Welke stappenmotoren voor router?

Moderator: Moderators

js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door js84 »

Hoi allemaal,

Ik ben momenteel plannen aan het tekenen voor een zelfbouw cnc router. Nu vraag ik me af welke stappenmotoren ik best kan kiezen. Ze mogen gerust wat geld kosten, ik geef liever wat meer uit aan kwaliteit dan achteraf met problemen te zitten.

Er wordt veel gesproken over nema motoren, maar deze worden volgens mij ook gemaakt door verschillende fabrikanten.

Kortom, met welke merken hebben jullie goede ervaringen? Het is belangrijk voor mij dat de motoren bedrijfszeker en nauwkeurig zijn. Over kracht etc ga ik het nu nog niet hebben. Voorlopig zou ik de degelijke leveranciers willen kennen.

Alvast bedank.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door zeeschuim »

Ik krijg het idee dat je niet echt heel erg hebt opgelet de laatste 3 jaar dat je lid bent. Ik kan het natuurlijk mis hebben.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door js84 »

Eerder door de bomen het bos niet meer zien...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door andrefc101 »

Ik dacht altijd dat Nema een merk was....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door andrefc101 »

js84 schreef: 20 jan 2019 18:48Ze mogen gerust wat geld kosten, ik geef liever wat meer uit aan kwaliteit dan achteraf met problemen te zitten.
Dan is geen discussie nodig, lekker servomotoren en drives kopen!
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door skillalot »

Dan is geen discussie nodig, lekker servomotoren en drives kopen!
Ja, is servo altijd de beste keuze hoe dan ook? Ik moet namelijk ook gaan kiezen tussen beide, en ben er nog niet helemaal over uit, en budget is geen meespelende factor daarin.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef: 20 jan 2019 22:09
Dan is geen discussie nodig, lekker servomotoren en drives kopen!
Ja, is servo altijd de beste keuze hoe dan ook? Ik moet namelijk ook gaan kiezen tussen beide, en ben er nog niet helemaal over uit, en budget is geen meespelende factor daarin.
Puur op m'n gevoel, kun je niet direct zeggen, als je servo's met step/dir aan gaat sturen, is een beetje zonde heb ik het idee. Om servo's goed toe te passen moet je ook met een servo regellus kunnen werken. (dus ook een besturing die daar iets mee kan)
En stappenmotoren zijn voor m'n gevoel veel robuuster, en goedkoper. De closed loop steppers zitten daar dan tussen in.
Vervolgens moet je je dus af gaan vragen of je een teruggekoppeld meetsysteem moet willen, of dat direct moet zijn, of indirect.

@js84, kijk hier eens naar viewtopic.php?f=25&t=15661 waarom zou iedereen het steeds over 'echte' leadshine hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door Breaker »

TJa, de meeste topics gestart door js84 zijn enkele pagina's lang waarbij er koud twee of drie reakties terug komen. Dus ofwel TS (=Topic Starter, dat ben jij hier dus js84) is de draad al snel volledig kwijt (soms begrijpelijk :lol:) of is feitelijk niet geïnteresseerd (zeeschuim's conclusie). Daarom tip: Als je iets wilt weten blijf dan terugkoppeling geven maar reserveer ook wat tijd om zelf onderzoek te doen naar aanleiding van de antwoorden die je krijgt. Zo kan je in een volgende reaktie de discussie in de goede richting sturen.

Een vraag neerpennen en vervolgens niets meer terug laten weten zal je niet veel verder helpen, is eigenlijk een verspillen van tijd van diegene die de moeite nemen om te reageren. Heb je moeite met engels, laat het ook weten, of vraag eens bij iemand langs te komen, laat in dat geval je woonplaats achter in het profiel.

Zal een begin maken:
NEMA is geen merk maar een standaard voor de bouwvorm van stappenmotoren, NEMA17 is klein, NEMA23 gangbaar en NEMA34 zwaar in zelfbouw machines.

Omdat het een standaard is worden stappenmotoren met een NEMA vorm door bijna alle fabrikanten aangeboden, een goed bekend staande fabrikant is Leadshine.

Sven heeft een heel artikel geschreven over 'Beginnen met CNC, wat komt daar bij kijken?' begin daar eens mee:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door andrefc101 »

Puur op mijn gevoel: ik heb nu twee machines op servo’s draaien, waarvan er een van steppers komt. Ik heb echt niets dan profijt hiervan. Veel sneller, geen verlies, sterk zat en uiterst precies! Dus wat mij betreft: altijd servos’s!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 21 jan 2019 16:08 Puur op mijn gevoel: ik heb nu twee machines op servo’s draaien, waarvan er een van steppers komt. Ik heb echt niets dan profijt hiervan. Veel sneller, geen verlies, sterk zat en uiterst precies! Dus wat mij betreft: altijd servos’s!
AC servo's ? Hoe heb je de PID getuned ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door andrefc101 »

Niet, alles was door mijn Chinese leverancier ingesteld en alles draait prima. Ik blijf er dus maar af....
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door ruudderooy »

Servo's step en dir aansturen kunnen ze nog steeds beter positioneren dan steppers maar hangt van de tunig af.(de feedback lus)
Maar het systeem zal nooit beter zijn dan je mechanica,want met alleen een encoder op de motor kan hij best een stabiele timing hebben Maar dat verandert niks aan een zwakke brug of backlash.

En een servo hoeft ook niet perse sneller te zijn want als je spindels aan hun limiet zitten(kritische rotatie snelheid) kunnen de motoren wel meer.
Maar betaal je meer en kost het meer tijd voor het inregelen als je zelf al weet hoe het moet, terwijl je geen betere prestaties krijgt ten opzichte van closed loop steppers
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door andrefc101 »

ruudderooy schreef: 21 jan 2019 19:34 Servo's step en dir aansturen kunnen ze nog steeds beter positioneren dan steppers maar hangt van de tunig af.(de feedback lus)
Maar het systeem zal nooit beter zijn dan je mechanica,want met alleen een encoder op de motor kan hij best een stabiele timing hebben Maar dat verandert niks aan een zwakke brug of backlash.

En een servo hoeft ook niet perse sneller te zijn want als je spindels aan hun limiet zitten(kritische rotatie snelheid) kunnen de motoren wel meer.
Maar betaal je meer en kost het meer tijd voor het inregelen als je zelf al weet hoe het moet, terwijl je geen betere prestaties krijgt ten opzichte van closed loop steppers
Ja, en als je geen stroom hebt werkt het helemaal niet....
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door ruudderooy »

Ja, en als je geen stroom hebt werkt het helemaal niet....
snap ik niet helemaal.

Ik probeerde je niet tegen te spreken, ik geloof best dat ze het bij jou machines beter doen met servo's maar daar is de hardware waarschijnlijk op afgestemd.

als je net als ik spindels heb van 1605 en 1325mm lang (tussen moeren los lager) daar hebben servo's niet veel nut om dat ik onder de 1600 toren blijf voldoen steppers prima.
ze hebben nog voldoende koppel om met 1.8m/s^2 te versnellen (dat zal waarschijnlijk wel hoger worden met servo's maar kan alles nu al laten bonken).

Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat het niet per definitie beter is om iedere machine uit te voeren met servo's

Gr Ruud
Plaats reactie