Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 jan 2019 08:52Backlash in het CAM pakket is een beetje vreemd. Dat moet je in de controller doen.
Stel:
  • backlash op de X-as 0.1 mm
  • conventioneel frezen
  • Start positie X op 0 mm
  • Start frezen X op 1 mm
  • Frezen in de Y richting
Situatie 1:
Materiaal aan de rechter kant (X+) van de frees. Je stuurt de frees naar 1 mm (X+ richting) en begint te frezen. Het materiaal drukt de frees in X- richting. Dit gaat prima, er is geen speling in de X- richting, de frees positie X van 1 mm is constant.

Situatie 2: (geen backlash compensatie)
Materiaal aan de Linker kant (X-) van de frees. Je stuurt de frees naar 1 mm (X+ richting) en begint te frezen. Het materiaal drukt de frees in X+ richting. Dit gaat niet goed, de frees positie X kan tijdens het frezen verlopen van 1.0 tot 1.1 mm.

Situatie 3: (met backlash compensatie)
Materiaal aan de Linker kant (X-) van de frees. Je stuurt de frees naar 1.1 mm (X+ richting), vervolgens terug naar 1 mm (X- richting) en begint te frezen. Het materiaal drukt de frees in X+ richting. Dit gaat prima, er is geen speling in X+ richting, de frees positie X van 1 mm is constant.

Om voor backlash te compenseren moet je weten aan welke zijde van de frees het materiaal ligt. Het CAM programma weet aan welke zijde van de frees het materiaal ligt, de controller niet! Of zie ik iets over het hoofd!?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Breaker »

De backlash moet gecompenseerd worden wanneer de richting van de as omdraait, dus wanneer het dir-signaal omkeert. De controller weet heel goed wanneer dat is en kan op dat moment alvast een aantal stapjes vooruitlopen..
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Breaker schreef: 21 jan 2019 19:13 De backlash moet gecompenseerd worden wanneer de richting van de as omdraait, dus wanneer het dir-signaal omkeert. De controller weet heel goed wanneer dat is en kan op dat moment alvast een aantal stapjes vooruitlopen..
In situatie 1 en 2 is de beweging van de X-as identiek maar toch moet alleen in situatie 2 gecorrigeerd worden voor backlash van de X-as!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Breaker »

Dat is waar, maar een kwestie van de frees van de goede kant in laten lopen, de meeste CAM's zullen dat ook gewoon goed doen. Ook conventioneel doet een goede controller het zo. ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hilberth »

hfjbuis schreef: 21 jan 2019 18:46 Om voor backlash te compenseren moet je weten aan welke zijde van de frees het materiaal ligt. Het CAM programma weet aan welke zijde van de frees het materiaal ligt, de controller niet! Of zie ik iets over het hoofd!?
Volgens mij heeft de kant waar het materiaal ligt niets te maken met backlash of compensatie daarvan.
Volgens mij heeft de positie van het gereedschap (frees, boor etc.) er alles mee te maken.
Als door speling je gereedschap op een andere positie is dan verondersteld zul je daarvoor moeten compenseren.
Bij mijn weten kan je dat in veel gevallen in de controller software instellen, helaas niet bij GRBL.

Blijft overigens dat backlash compensatie volgens mij een pleister is en het beter is om de speling te minimaliseren.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Das een hoop over backlash :shock: .
Ik heb wat rond gekeken bij de instellingen in fushion maar kon zo 123 niet iets vinden. Ben van plan om de kruis tafel te demonteren en te kijken of ik het backlash probleem kan verhelpen/te minimaliseren.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Ik ben ook aan het kijken of ik Mach3 werkend kan krijgen met mijn arduino uno.
Maar wordt nog niet echt duidelijk welke USB driver ik dan moet downloaden. Iemand ervaring met welke usb driver er gebruikt moet worden om arduino uno werkend te krijgen met Mach3
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Er is helaas geen GRBL driver voor Mach3. Ik heb er ooit naar gekeken om dit te maken, maar omdat de documentatie hoe dit te doen zo summier is, gaat daar gigantisch veel tijd in zitten. Daarom heb ik besloten om dit niet te doen.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Maar Mach 3 is toch eigenlijk een driver als GRBL?
Las wat dingen op internet over een USB driver zodat je met een usb mach 3 kan aansturen.
Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Mach3 is gebouwd voor de parallelle poort en doet dat uitstekend onder Windows XP. Daartoe analyseert Mach3 de GCode en verzorgt de aansturing via de parallelle poort. Om Mach3 te gebruiken met een externe (USB , ethernet, etc) controller, moet een driver inhaken in de mach3 besturing en de uit te voeren GCode verwerken door deze naar de externe controller te sturen. De leverancier van deze externe controller zal deze driver moeten maken en dat is complex en daardoor duur.

Mach3 werkt niet op elke windows versie, zie bijgaan lijstje dat ik van de mach3 support site heb gehaald:
Requirements if using the parallel port for machine control:

Desktop PC (Laptops are not supported) with at least one parallel port
32-bit version of Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7 (64-bit versions will not work)
1Ghz CPU
512MB RAM
Non-integrated Video Card with 32MB RAM (Large G-code files, especially 3D files will require a video card with 512MB RAM or higher)

Requirements if using an external motion device for machine control:

An appropriate external motion controller
Desktop or Laptop with Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, or Windows 8 /10
1Ghz CPU
512MB RAM
Video Card with 32MB RAM (Large G-code files, especially 3D files will require a video card with 512MB RAM or higher)
De link naar de site: https://www.machsupport.com/forum/index ... ic=34662.0
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 23 jan 2019 12:58 Mach3 is gebouwd voor de parallelle poort en doet dat uitstekend onder Windows XP. Daartoe analyseert Mach3 de GCode en verzorgt de aansturing via de parallelle poort.
Misschien even iets completer of overbodig: en stuurt direct de step/dir pulsen naar de stepperdrives. (dus niet Arduino)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Duidelijk, dat gaat zoals ik het nu heb niet werken dus.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Ian »

Via een pokeys kan ook
Die gaat via usb
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Ik ga er is naar kijken.
Ondertussen wat dingetjes gemaakt 8) gaat best aardig.
Afbeelding
Afbeelding

En een motor steuntje voor een collega.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie