Bare bone pc voor bij de tv?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 08 feb 2019 09:36 Als jij niet wil dat apparaten dingen doen zonder jouw toestemming kun je dat beter bij de 'voordeur' regelen en je firewall instellen.
Dat gaat hier denk ik niet helpen want hij moet phone home doen om uberhaupt te werken.
En je wilt de content ook terug hebben dus ook die wil je open zetten, je kunt niet zeggen port xxx open maar alleen voor tvseries content en niet voor reclame van dezelfde afzender.
Een firewall helpt voornamelijk voor verkeer van buiten dat "ongevraagd" naar binnen wil.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door Leeuwinga »

Amazon 4K firestick TV
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 08 feb 2019 10:42 Dat gaat hier denk ik niet helpen want hij moet phone home doen om uberhaupt te werken.
De Chromecast in ieder geval wel; die trekt streams van Youtube enzo ook direct binnen. Hier wat-ie doet:

Afbeelding

Weinig aan te doen, behalve verkeer enkel toestaan in het tijdsvenster dat je het apparaat ook nodig hebt. Al is een tijdklok op het stopcontact dan nog veel effectiever, maar weer werk dan een 'schedule' regeltje in je firewall.
Een firewall helpt voornamelijk voor verkeer van buiten dat "ongevraagd" naar binnen wil.
En andersom ook. Zie het meer als beveiliger bij de poort. Die moet niet alleen voorkomen dat er boeven binnen komen, maar ook dat de werknemers de boel leegroven.
Zo mogen mijn CNC-PC's best een webpagina opvragen, maar bijvoorbeeld mailen mogen ze absoluut niet.
En apparaten die wel perse naar buiten moeten kunnen kletsen maar niks direct in het interne netwerk te zoeken hebben krijgen een plekje in de bushalte buiten het hek waar ze enkel de buitenwereld kunnen zien en niet eens elkaar.

Permissies ontnemen wat kan, enkel geven wat moet. In firewalls, voor Android apps, etcetera.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door kawarider »

Kijk, dit is nou complete abracadabra. Is dit nou voor een dummy nog enigszins zelf te doen. Dat valt te verkiezen boven uitbesteden. Als er dan iets gewijzigd moet worden , kan dat tenminste ook in eigen beheer.

Sorry Sven , maar het heeft nog wel een link met je oorspronkelijke vraag
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 08 feb 2019 15:50 Zo mogen mijn CNC-PC's best een webpagina opvragen, maar bijvoorbeeld mailen mogen ze absoluut niet.
Dat zijn twee verschillende poorten, das niet zo moeilijk, maar om nou op poort 80 bv te monitoren of er wel of geen reclame door dezelfde afzender wordt verstuurd dan moet de firewall gaan packetsniffen en vrij intelligent zijn.
Er zullen heus wel firewalls zijn die dit nog real time kunnen maar dan praat je over een complete pc of een commercieel ding van bv Cisco dat meer kost dan een OSPF.
Geef me dan die OSPF en de reclame maar :mrgreen:
En apparaten die wel perse naar buiten moeten kunnen kletsen maar niks direct in het interne netwerk te zoeken hebben krijgen een plekje in de bushalte buiten het hek waar ze enkel de buitenwereld kunnen zien en niet eens elkaar.
Ja ik moet zelf ook nog eens een DMZ opzetten met een tweede router, alleen krijgen alle apparaten in het thuisnetwerk dan andere IP adressen (192.168.2.x ) en ben ik een dagje zoet om alle DHCP Static Address Assignments weer over te zetten. Pfffff allemaal geen trek in .
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 08 feb 2019 15:58 Kijk, dit is nou complete abracadabra. Is dit nou voor een dummy nog enigszins zelf te doen.
Eerlijk gezegd ben je er net zo lang mee bezig om er goed in thuis te raken dan iemand die nog nooit met een CNC heeft gewerkt en niet weet wat G-code is, zijn eerste werkstukje zelfstandig te laten CAD/CAMmen.
Het kan allemaal wel maar het kost best wel veel tijd en eigenlijk zijn er weinig boeken of cursussen waar het allemaal netjes van dummy tot pro staat uitgelegd.
Eigenlijk wel vreemd want ik vind dat iedereen met een snelle internet verbinding verantwoordelijk is voor wat zijn apparaten op het internet uitvogelen.
Je hebt geen zin om bezoek te krijgen van popo omdat een van je pc's besmet is en 24/7 wordt misbruikt door criminelen om een DDos aanval uit te voeren of ergens proberen binnen te komen.
Beste advies: apparaat niet nodig: stekker er uit ! ;-)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door Markus »

Ik overweeg zo'n Intel NUC achtig kastje te kopen om aan de tv te knopen om ook internet content af te kunnen spelen op de tv.
Nuc is veel te duur, goedkoper is een LATTEPANDA of een AAEON UP Core

Geezt,

Markus
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door javanree »

Sven schreef: 08 feb 2019 08:04 Wat een overweldigende aanprijzing van de chromecast..!

Is dat ding nou alleen een neutraal doorgeefluik van wat er op je apparaat gebeurt?
Of heeft het de mogelijkheid dat er toch weer advertenties ingesplitst komen?
Het ding speelt gewoon een bestaande stream 1:1 af, er wordt geen extra reclame in geïnjecteerd. Maar als een YouTube video reeds reclame bevat zie je dat mogelijk wel bij cashen. Als ik via de KPN iTV App stream zie ik exact hetzelfde als de TV kijker , niets meer of minder.

