In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Zo, weer wat stapjes verder.
Het project heeft even op zijn gat gelegen omdat er in de tussentijd een huis is aangekocht.

Gelukkig met voldoende klusruimte! Heb dadelijk 100 m2 , geklimatiseerd 8) (weliswaar in de kelder, dus het onderstel ga ik medio april demonteren. het alu laat in elkaar)

De vlag hangt er nu zo bij:

17910
17911


Alle assen bewegen, pendant werkt, spindle werkt inmiddels ook.
Nu ga ik even een plannetje maken:
-Als mijn meetklokje binnen is geleidingen uitrichten
-Als mijn meetklokje binnen is de T slot plate vast zetten
-Probe / toolsetter installeren.
-Even verdiepen in de Smering van de wagentjes en moeren
-Handig worden met het maken vanuit Cam tot frezen, maar ook een beetje stoeien met wat macrootjes. De bedoeling is om alles via cad > cam > freesbank te laten lopen.
-Koeling maken
-Nice to have: camera op de machine maken (kwam erachter dat Eding dat voorziet)
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door hobbycnc23 »

wat een mooie machine zeg!!!! keurig alles, toppie. heb dit draadje nu pas gelezen en ga het zeker verder volgen, ook om er wat van op te steken. Ben zelf nog lang niet zo ver.
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

En lekker dichtbij zie ik ;)
Hoe ver ben je? Wil anders wel eens komen kijken.

Ik heb gisteren de t slot plate uitgelijnd en met twee boutjes vast gezet. Die andere 34 doet de machine maar :lol:

Ook net met een kastdeur aan de gang gegaan.
Ik meet 0.3 verschil over 450mm. Ik moet zodadelijk iets van 0.653 corrigeren.
Dat ga ik morgen doen.
En wil dit eigenlijk nog eens herhalen met een ander haaks iets.
Heb op een of andere manier geen vertrouwen in dit plankje.


Je wordt ook vanzelf handig met de pendant. Eerst zat ik handmatig die meetklok te nullen. Nu zet ik hem op het oog goed en dan met de machine met minuscule stapjes naar voren. ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door benkr »

Het plankje 180 graden draaien (onderkant boven dus) en de meting herhalen. Als je dan tot hetzelfde resultaat komt is het plankje exact haaks, heb je verschil dan is de helft van de afwijking de juiste hoek. De meting een paar keer herhalen om eventuele fouten door verkeerd leggen of vervuiling uit te sluiten, als je 5 keer achter elkaar precies hetzelfde meet dan zal het wel zo zijn. Bedenk echter wel vooraf wat je gaat doen en controleer dan of je ook het verwachte resultaat krijgt, niet eerst iets doen en er dan een conclusie bij verzinnen, dat werkt niet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door audiomanics »

Voor het haaks stellen zijn verschillende methoden die je allemaal kan gebruiken. Ook met een schots en scheef kastdeurtje kan je keurig haaks stellen. Een kwestie van 1 zijde de referentiezijde noemen en die ook perfect in lijn klokken en de zijde die daar "haaks" op staat klokken, de zaak omdraaien, weer die referentiezijde uitklokken en wederom die "haakse" zijde opmeten. Je moet dan in beide richtingen dezelfde afwijking meten: dan staat je brug in ieder geval haaks.. Zet de meetklok dan wel op dezelfde hoogte zodat je dezelfde lijn meet want ook de zijkant kan niet haaks zijn..
plaatje bij dit verhaal: 15291

Uiteindelijk kan je met een scherp puntje een viertal puntjes prikken op bijv 0,0 / 600,0 /600,600 en 0,600.... dan moet je diagonaal exact hetzelfde meten en als je goed kijkt kan dat zelfs heel goed met een rolmaat want de afstand is niet belangrijk, maar het verschil en op 1/10mm kan je echt wel aflezen..
Zelfs als je maar op 0,5mm meet is de fouthoek niet groter dan 0,05 graden... Bij 1/10 is dat zelfs minder dan 0,01 graad.. Redelijk haaks dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Bedankt voor alle reacties.

Inmiddels is de machine netjes haaks. Begonnen met de het vierkantje prikken en overhoeks meten, puur omdat dit sneller gaat dan het ''íkea-kastje''.
Toen ik ogelijk bijna geen afwijking meer meette ben ik naar het ''ikea-kastje'' principe gegaan; paar kleine dingetjes aangepast en nu meet ik netjes dezelfde uitwijking.

Momenteel ben ik met CAM aan de gang, ik ben momenteel met Fusion 360 bezig en dat gaat vrij goed.

Ik vraag me wel af hoe jullie het doen met je gereedschap bibliotheek, hoe leggen jullie de link naar je processor.
m.a.w. is T(ool)1 in Fusion dezelfde T1 als in Eding bijvoorbeeld? Het is best riskant om op 2 plaatsen (in 2 pakketten) ''onderhoud'' te hebben aan je gereedschapslijst.
Of doe je bijv. niets met de tools in Eding en gebruik je alle info uit je CAM pakket?
Dat laatste lijkt me het handigste, echter wil ik met een tool lengte macro gaan werken dus dan moet je volgens mij alsnog info in Eding hebben.

