in het weekeinde.

eerste keer adaptive tool path met mijn router het onderdeel ziet er in het echt beter uit dan op de foto in het filmpje

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Niets te klagen over het machien denk ik... De gemiddelde commerciële machientjes zie ik dit niet zo strak doen... Ergo: het OSPF-concept werkt ( dat is al een paar keer eerder bewezen ;-) )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 18 jan 2019 00:29 Niets te klagen over het machien denk ik... De gemiddelde commerciële machientjes zie ik dit niet zo strak doen... Ergo: het OSPF-concept werkt ( dat is al een paar keer eerder bewezen ;-) )

Kees
Als niemand je schouderklopjes geeft moet je het zelf maar doen. ;-) :lol:
Maar het feit dat er zoveel tevreden reacties komen, moet je toch genoeg strelen.

Ik heb het idee dat die voeding per tand wel groter is dan 0.0036 zoals in de video, misschien een 0 te veel, lijkt me reëler.
Of werk je in inches, dat je daarom ook 4 cijfers achter de komma hebt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jan 2019 07:53 Als niemand je schouderklopjes geeft moet je het zelf maar doen. ;-) :lol:
Gelukkig .. schouderklopjes... al die veren in mijn hol werden op den-duur wel pijnlijk :lol:
Maar inderdaad dikke spanen... en ook veel.....
Is het "just because you can" dat sommige mensen al het materiaal wegfrezen ipv het werkstuk uit de plaat halen?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie