Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HAMMAR
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 aug 2007 14:48

Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door HAMMAR »

Mogguh,

Mijn zwager heeft zo’n Emcomat 8.6 gekregen maar op de 3-klauwplaat zitten helaas alleen buitenbekken. We zijn dus opzoek naar binnnenbekken hiervoor of overwegen een nieuwe aan te schaffen. Kan alleen nergens vinden hoe die opname heet? Het zijn 3 bouten op een steekcircel van ongeveer 63 mm ligt en een kleine conus die begint op ongeveer 42 mm en eindigt op 40,5 mm. Dit is lastig op te meten uiteraard. De klauwplaat zelf is rond de 110 mm.

Bedankt alvast!
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door motormuis »

Volgens mij is het bij de emco en bajonet aansluiting maar die is gelijk met een kamlok d1/3

ik heb een opnameplaat van een emco voorzien van de drie pennen van een kamlok d1/3 en ze past op een kamlokaansluiting
als je van een kamlok d1/3 de pennen vervang door de bouten van de emco moet dit ook passen
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door javanree »

De Emco 8 heeft een variant van een DIN neus. Controleer de tekening, mijn Emco kloon (een Ferm 450) bleek net andere maten te hebben :evil:

Hier een tekening, die ik heb gemaakt aan de hand van een tekening in de oude Yahoo Emco groep.

Afbeelding

De plaat zul je zelf moeten maken, stelt niet heel veel voor :

- stel eerst de beitelslede in op de juiste conus hoek, door de spindle neus af te lopen met een meetklok
- koop een ronde schijf materiaal (ik zou iets van C45 nemen als materiaal) die overmaats is (diameter groter dan de klauwplaat, circa 15-20mm dik, wat je wilt)
- laat deze door een bekende aan beide kanten in elk geval vlakken, centeren (liefst ook boren tot circa 35mm) en laat op 64mm diameter een kras zetten
- Met wat passen en meten de 3 gaten op de 64mm steekcirkel uitzetten, boren en met M8 tappen (bevestiging bij Emco is ook M8)
- Schroef nu de plaat met 3 bouten M8 direct op de spilneus
- Je kunt nu de conus uitdraaien, blijf circa 1mm van de achterwand weg zodat je de montageneus van de draaibank niet raakt
- Maak de conus bewust circa 0.1-0.5mm te groot
- Haal de schijf los, pas deze en laat deze bij een bekende vlakken, in stapjes van circa 0.1mm totdat je een mooie passing hebt (perfect is als de schijf strak op de conus zit en je nog net 0.1-0.2mm tot aan het montagevlak van de spilneus hebt)
- Als je zover bent 3 draadeinden in de M8 gaten vastlijmen
- Daarna de schijf opspannen en de voorkant en buitendiameter zo draaien dat de nieuwe klauwplaat er zuigend op past
- Als laatste schijf loshalen en met nieuwe klauwplaat er op gaten overnemen en boren
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door Dingenman »

Ik denk dat ik nog een schijf heb liggen inclusief klauwplaat die zo op een Emco Compact 8 past.
Dat zou wel eens de zelfde opspanning kunnen zijn als die van de 8.6..
disaster
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2017 12:38

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door disaster »

Ben ook al een tijdje op zoek naar een pasplaat om een chinees vierklauwtje op mn Emco compact 8 te monteren. Zo ver als mijn onderzoekt rijkt zou dit zelfde opname moeten zijn als de 8.6. Wellicht een leuk klusje voor iemand met de benodigde kunde om er een aantal te maken? Ben vast niet de enige die geen 450 euro neer wenst te leggen voor een Emco vierklauw...
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door arjancnc »

Die vraag leeft hier ook wel. Ik heb op mijn PC Mill nog nooit staal gefreesd. Boren zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door spinningwheels »

Is er belangstelling voor die dingen ?
Zou ze wel kunnen maken, Wat word dan de kleine diameter van de opname ?
In theorie kan ik praktisch alles
disaster
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2017 12:38

