Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De as opsluiten met een opgeperste kunststof bus, lijkt me geen logische toepassing.
Wat zie je bovenin dat gaatje ? is dat het uiteinde van de stalen as?
Probleem is: als je hem er af probeert te trekken, en hij zit er op geschroefd gaat er iets stuk, als je hem probeert te draaien en er zit een spie. gaat er ook iets stuk.
Als dat kunststof deel uit 2 delen bestaat, zou je misschien het eerste deel er af kunnen trekken en vervolgens een schroef tegenkomen.
Ik zou eerst een gaatje bovenin boren tot ik op het staal zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Boven in dat gaatje zie ik wit van de koppeling al geprobeerd in te pielen om te kijken of er iets vuil in zat maar is gewoon de koppeling.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gaatje van 5mm er in boren, afhankelijk van wat je aantreft, kun je er M6 in tappen en kijken of je zodoende een poelietrekker kunt nabootsen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Bjornski1976 »

Als ik de as (108) bekijk lijkt er aan de bovenzijde een vlakke kant op te zitten. Zo doende denk ik dat de kunstofkoppeling verlijmd zit.
Met behulp van een föhn zou je de boel kunnen verwarmen en te proberen om de lijm te verzwakken. Dit is ook gebruikelijk als het vast
zit met loctite.

Als je met een spiegeltje rondom de witte koppeling geen enkel vorm ziet van een borging die dwars gaat is het ook niet aannemelijk
dat het geschroefd zit en dat de koppeling er rechtstandelijk van los moet komen.

In het ergste geval sloop je de koppeling waarvoor wel een oplossing is. Zolang je de boel maar niet krom trekt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jan 2019 08:30 Los van het feit dat je misschien beter in gemonteerde toestand kunt bepalen of de lagers nog goed zijn.
Waarom volg je dit advies eigenlijk niet? Tegen de tijd dat alles met een poelietrekker eruit is gehaald móet je de lagers wel vervangen...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Dat advies volg ik ook en heb dat ook gedaan. Daardoor krijg ik ook het vermoeden dat ik de lagers moet vervangen. Als ik zonder motor de as draai zit er een zwaar punt in. Nou hoop ik dat het de lagers zijn en hoop ik niet dat de as krom is. Vandaar dat ik het hele zooitje eruit wil hebben om te checken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat zie je als je een gaatje van 5 mm in dat kunststof boort?
Kom je dan op het centergat van de as uit ?
Dan kun je er nog steeds M6 in tappen en de boel er af drukken door er een schroef in te draaien. (zorgen dat de draad van de bout lang genoeg is)

Hoe je zo'n kunststof koppeling vastlijmt op een stalen as ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar, de meeste materialen die geschikt zijn als koppeling lijmen volgens mij niet zo erg.
Maar een beetje warm maken kan geen kwaad, kunststof zet veel meer uit dan staal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Dat ga ik is proberen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jan 2019 10:52 Hoe je zo'n kunststof koppeling vastlijmt op een stalen as ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar, de meeste materialen die geschikt zijn als koppeling lijmen volgens mij niet zo erg.
Kunststof op staal of kunststof lijm ik meestal met 2 componenten epoxy lijm (Bison combi helder). Ik heb pas nog, om te proberen, een POM pully op een stalen as (stappenmotor) gelijmd met secondelijm (cyanoacrylaat gel). Ook die zit er nog op, maar afwachten of het blijft zitten!
Met name de polyolefinen zoals PP, HDPE, LDPE, UHPE, etc laten zicht slecht verlijmen, die kunststoffen voelen ook een beetje vettig aan. Teflon is ook iets dat eigenlijk niet te verlijmen is, maar ik heb me laten vertellen dat er ook voor dit spul een lijm bestaat, ben alleen de naam weer vergeten.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Bjornski1976 »

UHU plus endfest 300 kan je gebruiken om Teflon mee te lijmen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Bjornski1976 schreef: 01 feb 2019 06:40 UHU plus endfest 300 kan je gebruiken om Teflon mee te lijmen.
Ik heb even gegoogled en vond dit bij de omschrijving:
Uitvoering: Tweecomponentenlijm op epoxyhars-basis, oplosmiddelvrij. De lijmverbinding is slagvast, verouderings- en vochtbestendig. De verwerkingstijd bedraagt tot 120 minuten, uithardingstijd en eindkracht (tot 3000 N/cm²) zijn afhankelijk van de temperatuur.

Toepassing Voor metaal, glas, porcelein, keramiek, hout, marmer, steen, beton, duroplast, glasvezel-versterkte kunststof, hard-PVC, rubber enz.

Aanwijzing: Niet geschikt voor polyethyleen, polyproleen, polytetrafluorethyleen, polystyrol en zacht-PVC en verlijmingen op grote glasoppervlakken.
polytetrafluorethyleen is PTFE is teflon!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Bjornski1976 »

Wij lijmen met die UHU de teflon isolatie in lagerbehuizingen, van Renk en Zollern, zodat de lagerschalen geisoleerd zijn opgesteld in electrische roterende machines.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door DaBit »

zeeschuim schreef: 25 jan 2019 18:48kopervet
Grapjes zijn leuk, maar niet als het resulteert in spindels met bergen speling na een paar bedrijfsuren :roll:

Kopervet is bentonietklei met metaaldeeltjes. Acceptabel spul om vastrotten van remklauw- en uitlaatbouten van je auto te voorkomen, maar niet als smering voor dingen die blijven draaien.

Voor je schroefspindels gebruik je doodnormaal lagervet zonder EP toevoegingen. Leibaanolie kan ook, maar dat zou je vaker moeten verversen en meestal kun je niet heel gemakkelijk bij die spindels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Bjornski1976 schreef: 01 feb 2019 11:50 Wij lijmen met die UHU de teflon isolatie in lagerbehuizingen, van Renk en Zollern, zodat de lagerschalen geisoleerd zijn opgesteld in electrische roterende machines.
Teflon heeft de neiging om te kruipen onder druk. D.w.z. je perst het er met kracht er in en na enkele maanden zit het weer "los". Teflon is wel temperatuurbestendiger, als ik het mij goed herinner, tot zo'n 400°, maar bij die temperatuur kruipt het nog erger. Wij gebruikten vroeger voor dit soort toepassingen pertinax maar nu zou ik het met POM , PP of UHDPE proberen!
Plaats reactie