schaublin 13 1e generatie freesbank

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

maarten g
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2019 09:25

schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door maarten g »

Ben gelukkige eigenaar geworden van een 13 die wat aandacht behoefde, inmiddels is de 'boel' uit elkaar geweest en na lakken en lagers vervangen en kilo's vet ( :shock: !) er uit peuteren weer in mekaar gezet. Alles werkt naar behoren alleen uit de vertikale kop komen 'akelige' geluiden. Ik wist dat de lagers niet al te best waren en dat de overbrenging vanuit de ram naar de kop (2 x een recht tandwiel) een keer losgekomen was met alle gevolgen van dien. Nu ben ik op zoek naar lagers en die rechte tandwielen maar wil niet eindigen bij meneer Schaublin zelf gezien de 'zwitserse' prijzen. Heeft iemand een suggestie waar ik te rade zou kunnen gaan. De lagers zijn van Gamet en dit staat in het werkplaatshandboek qua codering: Duplex 335 CD EP 35 x 80 x 21 Hoffmann, 102.035/102.072 35 x 72 x 18,5 Préc.Indus. en 101.040/101.080 40 x 80 x 26 Préc.Indus. De lagerboer in Biervliet kon er niet aankomen....

PS: zou graag plaatsjes toevoegen maar als digibeet lukt me dat niet.... het formaat jpeg wordt blijkbaar niet herkend..
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door assink »

Heb wel eens op het youtube kanaal van stefan gotteswinter gezien dat hij kogelagers slijpt en zo op een andere boring of buitenmaat brengt.
Misschien kan dat ook voor jou kogellagers.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door Breaker »

Zijn toch gewoon standaardmaten?
35 x 80 x 21 → 6307 / 7307
35 x 72 x 18,5 → 30207 / 7207E
40 x 80 x 26 → NAST40-ZZ (ZZ is normaal een gesloten lager, die zal het wat dikker maken)

Weet je ook welk type lager nodig is? (axiaal of radiaal, etc.) want dan kan het typenummer nog wel wat veranderen.

Hier hebben ze veel: https://www.123bearing.com/

Foto's plaatsen: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=15474
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
maarten g
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2019 09:25

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door maarten g »

tís gelukt om wat foto's up te loaden, hoop dat ze zichtbaar zijn. ga die lagersite bezoeken, kijken of ze me daar kunnen helpen. dank voor de reactie zo ver, als ik wat bovenwater krijg laat ik het weten!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door Breaker »

Zeker niet slecht! Alleen nog in de tekst zetten met:

Code: Selecteer alles

[gallery]fotonummer[/gallery]
18125

18126

18127

18128
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door staandeklok »

Maarten ik ken het probleem van de lawaaikop. Het eerste idee is inderdaad de lagers, echter achteraf blijkt dat de tandwieloverbrenging de grootste veroorzaker is van het lawaai.
Ik heb destijds nieuwe lagers van meneer Schaublin gekocht, omdat ik na lang zoeken niet de juiste kon vinden. Het blijken toch hoogprecisie lagers te zijn, die niemand op voorraad heeft.
De tandwielen zijn gehard en geslepen en niet betaalbaar. Zelfgemaakte bleek ook geen oplossing, omdat ik ze na harding niet kon slijpen.
maarten g
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2019 09:25

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door maarten g »

dank voor de reacties, en weer wat geleerd in de ICT.... ga er vanuit dat de plaatjes voor eenider zichtbaar zijn, anders ga ik proberen ze er op te zetten ;-), ga spraeen voor tandwieltjes...
maarten g
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2019 09:25

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door maarten g »

m'n nederlands wordt er niet beter op zie ik, iets te veel gewend aan spellingscontrole vrees ik.. :cry:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo'n haakse kop is natuurlijk altijd een extra herrie bron, en heel lastig in te schatten of het na een zware aderlating voldoet aan de verwachting.
Omdat we tegenwoordig veel direct aangedreven freesspillen tegenkomen zijn we die herrie misschien een beetje vergeten.
Wat is staandeklok z'n ervaring, zijn jouw tandwielen uiteindelijk vervangen, of alleen de lagers?

Als je je dan afvraagt wat je gaat frezen in de toekomst, misschien best veel kleine freesjes in aluminium en kunststof, en je toerentallen al aan de magere kant zijn, is het misschien een overweging om het spaargeld in iets van een riem aangedreven snel-loop spindel te steken (als zal die lastig te vinden zijn) in plaats van dure lagers en tandwielen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door Breaker »

maarten g schreef: 09 feb 2019 22:01 en weer wat geleerd in de ICT....
Ander stukje ICT advies dan: Mocht je een foutje tegenkomen in je bericht kan je dat aanpassen door op het potlood te klikken.

17160
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En wat dacht je van de knop [Voorbeeld] en het even nalezen in de echte opmaak, vind ik persoonlijk toch ook reuze handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door staandeklok »

Bij mij zitten de oude tandwielen er nog steeds in. Dit heeft wel tot gevolg, dat de machine erg weinig gebruikt wordt, omdat er alternatieven zijn. Wel wil ik nog een keer een snelloopkop gaan maken met een aparte motor en snaaraandrijving(soortgelijk aan b.v.Deckel of Aciera) Onlangs heb ik kort een Sixis machine in bezit gehad, die nauwelijks was gebruikt. De aandrijving is gelijk aan die van de Schaublin 13 en bleek nagenoeg geruisloos te draaien.
Het kan dus wel, als alles nieuw is.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door Jensorie »

Misschien is dit je redding: https://link.marktplaats.nl/m1373514239

Al denk ik dat deze voor de hoofdprijs pas weg zal gaan...
maarten g
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2019 09:25

Re: schaublin 13 1e generatie freesbank

Bericht door maarten g »

had um gezien maar ik weet nu ook wat hij er voor wil hebben, dan kan ik beter naar meneer schaublin toe want daar krijg ik garantie. is wel een net ding dat dan wel weer. ik ga denk ik investeren in een goede geluiddemper op m'n hoofd want idd mijn freesbank gaat geen overuren meer maken en wellicht dat ik ooit iets qua kop/tandwielen tegenkom. Tot die tijd dan maar genoegen nemen met iets meer herrie.
Plaats reactie