Kress Gereedschapswisselaar

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door DaBit »

Die ATC spindel kun je wel weer verkopen met niet teveel verlies, zeker als-ie een standaardmaatje gereedschapshouders eet.
Dat Kress-ding, mjah.

De tools automatisch inmeten na plaatsen en meerdere spantangen+moeren+frees setjes klaar hebt liggen bevalt me voor enkele-stuks werk nog steeds prima trouwens. Dan is ATC alleen maar leuk 'because we can'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door Breaker »

keesfrees schreef: 03 feb 2019 14:09 Een (automatische) lengtemeting doen (?)
Ik heb een prima wisselconus maar als het krap komt dan maak ik toch eerst een proefblokje na een freeswissel.
Een lengtemeting gaat uitstekend met een hoogtemeter en conushouder op een vlakplaatje:
13516

Zo heb ik het me aangeleerd met de oude besturing. Met de nieuw kan het ook automatisch, maar ik heb geen ruimte om de toolsetter een vaste plaats te geven.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door create »

Ik heb gewoon 3 losse kress-en die ik omwissel goedkoper dan een ATC.
Dat was voor mij een tussenstap die goed werkt, nu heb ik een ATC Elte iso10 werkt prachtig maar is heel duur.

Misschien een tip voor je ;-)

greetz Create
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door Tiny »

create schreef: 04 feb 2019 14:14 nu heb ik een ATC Elte iso10 werkt prachtig maar is heel duur.

Misschien een tip voor je ;-)

greetz Create
Is zo'n Elte met een tip te betalen ??
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door zeeschuim »

18114 Dit is ook nog een mogelijkheid tot 4 spindels als ATC.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door create »

Is zo'n Elte met een tip te betalen ??
Voor een hobbyiest met een laag budget niet!! Voor iemand die een uit te hand gelopen hobby heeft en niet weet wat hij met zijn geld moet doen wel ;-)

greetz Create
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door keesfrees »

Breaker schreef: 04 feb 2019 00:17 keesfrees wrote: ↑
03 Feb 2019 14:09
Een (automatische) lengtemeting doen (?)
Ik heb een prima wisselconus maar als het krap komt dan maak ik toch eerst een proefblokje na een freeswissel.

Een lengtemeting gaat uitstekend met een hoogtemeter en conushouder op een vlakplaatje:
Jaha, maar het onderwerp ging over het op lengte terug plaatsen in een kress.

( he, het nesten van reacties werkt dus niet op deze manier )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door Markus »

Zijn er hier al mensen die deze wisselaar hebben?
En hebben die eventueel ook al binnen in het ding gekeken hoe of dat ie in elkaar zit?
Ben er wat laat bij, maar goed ik heb ooit een Americans low kost wissellaar ingekocht zag er zo uit

18122

Kan het nergens meer vinden online, dus zal wel niet meer bestaan.

Je kunt zelf een ATC maken op zich niet eens zo moeilijk want het moeilijke deel kun je gewoon inkopen, dat is de klem die op het nokje trekt als de ATC stang omhoog wordt gedrukt deze heet een atc petal pull clamp en kost iets van $89 op Aliexpress.

18123

Ik vond ooit deze voor iets van 1000 euro https://agranat-avia.ru/products/shpind ... 50vt-iso15 weet ook wie de fabricant is maar het lukte niet om daar zaken mee te doen. Dale Walsh van dalecnc heeft ooit deze kleine spindle laten maken in China https://www.kickstarter.com/projects/19 ... nd-spindle . Een spindel die er veel op lijkt is in China te koop voor iets van $1100.

https://nl.aliexpress.com/item/High-pre ... 11652.html

Hij heeft ook nog dit project met tekening https://www.kickstarter.com/projects/1 ... ndle-head .

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door Breaker »

keesfrees schreef: 08 feb 2019 14:41 Jaha, maar het onderwerp ging over het op lengte terug plaatsen in een kress.
Da's waar: Ik heb geen Kress, maar jij volgens mij ook niet :lol:
't Gaat er volgens mij om dat je met een wisselhouder, nadat er een nieuwe ingespannen wordt, toch eenmalig goed moet inmeten. Jij doet dat met een proefblokje, anderen met een toolsetter en ik gebruik een hoogtemeter. Andere methode, hetzelfde doel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door carlo »

goeiemorgen

@Markus bedoel je deze
http://www.hightechsystemsllc.com/rapid_changer.html



mvg
carlo
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door keesfrees »

Breaker schreef: 08 feb 2019 16:38
keesfrees schreef: 08 feb 2019 14:41 Jaha, maar het onderwerp ging over het op lengte terug plaatsen in een kress.
Da's waar: Ik heb geen Kress, maar jij volgens mij ook niet :lol:
't Gaat er volgens mij om dat je met een wisselhouder, nadat er een nieuwe ingespannen wordt, toch eenmalig goed moet inmeten. Jij doet dat met een proefblokje, anderen met een toolsetter en ik gebruik een hoogtemeter. Andere methode, hetzelfde doel.
Bijna goed . . .
Ik heb een mooie ISO30 wisselconus-motor met vele houders, bijna allemaal weldon. Van veelgebruikte frezen heb ik meerdere exemplaren op gelijke lengte ingespannen.
De lengte is opgeslagen in een tabel, dus ik kan wisselen zonder te meten, in theorie dan, in praktijk heb ik soms toch een paar 0,1's verschil, ws door temperatuur verschillen, het is een flinke portaal frees van een flinke bonk staal.
Dus als het krap komt dan maak ik een proefblokje, anders niet, dan kijk ik alleen bij het eerste onderdeel wat losgefreesd wordt of het echt door is (0,2mm).
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door Markus »

@Markus bedoel je deze
yep :)


Greezt,

Markus
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door hrscharft »

Hey das best een leuk ding idd maar hoe is dat bevallen Markus?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
ErwinDucati
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 aug 2015 18:20
Contacteer:

Re: Kress Gereedschapswisselaar

Bericht door ErwinDucati »

Markus schreef: 08 feb 2019 16:35
Zijn er hier al mensen die deze wisselaar hebben?
En hebben die eventueel ook al binnen in het ding gekeken hoe of dat ie in elkaar zit?
Een spindel die er veel op lijkt is in China te koop voor iets van $1100.

https://nl.aliexpress.com/item/High-pre ... 11652.html


Greezt,

Markus
Beetje offtopic, maar ik heb zo'n spindel gekocht. Laat je niet gek maken door de 1e prijs op aliexpress. Ik heb de BT30 variant gekocht, met afdingen voor 489,10 euro. Inclusief verzenden 560 totaal. Stuk fraaier dan 1100.

Sorry voor offtopic, maar probeer hier mensen een voordeel te laten halen als ze voorheen de ATC prijs wat hoog vinden...
Plaats reactie