BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2421
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf »

Netjes hoor.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag eindelijk weer eens een keertje tijd genomen om met de BF25 te spelen, ik moest een paar aluminium paneeltje frezen voor de boot van mijn zoon.
Het eerste paneeltje begon goed, maar bij het tweede gat liep de frees vol en gaf dat een erg rot freesbeeld, logisch ook. Daarom de minimaalsmering wat hoger gezet en het ging weer helemaal goed tot gat nr. 4, toen brak het freesje. Gr...@..&...%...$... Grrrrr.
Nieuwe frees er in en nieuw plaatje er op en maar weer frezen, ging weer een tijdje goed, toen weer problemen met vollopen van de frees.
Op een gegeven moment zag ik dat de minimaalsmering helemaal niet meer werkte, logisch dat dan de frees volloopt.
Bleek de Bio-Ethanol op te zijn, dan is er dus ook niets te smeren.
Reservoir gevuld, toen ik weer verder wilde gaan bleek een van de koppelingetje voor de slang naar de vernevelaar te lekken, en flink ook.

Wat bleek, de pakking die standaard op de schroefdraad van die koppelingetjes zit blijkt op te lossen in/door de Bio-Ethanol, nieuwe koppeling er op en probleem verholpen.
Omdat ik toch al wilde overstappen naar Jokisch smeermiddel wilde ik dat er meteen maar inkiepen, helaas kreeg ik de beker van de voorraadpot (waterfilter) niet los, dus toch maar weer verder met Bio-Ethanol, even bij de bouwmarkt in de rommelbak een oliefilter spanriem scoren om dat ding los te draaien.

Daarna heb ik toch nog verschillende plaatje met gaten kunnen frezen en terwijl de machine daar mee bezig was ook maar een stukje schuur opgeruimd, wat moet je anders als je na de dreun op de groene knop geen koffie wilt (lust ik niet).

Ik kwam er afgelopen week al achter dat mijn luchtdroger het ook niet meer al te best doet, het bed van de machine had een laagje vliegroest, deze week dus maar eens de luchtdroger onder handen nemen.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Gisteren tijdens het boren van wat plaatjes voor Portje zijn machine zag ik wat vreemds op het moment dat de boor door het materiaal heen ging, leek wel alsof er speling op de Z-as zit. Ik merk er verder weinig van, maar als je de boor door het materiaal ziet gaan kan dit naar mijn mening alleen maar speling betekenen.

Ik hoop dat de machine het toch nog even volhoudt, ik ben bijna door het freeswerk heen, maar nu de BF25 uit elkaar halen om die speling te gaan vinden komt slecht uit, ik ben met 2 portaalfreesmachines bezig.
Probleem is ook dat ik de KO spindels er niet in heb gebouwd, die zaten er al op. En ik weet a. niet hoe ze gemonteerd zitten, en b. denk ik dat ik er wel eens niet bij zou kunnen zoals de machine nu ingebouwd is. Als dat vaste lager van de Z-as spindel toevallig vanaf de achterkant bevestigd is kom ik daar pas bij nadat ik de hele omkasting heb gesloopt. En dan zit er ook nog een koker van ik denk 100 x 160 in de weg die ik er achter heb geschroefd ter versteviging van de kolom.

Ik ga deze week, morgen dus denk ik, eerst maar eens met een balk proberen te ontdekken waar de speling precies zit en hoe groot die is.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag even met een balkje in de weer geweest en heb ontdekt vaar de speling waarschijnlijk zit.
De KO spindel en ook de moer zitten nog rotsvast aan de kolom.
Het hele blok waar de spindelmotor op zit beweegt wel, dat betekent dat of de KO moer los in de houder zit, of dat de KO moer houder los zit van het motor blok.
Dat is met een middagje sleutelen wel weer in orde denk ik, er zullen wel een paar boutjes los gelopen zijn.

Ik denk dat ik ook weet wanneer ik zelf de aanleiding hier voor heb gegeven.
Een paar weken geleden was ik voor beide nieuwe portaalfrezen dingen aan het frezen en was ik op een bepaald moment na een gereedschapswissel vergeten dat tool opnieuw te nullen. Ja, je snapt het al, die frees ging vol gas het materiaal is, en meteen het licht uit.
Kostte best wel wat moeite om die frees weer uit dat aluminium te krijgen dus de aanvaring was echt wel serieus.
Daar na weer gewoon verder gefreesd, maar ik denk wel dat dat de aanleiding is geweest, was best wel een rotklap.
Plaats reactie