Ben benieuwd wat de meest juiste manier is, dan kan ik met die informatie verder puzzelen ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door andrefc101 »

-rick schreef: 27 jan 2019 14:22 Ben benieuwd wat de meest juiste manier is, dan kan ik met die informatie verder puzzelen ;-)
Eding kan (geloof ik) 99 tools aan, dus het enige belangrijke is dat je de tooldatabase van Fusion gelijk houdt met die van Eding, dus tool 5 in Eding is ook tool 5 in Fusion of what ever welke cam.
Wanneer je de lengte opslaat in de tabel van Eding, kan je met G43 je toollengte compenseren voor iedere frees of boor of wat dan ook...
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Oké, Dank voor je bericht.
Dan maar consequent alles bijhouden.

Ik denk dat dinsdag mijn toolsetter komt. Dan kan ik er mee aan de gang.
En ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik in eding een ingeladen file "verplaats". Ik weet dat je je werkstuk moet nullen maar dit toevallig grote onderdeel komt buiten mijn bereik zonder dat ik hem zelf netjes nest.

Afijn. Voor vandaag heb ik het wel even gezien met de Eding manual;)


Ook leuk, gisteren twee uur lang liggen meten, proberen en draadjes omdraaien totdat ik erachter kwam dat er een "invert spindle" vinkje over het hoofd heb gezien...(m04 draaide wel, m03 niet.) :p
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door andrefc101 »

-rick schreef: 27 jan 2019 17:07......dat er een "invert spindle" vinkje over het hoofd heb gezien...(m04 draaide wel, m03 niet.) :p
Ach.... leermomentje!
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Zo, vandaag de toolsetter gemonteerd en gesimuleerd.
Lijkt goed te werken.

Morgen maar eens proberen te implementeren in een programma.


Ook zit ik er aan te denken om een tweede te kopen om die te gebruiken als werkstuk nuller. Ik weet dat je deze er ook voor kunt gebruiken maar dan zou ik deze mooi altijd op dezelfde plaats kunnen laten staan.


De stap hierna is de koeling maken.
En ook afzuiging , heb van de week mijn Bosch blauw bouwstofzuiger binnen gekregen.
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Vandaag aan het luchtfrezen geweest!

Wat me opvalt, als ik een programma draai en ik wil na een pauze het programma herstarten, start de spindle niet.
Wat blijkt: op de VFD staat de storing E.o.U.d.
Als ik hem op de VFD ''reset'' door de stop knop in te drukken, doet hij het direct weer. (Eding stuurt wel gewoon de spindle aan na een stop).
m.a.w. het lijkt wel of dat de spindle geen ''reset'' signaal krijgt.



Ik kan zo 123 het boekje niet vinden wat bij de VFD zit en mijn digitale varianten stoppen bij p68. Terwijl daar ''troubleshooting'' begint , hebben jullie een idee?


Edit: tot 15000 toeren gaat het goed. Hierboven schiet hij in storing.
Ik lees dat ik de downramp tijd moet vergroten. Van de week even opzoeken hoe dat op de vfd moet.

edit2: gelukt! downramptime (pd0015) van 1.0 naar 2.0 seconden gezet!! :)
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Waar ik in eerste instantie géén strips op mijn bed wilde plakken, ga ik het toch doen.
Zojuist het bed wat beschadigd namelijk :oops: Even uitzoeken waar het fout gaat: in elk geval ergens bij Sub_z versus M_tool.... de gcode is wat ik er van verwachte namelijk.

Wie kan mij aan die tape / strips helpen? iemand tips? (Ewoud schijnt tape te hebben maar reaguurt niet op PB).
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door audiomanics »

Strips heb ik op maat laten zagen bij een bevriende meubelmaker.. ik had een hele verzameling, maar daar ben ik nu doorheen.. Ze kwamen uit een grote plaat hardPVC (6mm dik).. Als je iemand hebt die dat kan zagen voor je, dan zijn er diverse bedrijven die jou wel een plaat hardPVC willen leveren voor uiteenlopende prijzen en kleuren…. Grijs werkt precies hetzelfde maar zwart staat gewoon beter..

Je kan ook spul als hardboard gebruiken, maar als je ooit iets van koel/smering wil gebruiken om bijv aluminium te frezen, dan zou ik het niet gebruiken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Ik ben een beetje in dubio.

Flood of Mist cooling.

Voordelen van Flood is; niet persé een compressor nodig, volgens mij is flood ook beter dan mist (zie professionele machines). Nadeel is dat ik alles waterdicht moet maken; dat betekend die mooie rvs zijflappen eigenlijk doortrekken tot onder het bed (één geheel van maken) en daar een drain in maken.

Voordeel van Mist is dat ik niet hoef te investeren in die plaat, werkt iets ''schoner''. Wel investeren in een compressor. Misschien minder geur??
Hoewel ik denk dat een compressor sowieso wel handig is om te hebben :lol:


Ik vind de geur a.k.a. stank ook wel belangrijk, gezien de machine dadelijk in de kelder komt staan naast.
Plaats reactie