Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Bjornski1976 »

Als je step sticks gebruikt als driver dan moet je nog wel even de motor current limiter instellen op de juiste stroom die je motor aan kan. Current calibration, is afhankelijk van welk soort driver er is toegepast en weerstand.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Bedoel je daar mee de 6 switches op de stappenkaart zelf?
Deze heb ik ingesteld op 2A en een peak van 2,2A volgens mij.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Je hebt gelijk.
Er stond een of andere functie aan waarbij hij 0.5mm bewerkings materiaal laat zitten. Nu uit gezet en tadaaa precies de maat 8)
hugo stoutjesdijk schreef: 18 jan 2019 17:42
Leonweer schreef: 18 jan 2019 12:24 En bij het na meten kom ik erachter dat hij bij het rechthoekige gedeelte in X en Y 1mm te kort kom. Hij zou 20mm bij 50mm moeten zijn maar is maar 19mm bij 49mm.
Maak ik dan een fout met de instellingen van de G-code?
Je freest met een freesje van 2 staat in de file, dus ik ga er vanuit uit dat je niet een freesje van 1 gebruikt hebt, maar het is wel een offset fout omdat het in beide richtingen even veel is, en niet in verhouding tot de lengte en breedte.
Dan moet het wel een instelling in je CAM pakket zijn waar iets van een toeslag van o.5 staat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leonweer schreef: 19 jan 2019 12:48 Je hebt gelijk.
Er stond een of andere functie aan waarbij hij 0.5mm bewerkings materiaal laat zitten. Nu uit gezet en tadaaa precies de maat 8)
Best een handige functie hoor, als je wilt ruw voor frezen. En nu weet je gelijk welke functie dat is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Breaker »

't Is dan toch een combinatie van deze stock-to-leave functie èn radiuscompensatie, anders zou de maat een mm te groot uitgekomen zijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 19 jan 2019 13:28 't Is dan toch een combinatie van deze stock-to-leave functie èn radiuscompensatie, anders zou de maat een mm te groot uitgekomen zijn.
Eigenlijk wordt er geen radiuscompensatie gebruikt , dan zou er iets nuttigs in de tooltabel moeten staan, en een G41 of G42 in de G-code.(maar dat is mijn mening :mrgreen: )
Met een G41/G42 toegepast zou reuze handig zijn, dan kun je door je freesdiameter in de tooltabel iets aan te passen de passing nauwkeurig na frezen.
Het CAM pakket berekend de freesbanen aan de hand van de opgegeven frees, en inderdaad de stock-to-leave waarde.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

als ik het goed gelezen heb kan ik de de compensatie 2 kanten opgeven + en -.
hij stond nu op + dus 0,5mm per kant laten zitten totale binnen lengte word dan dus 1mm te klein.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leonweer schreef: 19 jan 2019 13:37 als ik het goed gelezen heb kan ik de de compensatie 2 kanten opgeven + en -.
hij stond nu op + dus 0,5mm per kant laten zitten totale binnen lengte word dan dus 1mm te klein.
Ja, een freestoeslag betekend dat er materiaal blijft staan om te kunnen nabewerken.
Als je de toeslag negatief maakt, haal je teveel weg.
Die toeslag telt ie bij de freesradius op, en berekend dan de freesbaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Ik gebruik nu als G-code sender UGSplatform. Weet iemand waar ik met dat programma de backlash in kan stellen?
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hilberth »

Leonweer schreef: 20 jan 2019 22:27 Ik gebruik nu als G-code sender UGSplatform. Weet iemand waar ik met dat programma de backlash in kan stellen?
Dat ga je (nog) niet kunnen, het zit namelijk (nog) niet in GRBL.
Zie ook https://github.com/gnea/grbl/issues/357
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Hmm ok. Zijn er andere programma's waarbij ik dat wel in kan stellen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

De taak van de G-Code sender is (alleen) het sturen van de G-Codes naar de controller (GRBL). Het programma (CAM) dat deze G-Code genereert, kan (als enige) de backlash compensatie instellen. Ik dacht dat jij fusion360 gebruikt en ik heb post gezien waarbij backlash compensatie in fusion360 ingesteld kon worden! Misschien dat iemand kan aangeven of en waar dit in fusion360 kan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Backlash in het CAM pakket is een beetje vreemd. Dat moet je in de controller doen.
Anders zou je dus bij elke richtingsverandering een extra G1 moeten genereren met een verschuiving, zijn de coordinaten in ieder geval niet meer herleidbaar. :shock:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 jan 2019 08:52 Backlash in het CAM pakket is een beetje vreemd. Dat moet je in de controller doen.
Als het linksom niet kan dan moet het maar rechtsom zal vast iemand ooit gedacht hebben, waarna hij de benodigde regels code in de postprocessor klopte.

Maar backlash is een heel vervelend ding op CNC-machines. Je kunt de dode afstand wel compenseren, maar die word alsnog niet oneindig snel afgelegd. Dat leid alsnog tot problemen bij elke beweging waarbij meerdere assen simultaan iets doen en waarbij er bij eentje de bewegingsrichting omkeert. Een circel bijvoorbeeld: de Y-as beweegt vrolijk door, de X-as moet van richting veranderen en heeft daar tijd voor nodig, en in de tijd die nodig is om de backlash op te nemen staat de frees alsnog niet op de plek die de bedoeling is. Het resultaat is nog steeds geen prima circel ondanks de compensatie.

De allerbeste manier om met backlash om te gaan is deze te minimaliseren tot een waarde waarbij je er geen echte last meer van hebt. Zo beneden de 0,05mm zeg maar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie