Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Toevallig heb ik vandaag bij kawarider een machine zien staan, en er ook een beetje mee gespeeld, waar van allerlei ontwerpfouten in zaten, een van de fouten die meteen opvielen was dat er veel speling op de combinatie tandriem - kleine tandwiel zat, dit werd pas flink minder toen de riemspanning echt stevig vergroot werd. Met de constructie zoals jij die nu van plan bent te gaan maken kun je 1. de riem helemaal niet spannen, en 2. dat lange asje zal gegarandeerd krom gaan staan en daardoor dus een flinke afwijking en instabiliteit gaan geven. Je moet dat asje dan eigenlijk aan de buitenkant, dus nog achter het tandwiel nog een keer ondersteunen met een lager om hier iets degelijks van te maken.
Ook zou ik de beide tandwielen omdraaien zodat de riem, en daardoor ook de krachten veel dichter bij het lager op de as worden uitgeoefend waardoor de torsiekrachten sterk verminderen. Je zult dan ook de riem op spanning moeten gaan brengen met een extra drukrol of wiel omdat de motor samen met dat extra steunpunt niet meer makkelijk verstelbaar is om de riem te spannen. Ook zou ik het kleine tandwieltje wat op de motor zit behoorlijk groter maken zodat er meer tanden aangrijpen op de riem, dat verminderd de tandspeling.

Ik zou over deze hele constructie nog eens heel goed gaan nadenken.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

En inderdaad, wat Ballegooijen voorstelt kan ook, zeker als je dan het tandwiel nog omdraait zodat de krachten vlak naast dat lager op de as worden uitgeoefend.
Maar ook dan moet je wel de riemspanning gaan instellen met een extra drukrol of wiel.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Mijn eerste ingeving zou zijn.
een opening in die zijplaat frezen en de motor er doorheensteken vervolgens een nieuwe plaat op de zijkant bouten waaraan je de motor monteert.
Je zijplaat word op die plaats dan zeg maar dubbeldik.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Daar heb ik ook aan gedacht, maar daar lijkt de zijplaat te klein voor om dan nog stevig te zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De poelie met de naaf naar buiten monteren scheelt al een stuk.
De lager van de KO spil binnenin zetten zal wel niet meer lukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 dec 2018 10:10 De poelie met de naaf naar buiten monteren scheelt al een stuk.
De lager van de KO spil binnenin zetten zal wel niet meer lukken.
Die poelie met de naaf naar buiten monteren had ik ook al gezegd, en ik denk dat je bedoelt om het tandwiel aan de andere kant van de plaat op de KO spindel te monteren, dat is wel een idee, maar zal mogelijk niet kunnen omdat dat dan Y-as werkruimte kost. En de KO spindel moet dan waarschijnlijk opnieuw nabewerkt worden, of het gat in het tandwiel moet groter worden gemaakt. Als dat kan is dat denk ik veruit de beste oplossing.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij zit er op de KO spindel een heel stuk zonder spoed. Op dat deel zou je idd de tandriemschijf kunnen plaatsen. Dan hoef je ook niet met asjes e.d. te werken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Je zou eventueel ook een gat kunnen maken in de plaat op de kopse kant. Met behulp van een adapter plaats je motor hierop bevestigen met links boven een rotatie punt. Zo doende kan je de motor om het punt draaien en zo de spanning op de riem te verhogen. Het enige nadeel en het geen waar je zeker moet zien te voorkomen is dat de motor as wordt belast. Ook dat kan je voorkomen door een stuk koker profiel te gebruiken met twee lagers en een verleng asje. Genoeg om over na te denken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Genoeg ontwerp ideeën om over na te denken, hartelijk bedankt!
Vanuit een geweldig vakantiehuis in de Ardennen, waar ik nu met mijn kids en klein-kids, 16 personen in totaal :P verblijf, kan ik jullie ideeën niet aan mijn machientje in wording toetsen. Als ik weer thuis ben gaat dat zeker gebeuren.
Maar zo op afstand vind ik het idee van de tandriem poelie aan de binnenkant plaatsen wel een goeie. Alleen denk ik dat het profiel in de weg zit. Als dit niet veel is haal ik er gewoon een hap uit op mijn tafelcirkelzaagmachine. Het zal wel X en Y werkruimte schelen, een beetje vind ik niet erg. Het komt denk ik ten goede aan de kwaliteit van de constructie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Hoe eenvoudig kan het zijn.... Eerst motoras verlengen en allemaal moeilijk. Na jullie adviezen heb ik inderdaad de constructie herzien. Een extra verstelbare (door sleuven in de X eindplaat) motorplaat aan de buitenkant te monteren en een langere tandriem heb ik denk ik een goede oplossing gevonden, zie foto.

17970
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

In de eindplaat zitten gleuven, niet zichtbaar, om de tandriem te spannen. Ik heb bewust in het motorpaneel draad getapt om één hand bij het spannen over te houden voor het vast zetten van de bout(en). Ik heb de tandriem, type 168 XL besteld bij Aliexpress. 84 tanden, lengte 426,72 mm.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Vraag: Is het af te raden de KO spindel aan de achterkant van de brug te plaatsen?
Waarom wil ik dat: mijn gebruikte KO spindel, uit een pick en place machine, heeft een vast lager dat voor de wagentjes van de lineaire geleiding in de weg zit, zie foto. Als ik alles, dus Ko spindel en geleidingen aan de voorkant van de brug plaats ( zoals bij de OS machine), scheelt dat zowel X als Y werkruimte.
Plaats ik de Ko spindel aan de achterzijde van de brug, heb ik niet veel “dikte” nodig bij de spindelmotor. Alleen voor de Y en Z geleidingen plus panelen. Zie foto’s.

18071

18068

18069
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Breaker »

Als de verbinding kort blijft is er weinig op tegen:

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=16400

Dus zet de KO dan liever boven- of onderaan de brug, om boven- of onderlangs te verbinden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Heb nu ff pauze wat betreft het bouwen..., geen tooling plate meer :x
Dus nu een vraag over het elektrisch aansluiten.
Ben al aan het kijken geweest op oa conrad en RS online voor welke connectoren ik kan gebruiken.
Het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Welk type connector (kabeldeel en chassisdeel) kan ik het beste toepassen voor de stappenmotoren (4 polig) en voor de sensoren en eindschakelaars. Merk en type?
Of wat is gangbaar bij de hobby zelfbouwmachines?
Ik heb al gelezen dat afgeschermde kabel belangrijk is, dus daar ga ik voor. Het zullen dan waarschijnlijk ook metalen connectoren worden?
Graag advies in deze
Plaats reactie