Te frezen ESD veilig materiaal

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door benkr »

benkr schreef: 28 dec 2018 19:10 Nee, anti statisch is niet gelijk aan statisch dissipatief!
En statisch dissipatief dat is wat je moet hebben.
Motormuis, ja, jij zult heel wat meer kennis hebben van kunststoffen dan ik, want ik weet er geen bal van, maar van ESD heb ik toevallig wel best veel kaas gegeten en daar hebben we het nu over. Antistatisch betekent dat het moeilijk statisch te maken is, maar wanneer het lukt dan blijft het dat ook, misschien minder dan niet antistatisch materiaal maar toch blijft het statisch. Statisch dissipatief betekent dat, wanneer je het op de juiste manier aan aarde legt, dat eventuele statische ladingen worden afgevoerd naar die aarde en dat dus eventuele statische ladingen niet worden overgedragen aan de componenten die er in dat soort bakjes liggen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door janplastiek »

ik heb hier nog eslon-dc restanten staan, als er iemand iets aan heeft, dit zou esd plaat moeten zijn, in plexi en pc, 3 en 4 mm dikte

https://eslon-dc.de/en/ESLON_DC_PMMA.html
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door benkr »

Ik heb even op Internet gezocht naar Grotius machines en het lijk er heel sterk op dat ze nog gewoon bestaan, alleen hebben ze mogelijk hun naam veranderd.
Ik heb hier het een en ander gezien:

https://drimble.nl/bedrijf/meerkerk/361 ... es-bv.html

Ik zou zeker eens contact opnemen met die firma NC-machine die op hetzelfde adres zit. Telefoonnummer +31 183 664 241
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door benkr »

Als het echt meer inhoudt dan het 1 op 1 vervangen van de motoren en eventueel een controller en voeding dan haak ik af, ik ga er geen dagen of weken tijd in steken, bovendien vind ik dat veel te onzeker om daar aan te beginnen op een productie machine.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door hfjbuis »

Helaas is het niet zo algemeen.
Om het te testen heb je een multimeter of benchmeter met hoogohmig bereik nodig, deze die ik hier gebruik gaat tot zeker 10 gigaohm.
Hier bv een stuk zwart POM van Motormuis overgenomen en deze geleid totaal niet zelfs als ik de meetpennen vlak bij elkaar in het plastick prik, is het onmeetbaar dus meer dan 10 Gohm weerstand.
Ter vergelijking een stukje ESD verpakkings plastick van een component er op leggen en die prikken geeft meteen 820 kohm.
Ik heb ook gemeten aan zwarte pom, zo'n plastic componenten zakje en een IC doosje (buisje). Geen van allen geeft iets op de multimeter die tot 40 Mega Ohm kan meten. Een weerstand van 15M wordt wel goed gemeten! Geeft de meter niet 820 Mega Ohm aan (volgens de foto)!

Die plastic "blauwe" zakjes zijn gemaakt door op de folie een zeer dunne metaal laag te plakken (cacheren), dat is dezelfde techniek die wordt gebruikt voor de HR++ dubbele beglazing. Een extra metalen laag is echter niet hetzelfde als een door en door geleidende kunststof.

Om kunststof "geleidend" te maken wordt ook wel geleidende verf toegepast. Dat is wat makkelijk om aan te brengen en daarmee waarschijnlijk goedkoper dan een geleidende kunststof. Als toepassing ken ik de afscherming tegen elektromagnetische storingen in (deels) kunststof computer behuizingen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 28 dec 2018 22:45 Ik heb ook gemeten aan zwarte pom, zo'n plastic componenten zakje en een IC doosje (buisje). Geen van allen geeft iets op de multimeter die tot 40 Mega Ohm kan meten.
Je wilt scherpe probes gebruiken en dicht bij elkaar.
Anders is het anti statisch plastick en niet dissipatief. Zie ook Ben's post.
Bv die roze zakjes zijn antistatisch en de "zilveren" zakjes zijn vaak dissipatief.
Een weerstand van 15M wordt wel goed gemeten! Geeft de meter niet 820 Mega Ohm aan (volgens de foto)!
Nee 0,820...... Mohm
Ik had nog een andere foto gepost daar is het net onder de 2 Mohm.
Als je de afstand tussen de probes vergroot loopt de weerstand snel op.
17918
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door PeterNl »

Door omstandigheden nu pas weer op het forum.
Bedankt voor de antwoorden. Ik kan gerichter gaan bellen / zoeken

Peter
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door Kjelt »

Motormuis had deze nog gevonden , ziet er goed uit maar de prijs is nog onbekend.

http://web.rtpcompany.com/info/data/esd/ESDA700.htm
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door PeterNl »

motormuis schreef: 28 dec 2018 21:12 het is jammer dat ik na 25 jaar in de kunststof nog geen verstand van kunststof heb
maar er is
PP,PE,POm,PA, Peek
leverbar in ESD uitvoering

wij simpele kunststof bewerker noemen het antistatisch
Ik probeer nog steeds een leverancier te vinden voor dit soort materialen. Beter gezegd : voor de kleine hoeveelheden die we nodig hebben.
De meeste leveranciers draaien niet warm voor minder dan 100m2. Enigzins overdreven natuurlijk maar meer dan een vierkante meter heb ik niet nodig.

Kent er iemand een leverancier die deze kleine aantallen van bovengenoemde materialen kan leveren?

Peter
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door PeterNl »

Ik heb prijzen opgevraagd voor POM in dissipatieve uivoering.
Het spul heet SUSTAMID.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door benkr »

SUSTAMID is wederom een verzamelnaam, voor ESD moet je deze hebben:

http://www.eplas.com.au/3105250/eplas-e ... starin.htm

En of dat dan helemaal aan de ESD norm voor elektronische componenten voldoet betwijfel ik ook nog, gezien de tekst bij dit artikel.
Ze lijken ESD en EMC door elkaar te halen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door Kjelt »

Zij hebben het over 10^10 ohm.cm.
Die link van motormuis was 1000-10^9 ohm.cm.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Te frezen ESD veilig materiaal

Bericht door PeterNl »

De volledige naam is : SUSTAMID-6G-ESD-60
Plaats reactie