Overigens is nog een voordeel van Chromecast dat je er ook een browser scherm naar toe kunt sturen. Eenvoudig en handig presentaties geven bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 08 feb 2019 16:46Beste advies: apparaat niet nodig: stekker er uit ! ;-)
Ja, dat doe ik altijd bij de wekkerradio....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door Kjelt »

Ik bij 80% van mijn apparaten.
Op de zolder hobbiekamer alles achter een relais, mijn hometheater setup incl audiosysteem achter een relais, nu mijn cnc machine, boor en frees ook ieder achter een relais.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 08 feb 2019 15:58 Kijk, dit is nou complete abracadabra. Is dit nou voor een dummy nog enigszins zelf te doen. Dat valt te verkiezen boven uitbesteden. Als er dan iets gewijzigd moet worden , kan dat tenminste ook in eigen beheer.
Zo'n Chromecast? Kopen, inpluggen, en doen wat het ding zegt wat je moet doen. Binnen 5 minuten gaat je eerste YouTube of Netflix videootje naar je TV.
En ik vind de normale types ook knap betaalbaar (tientje of 3-4) voor wat je krijgt. Die Ultra is weer 2x zo duur, en tegen de tijd dat je een 4K TV hebt dan zit er waarschijnlijk al een slimme kabouter in en heb je die Ultra niet nodig.

Dat ik graag wil weten wat al die apparatuur uitspookt en ik het daar niet altijd mee eens ben is weer wat anders.
Kjelt schreef: 08 feb 2019 16:43 Dat zijn twee verschillende poorten, das niet zo moeilijk, maar om nou op poort 80 bv te monitoren of er wel of geen reclame door dezelfde afzender wordt verstuurd dan moet de firewall gaan packetsniffen en vrij intelligent zijn.
Klopt, dat soort dingen zijn lastig, en het kan ook niet altijd. Met HTTPS en HTTP/2 is het nog knap onmogelijk geworden ook :lol:
Maar ik zie niet in waarom bijvoorbeeld de spelcomputer van de kinders zo nodig continu met het moederschip moet kletsen, dus die krijgt maar zo af en toe een keer toegang naar buiten voor een update en verder niet. Cameras moeten de beelden toch al niet intern houden maar zo gauw mogelijk naar een veilige plek pompen, dus die hebben niks te zoeken op het interne netwerk. Enz.
'Nee, tenzij..' is mijn keuze. Die zou enigzins beinvloed kunnen zijn door het feit dat ik zelf ook dat soort apparaatjes maak en wel eens de braadsels van collega's zie. :lol:
Kjelt schreef: 08 feb 2019 16:43 alleen krijgen alle apparaten in het thuisnetwerk dan andere IP adressen (192.168.2.x ) en ben ik een dagje zoet om alle DHCP Static Address Assignments weer over te zetten.
Ik ben al lang geleden overgestapt op DHCP reservations. Maakt het leven toch een stuk makkelijker, en nog wel de voordelen van vertrouwde en bekende nummertjes. Al gebruik ik die zelden nog, de apparaten bij hun naampje aanspreken werkt ook. 'ssh emco8' (of ssh emco8.lan) is nog makkelijker dan 'ssh 192.168.0.228'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door flex »

Ik ben erg happy met een Android tv box.
Voor 40-70euro heb je krachtige kastjes. wifi, BT, ethernet. HDMI, 4K. Doet vrijwel alles dat je ook met een android tablet kan. Leuk (mini) BT key-mousepad bordje er bij en je kan surfen, netflix, YT enz. En ook je collectie musiek en video er mee afspelen. Vaak zit er ook wel Kodi bij voor de diverse (il)legale streams en on demand.

De Chromecast doet veel via je telefoon en wijnig of niets echt zelf. Vind ik persoonlijk niet handig.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door hainjedaf »

Een raspberyPi doet ook wonderen... De mijne draaide zelfs op de USB van de TV, net als Chromecast.
Alle PC functionaliteit en gewoon op vol scherm
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bare bone pc voor bij de tv?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 08 feb 2019 16:46
kawarider schreef: 08 feb 2019 15:58 Kijk, dit is nou complete abracadabra. Is dit nou voor een dummy nog enigszins zelf te doen.
Eerlijk gezegd ben je er net zo lang mee bezig om er goed in thuis te raken dan iemand die nog nooit met een CNC heeft gewerkt en niet weet wat G-code is, zijn eerste werkstukje zelfstandig te laten CAD/CAMmen.
Het kan allemaal wel maar het kost best wel veel tijd en eigenlijk zijn er weinig boeken of cursussen waar het allemaal netjes van dummy tot pro staat uitgelegd.
Eigenlijk wel vreemd want ik vind dat iedereen met een snelle internet verbinding verantwoordelijk is voor wat zijn apparaten op het internet uitvogelen.
Het voordeel van een freeswerkstukje, het ligt voor je op tafel en je kunt nameten of het klopt.
Als je de overtuiging hebt dat je stinkend je best hebt gedaan om alles goed in te stellen kun je volgens mij nog steeds niet 100% zeker nameten dat er ook gebeurd / niet gebeurd wat je voor ogen had.
En dat geld niet alleen voor hobbyisten, bij profi bedrijven schijnt het toch ook vaak voor te komen dat er dingen gebeuren die niet de bedoeling zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie