Upgraden oude cnc machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

MrMarc
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2018 17:43

Upgraden oude cnc machine

Bericht door MrMarc »

Hallo allemaal,

Ik ben Marc, nieuw op het forum en nieuw in de wereld van cnc. Niet nieuw in de wereld van houtbewerken en wil mijn activiteiten daarin graag uitbreiden.

Nu heb ik de mogelijkheid om een oude grafitroniks CBC over te nemen. De machine heeft een groot bed (2x1,5m) en voor wat ik tot nu toe gezien levert die de precisie die ik nodig acht te hebben. Nu is de machine best oud (veel zaken zijn al reeds vernieuwd/onderhouden), zo ook de aansturing. Er zit een enorme computerkast bij waarin je het programma moet laden via een diskette...

Nu is mijn vraag... is dit te upgraden? Is zo’n machine het waard en waar te beginnen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Groeten, Marc
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door Jacala »

Diskettes is wel heel erg ouderwets. Geen idee wat je exact met de machine wilt maar de ontwikkelingen gaan snel.

Als je verstand hebt van electronica en de machine gratis kunt krijgen kan het leuk zijn (als hij niet in de weg staat) anders zou ik er persoonlijk ver weg van blijven. Voordat zo'n machine goed is omgebouwd ben je flink wat tijd verder.

Wat kost het en wat verwacht je van de machine? Heb je een fototje?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
MrMarc
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2018 17:43

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door MrMarc »

Hij staat niet in de weg, gratis is hij ook niet. Prijs is rond de 5000 (denk dat ze wel wat willen zakken), leek mij gezien het formaat een ok prijs. Nu ik de oude technologie zie heb ik zo m’n twijfels.. aan de andere kant heeft de huidige eigenaar er prachtige dingen mee gemaakt zoals hij nu werkt. Ik wil hem gebruiken voor meubel maken en ander hout bewerken.

Hoe upload ik foto’s via m’n telefoon? Krijg iedere keer melding ‘ongeldige bestand extensie’..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door Kjelt »

5000? Lekker laten staan.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door Breaker »

Gebaseerd op wat?

Dat nieuw beter is? Nieuw is ook duurder.
Of dat je het zelf goedkoper bouwt? Niet dit formaat.

Lijkt me echt te vroeg om zulke conclusies te trekken...
Kan best een leuke basis zijn, en als het werkt kan je er iets mee. Misschien is het alleen nodig om er een seriële verbinding mee te maken en kan je alles wat je wilt. Mijn machine werkte met mini-tapes en die heb ik een hele tijd met veel plezier gebruikt met programmeren aan de console en na de overstap naar serieel met nog meer plezier. Anders kijken wat er nog bruikbaar is, en wat het kost om de rest te vervangen. En ook daar zijn weer budgetkeuzes te maken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
MrMarc
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2018 17:43

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door MrMarc »

Dank voor jullie input tot zover! Foto’s plaatsen lukt niet vanaf m’n iPhone, dan maar de Marktplaats link (en hopen dat niemand er mee vandoor gaat :P

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... b9c5b7a618
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er helemaal niet zo verkeerd uit vindt ik. Blokgeleiding, vacuumtafel, misschien ook wel closed loop motoren (kan ik niet goed zien). Misschien dat de besturing een update nodig heeft maar dan ben je al aardig op pad volgens mij.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door Jacala »

Dat ziet er veel beter uit dan ik dacht. Ombouwen naar eding of iets dergelijks moet prima kunnen. Geen idee wat voor motoren er op zitten maar het ziet er redelijk gangbaar uit.

In het beste geval: controllerkaart en pc wisselen en klaar. In het ergste geval drivers/motoren vervangen.

Instellen moet natuurlijk wel gebeuren.

Hoe oud is de machine en waarmee bestuur je hem nu?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door benkr »

Die machine ziet er goed uit voor zo ver dit zo zichtbaar is.
Bedenk wel dat er waarschijnlijk wel het een en ander aan gedaan moet worden om hem aan de eisen van deze tijd te gaan laten voldoen.
Wat dat inhoudt bepaal jij zelf, en of je dat aanvaardbaar vindt bepaal jij ook zelf.
Ik zou het best wel aandurven, maar ik ben denk ik niet echt een goed referentiepunt, ik houd van dit soort uitdagingen.
Als je het echt zelf denkt te kunnen dan zou ik zeggen: doen, als je het niet zelf aandurft dan zou ik er ook niet an beginnen, is best wel een flinke klus.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door Kjelt »

Misschien dat ik te negatief er over ben maar basis bed enzo ziet er goed uit maar:
- Enkele Xas servo en verdeelas ipv twee motoren wat ik zou verwachten bij deze afmetingen of liefst nog tandheugels.

- compleet verouderde aansturingskast (begin jaren 90?) met onbekende servos en drivers. Kunnen deze met step dir aangestuurd worden door moderne kaarten, nee? Nieuwe motoren en drives.
- PC afgeschreven.
-Software? Afgeschreven.
-Spindel? Hopen dat ie het nog een paar jaar volhoudt

Vernieuwen aansturingskast, motoren en drives gauw €2500.- + 2 maanden werk.
Zit je op €7500.- daar kwam laatst een vrij nieuwe 2m duitse portaalfrees voor voorbij die nieuw tegen de ton kostte, dan wist ik het wel.

Maar als jullie dit merk machine kennen en er ervaring mee hebben dan zal ik er wel naast zitten.
MrMarc
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2018 17:43

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door MrMarc »

Fijn om te lezen dat de meningen hier net zo verschillend zijn als mijn gedachtes over deze machine. Mijn motto is als het om zulke bedragen gaat dat je bij twijfel het niet moet doen. Dank jullie wel voor het advies, waardeer ik enorm!
MrMarc
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2018 17:43

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door MrMarc »

Rest mij nog wel een vraag... als het deze machine niet is, wat dan wel? Zelf bouwen is niet voor mij, wat is jullie koop advies?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij een oude CNC machine moet je je altijd afvragen: wat als er een onderdeel stuk gaat? En dan specifiek het niet mechanische deel.
Veel besturingen, versterkers en ander cruciaal spul wordt niet meer ondersteund vanuit de fabrikant. Dus als er op 1 klein printje een obsolete chippie kapot gaat, kun je waarschijnlijk zelf niet eens vinden, laat staan dat je de vervangende print vind, of het onderdeel is vreselijk duur. Als het dan ook nog software op Eprom betreft is de uitdaging nog groter.

Dus zolang je geen plan B hebt,(b.v. helemaal retrofitten), neem je een behoorlijk risico, wanneer je zelf veel verstand van besturings elektronica hebt misschien nog een beetje te overzien, maar als je pure gebruiker bent van de machine moet je toch wel proberen dat er altijd een bedrijf met kennis en kunde bereid is naar je machine te willen kijken, tegen een tarief wat voor jouw verantwoord is.

En als je gaat retrofitten, is dan de mechanica zo goed dat dat het waard is. Ook hele dure en goede machines vertonen uiteindelijk slijtage.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door Kjelt »

MrMarc schreef: 29 jan 2019 09:34 Rest mij nog wel een vraag... als het deze machine niet is, wat dan wel? Zelf bouwen is niet voor mij, wat is jullie koop advies?
De markt goed in de gaten houden als je een tweedehands machine wilt hebben.
Vooral de grotere jongens (2mx3m) zijn niet zo populair bij de meeste partikulieren dus gaan vaak relatief goedkoop weg.
Plaats reactie