weer een variant van de open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

[/quote]
Ik heb het idee dat die voeding per tand wel groter is dan 0.0036 zoals in de video, misschien een 0 te veel, lijkt me reëler.
Of werk je in inches, dat je daarom ook 4 cijfers achter de komma hebt?
[/quote]

Ja van die 0 teveel zou kunnen kloppen ach was al laat :-)
Niets te klagen over het machien denk ik... De gemiddelde commerciële machientjes zie ik dit niet zo strak doen... Ergo: het OSPF-concept werkt ( dat is al een paar keer eerder bewezen ;-) )
ja ben er heel tevreden over.
ik zie dat de afwerking minimaal net zo mooi is als wat er uit groote cnc machines komt(kunnen misshien wel beter maar is vaak funtioneel niet nodig).
en heb je volgens mij al een keer bedankt voor al je werk aan het concept van de opensource machine! (zo niet dan sorry)
Bedankt Kees! voor al je tijd en en werk maken van het open source project.
Maar inderdaad dikke spanen... en ook veel.....
Is het "just because you can" dat sommige mensen al het materiaal wegfrezen ipv het werkstuk uit de plaat halen?
dit gaat sneller dan met een klein freesje een slot frezen die volloopt en weer breekt als ik even niet oplet, en het is nog steeds een slot alleen 11mm breed :-)
en het zou ook met 4mm of 6mm frees kunnen kan de slot smaller maar kan je niet zoveel aanzetten en ook niet zo diep duurt het ook weer stuk langer, nu moet ik alleen 2x mijn stofzuiger legen per plaat :-)

Gr Ruud
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Ha Ruud, bedankt voor alle bedankjes.. dat streelt mijn ego :lol:
Maar het is meer bedoeld om feedback te krijgen over wat er misschien nog aan het ontwerp geschaafd zou kunnen worden.
Zelf denk ik dat het al aardig uitgekristalliseerd is, maar ik heb zelf niet eens een OSPF.....
Maar de positive feedback kan vooral de druppel in de spreekwoordelijke emmer zijn die twijfelaars, over wat voor machine ze gaan bouwen, toch over te halen een paar centen meer neer te leggen voor iets waar ze ook wat aan hebben..
Want echt goedkoop is het niet, al kan je met wat zelfwerkzaamheid de prijs aardig drukken.. Maar onder de 4K€ kom je waarschijnlijk niet uit..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

ruudderooy schreef: 17 jan 2019 23:54 eerste keer adaptive tool path met mijn router het onderdeel ziet er in het echt beter uit dan op de foto in het filmpje
Gaaf hoor 8) Ziet er erg goed uit.
nu moet ik alleen 2x mijn stofzuiger legen per plaat
Tijd voor een stalen vat met cycloon dan kun je lekker doorfrezen.
De aluminium snippers kun je bij de metaalhandel weer kwijt voor 1.- - 1,50 / kg ;-)

Maar zo te zien ga je weer een machine bouwen ?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 18 jan 2019 12:39
nu moet ik alleen 2x mijn stofzuiger legen per plaat
Tijd voor een stalen vat met cycloon dan kun je lekker doorfrezen.
De aluminium snippers kun je bij de metaalhandel weer kwijt voor 1.- - 1,50 / kg ;-)

Maar zo te zien ga je weer een machine bouwen ?

Bedankt.

Ja die heb ik al met een zijkanaal ventilator als aanzuiging maar ook die zit redelijk snel vol 3 plaaten :-) en stofzuiger is dan makkelijker leeg te maken.

nee die onderdelen zijn voor iemand anders.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Beetje doorsparen: https://www.hdvandijk.nl/reinigingsmach ... l-basic-25
Ik ben er in ieder geval heel happy mee.. Dat geneuzel van stofzuigers die na 5 minuten niet meer zuigen omdat het filter vol zit (met MDF enzo) of om de haverklap geleegd moeten worden.
Dit ding zuigt verschrikkelijk hard, en zeker als je beide motoren aanzet.. En die grote vuilniszak in de 50L-ton is ook niet zo snel vol.. Met ESD-slang.. Krijg je ook niet steeds van die vonken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 18 jan 2019 13:35 Beetje doorsparen: https://www.hdvandijk.nl/reinigingsmach ... l-basic-25
Ziet er goed uit, maar wat kost dat ongeveer dan incl BTW
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door audiomanics »

iets meer... ik kreeg €3,50 terug van 2000.... Je zou het er bijna zelf voor gaan maken...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Dat vind ik nogal stevig inderdaad. Blijf ik voorlopig bij mijn kleine Festool'tje.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Tonybryden »

ruudderooy schreef: 17 jan 2019 23:54 om de een of andere reden verpest mijn video editor het filmpje

maar zal het nog eens proberen in het weekeinde.

