zoiets :?
https://www.maedler.de/product/1643/kei ... d-zubehoer
Waar koop ik massief rondstaal met grote diameter?
Moderator: Moderators
Re: Waar koop ik massief rondstaal met grote diameter?
Wederom dank voor jullie reacties en het meedenken. Ik had nooit verwacht in zo een korte tijd zoveel waardevolle reacties te krijgen.
De reden dat ik niet kies voor een platte snaar is dat ik alleen naar een backup zoek. De motor is geplaatst in mijn boot en deze heeft nu maar één snaar. En dat werkt prima. Alleen maak ik zeereizen en bij een motor die voor zo'n toepassing gebruikt wordt hoort naar mijn standaard een dubbele V-snaar. Als de ene breekt neemt de andere het zonder problemen over. Zo zijn er bijv. ook dubbele brandstoffilters aan boord die omgeschakeld kunnen worden.
Ik heb ook het internet al afgespeurd naar standaard poelies, maar ze zijn allemaal net wat groter of kleiner dan wat ik nodig heb. En die voor de waterpomp wordt sowieso een speciaaltje. Dus daarom heb ik besloten ze zelf te maken. En daarvoor wil ik ook eigenlijk niet experimenteren met alternatieve materialen dan datgene wat zich al bewezen heeft. Ergens op een zee of oceaan liggen drijven met een in stukken gebroken poelie vindt ik geen aanlokkelijk idee. Je kunt niet naar de vluchtstrook gaan en wachten tot er hulp komt. Daarom is aan boord van een zeegaand schip het credo "zekerheid voor alles". Vandaar mijn overwegingen en besluit om toch voor staal te gaan. En qua arbeid en kosten zal het nauwelijks verschil maken of ik nu kies voor aluminium of staal.
De reden dat ik niet kies voor een platte snaar is dat ik alleen naar een backup zoek. De motor is geplaatst in mijn boot en deze heeft nu maar één snaar. En dat werkt prima. Alleen maak ik zeereizen en bij een motor die voor zo'n toepassing gebruikt wordt hoort naar mijn standaard een dubbele V-snaar. Als de ene breekt neemt de andere het zonder problemen over. Zo zijn er bijv. ook dubbele brandstoffilters aan boord die omgeschakeld kunnen worden.
Ik heb ook het internet al afgespeurd naar standaard poelies, maar ze zijn allemaal net wat groter of kleiner dan wat ik nodig heb. En die voor de waterpomp wordt sowieso een speciaaltje. Dus daarom heb ik besloten ze zelf te maken. En daarvoor wil ik ook eigenlijk niet experimenteren met alternatieve materialen dan datgene wat zich al bewezen heeft. Ergens op een zee of oceaan liggen drijven met een in stukken gebroken poelie vindt ik geen aanlokkelijk idee. Je kunt niet naar de vluchtstrook gaan en wachten tot er hulp komt. Daarom is aan boord van een zeegaand schip het credo "zekerheid voor alles". Vandaar mijn overwegingen en besluit om toch voor staal te gaan. En qua arbeid en kosten zal het nauwelijks verschil maken of ik nu kies voor aluminium of staal.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Waar koop ik massief rondstaal met grote diameter?
Daar heb je een goed punt, zekere voor het onzekere .
Re: Waar koop ik massief rondstaal met grote diameter?
Je zou kunnen denken ik neem alles dubbel, het zekere voor het onzekere, maar is dat zo....
Maar wat als de motor er mee stopt, heb je dan een 2e motor als extra geplaatst?
Goed zeemanschap betekent extra onderhoud, dubbele v-snaren monteren betekent meestal de gedachte ik heb er twee dus daar hoef in niet meer naar te kijken, de praktijk is echter dat beide snaren verouderen en slijten, mijn idee is dat je beter een reserve snaar bij je kunt hebben en de gebruikte snaar iets vaker wisselen dan wordt aangegeven in het onderhoudsboekje, als de snaar goed is berekend en regelmatig wordt gewisseld zal hij echt nooit zomaar breken. En zorg dat je de snaarschijven ook inspecteert, ook die slijten. Snaarbreuk heeft meestal een oorzaak, of een hele oude snaar of een reden die niet aan de snaar ligt.
Maar wat als de motor er mee stopt, heb je dan een 2e motor als extra geplaatst?
Goed zeemanschap betekent extra onderhoud, dubbele v-snaren monteren betekent meestal de gedachte ik heb er twee dus daar hoef in niet meer naar te kijken, de praktijk is echter dat beide snaren verouderen en slijten, mijn idee is dat je beter een reserve snaar bij je kunt hebben en de gebruikte snaar iets vaker wisselen dan wordt aangegeven in het onderhoudsboekje, als de snaar goed is berekend en regelmatig wordt gewisseld zal hij echt nooit zomaar breken. En zorg dat je de snaarschijven ook inspecteert, ook die slijten. Snaarbreuk heeft meestal een oorzaak, of een hele oude snaar of een reden die niet aan de snaar ligt.