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door disaster »

De opname van mijn Emco drieklauw loop af van 41.5 naar 40.5 over 9.5mm. Ietwat anders dan op de tekening. De buitenmaat van de pasplaat zou wmb wel op 125 mogen liggen, gatenpatroon is volgensmij juist zoals op tekening. Mocht er meer interesse zijn voor deze pasplaten ben ik ook wel bereid om mn drieklauw een keer naar je op te sturen mocht dat makkelijk werken.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door Breaker »

Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
HAMMAR
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 aug 2007 14:48

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door HAMMAR »

Okay, 'we' hebben toch maar een nieuw klauwplaatje gekocht bij HBM (leuke snoepwinkel trouwens bij Gouda) een 125 mm zelfcentrerende 4-klauw.
Van Emco zelf is bijna niet meer te krijgen naar het schijnt, in Oostenrijk waar het vandaan komt, nog wel hoorde ik maar tegen hoge prijzen.

Ik vond in mijn materiaalvoorraad gelukkig nog een plaat staal die ik gebruiken kon. Allereerst op de cnc freesbank één zijde mooi vlak gefreesd, een gat van rond 30mm erin gefreesd , 2 gatencircels met elk 3 gaten uitgezet en geboord voor de Emco spilneus en de klauwplaatflens. Voor de montage op de spilneus van de Emco meette ik trouwens een steekcirkel van rond 63mm en niet 64mm zoals vermeld in de eerder geposte tekening. Als laatste de buitendiameter op rond 127 mm gefreesd.
Toen naar de draaibank (Schaublin 102vm). Ik had de spantanghouden van de Emco meegenomen als referentie, deze opgespannen in de onafhankelijke vierklauw en eerst het voorvlak slingervrij uitgeklokt en daarna de binnendiameter van de conus zuiver rond. Toen de conus en het kruissupport in één lijn gebracht met de klok. De conus zelf trouwens loopt netjes met 0,13mm op per 1mm verplaatsing. Dat geeft een hoek van 7.406912128 graden wat neer komt op 7°24' 24'' wat dan ook weer iets afwijkt van de eerder geplaatste tekening. Voor de zekerheid heb ik toen eerst maar uit een stuk ander materiaal een pasconus gedraaid, zo'n 7.1mm lang met dezelfde hoek uiteraard, gecontroleerd met paint of de conus overal 'droeg' wat gelukkig het geval was.
Toen de plaat opgespannen in de onafhankelijke 4-klauw met de vlak gefreesde kant naar de klauwplaat toe voor een goede uitgangspositie en het gat rond 30 uitgeklokt. De voorkant gevlakt en gemeten of dit evenwijdig genoeg was met het achtervlak, anders had ik ook de achterkant moeten uitklokken, maar was goed genoeg gelukkig. Toen de conus uitgedraaid, precies pas op de pasconus. De plaat omgedraaid, opnieuw uitgeklokt op het conusgat en de slinger in het voorvlak gecontroleerd, op dikte gedraaid met een pasrand van 95js6 mm, de pasrand in de klauwplaat was H7 (een chinese H7, dat wel) volgens de specificaties. Als slot de 3 gaten voor spilneusmontage getapt met M8 en 3 stukjes draadeind erin vastgezet met loctite en de gaten voor montage aan de klauwplaat zelf op maat geboord en cilindrisch verzonken voor M8.
disaster
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2017 12:38

Re: Opname klauwplaat Emcomat 8.6

Bericht door disaster »

Ik ben uiteindelijk voor deze optie gegaan, voor ~200 euro thuis op de deurmat. Volgens de site geschikt voor Compact 8, Compact 8E, Maximat V10P en Emcomat V8.4/8.6. Wellicht interesant voor anderen.

https://www.emcomachinetools.co.uk/inde ... uct_id=428
Plaats reactie