eerste keer adaptive tool path met mijn router het onderdeel ziet er in het echt beter uit dan op de foto in het filmpje
Hallo Ruud , dat ziet er goed uit hè .
Je machine nu helemaal af?.
Zijn flinke spanen wie er vanaf komen.
Top om te zien.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Hallo Ruud , dat ziet er goed uit hè .
Je machine nu helemaal af?.
Zijn flinke spanen wie er vanaf komen.
Top om te zien.
Nee af is hij nooit af 😁 blijft ook deel van de hobby he
Er moet nog iets op de kopse kant komen zodat ik ook vertikaal kan inspannen.
Moet nog een 4de as komen, een atc spindel , flood koeling en verzin waarschijnlijk nog wel meer😂

Maar kan wel al flinke spanen maken!!
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

audiomanics schreef: 18 jan 2019 12:33 Ha Ruud, bedankt voor alle bedankjes.. dat streelt mijn ego :lol:
Maar het is meer bedoeld om feedback te krijgen over wat er misschien nog aan het ontwerp geschaafd zou kunnen worden.
Zelf denk ik dat het al aardig uitgekristalliseerd is, maar ik heb zelf niet eens een OSPF.....
Maar de positive feedback kan vooral de druppel in de spreekwoordelijke emmer zijn die twijfelaars, over wat voor machine ze gaan bouwen, toch over te halen een paar centen meer neer te leggen voor iets waar ze ook wat aan hebben..
Want echt goedkoop is het niet, al kan je met wat zelfwerkzaamheid de prijs aardig drukken.. Maar onder de 4K€ kom je waarschijnlijk niet uit..

Kees
Nee ik ga eerder richting de 7 of 8K
Ik heb andere spindels maar ook niet perse goedkoper.
een ander bed(waar ik overigens niet meer voor zou kiezen) ook niet veel goedkoper maar kwam beter uit met de maat, maar is niet vlak genoeg dus heb ik inmiddels na gefreesd, ik denk dat ik nu voor een stalen plaat zou kiezen van 15 of 20 dik en dan in patroon m10 gaten er in.
en ik heb overal 25mm liniare geleidingn en dat was omdat ik daar goedkoper aan kon komen ontdanks dat ze van thk zijn was een gelukje.
en heb de brug van 80x160 profiel daar heb ik gen spijt van nu is het bed het minst stijve deel van de machine.(vermoed ik)

als ik de kans krijg zal ik nog wel eens een impact hamer en wat versnellings-opnemers lenen van werk en een simpele modaal analyse doen.


en dit werk echt prima ook met mdf, heb gewoon een koperen lietse idoor de slang van de mond naar de ton en deze aan de deksel gemaakt en die weer aan aarde bevestigt.
zijkanaal ventilator en stalen ton met cyclone filter, en de uitgang van de vantilator gaat door het dak naar buiten ook goed tegen de stank van frezen en laseren :-)
18054
18055

Gr Ruud
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door skillalot »

ruudderooy schreef: 17 jan 2019 23:54 eerste keer adaptive tool path met mijn router het onderdeel ziet er in het echt beter uit dan op de foto in het filmpje
Hey, bekend onderdeeltje :mrgreen:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door janplastiek »

een mooie machine, petje af, mag ik je 1 tip geven Ruud, plaats de bypass klep van de vacuümpomp voor de filter, nu kan er nog stof in de pomp terecht komen via de veiligheidsklep, omdat de lucht niet gefilterd wordt.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Mooie compressor ook... :mrgreen: Geen wonder dat je richting 8K gaat...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie