coordinaten lopen niet mee

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

coordinaten lopen niet mee

Bericht door Grafjan »

Hallo,

Ik heb weer eens iets vreemds,
Was gisteren aan het frezen ,ging prima, maar op mijn scherm liepen de coordinaten niet mee ,ook het kruis wat de frees voor moet stellen blijft stilstaan. terwijl de machine gewoon loopt...Heb de machine opnieuw opgestart ,maar het blijft hetzelfde. Heb ik weer ergens aangezeten waar ik vanaf had moeten blijven??
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door Grafjan »

Niemand enig idee?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door Bjornski1976 »

Geen idee, als je de machine homed zie je dan de coördinaten mee lopen? Loopt de machine wel gewoon door? Als je hand matig beweegt?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door Grafjan »

Nee lopen niet mee,maar de machine homed wel gewoon, raar toch? Ook als ik een programma afloop doet de machine het prima maar op het scherm staan de coördinaten stil, wel zie de coördinaten van het programma voorbij komen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door audiomanics »

Geen idee, maar het gevoel bekruipt me dat het iets met prioriteiten en processorbelasting te maken heeft: De belangrijke processen, zoals het frezen zelf, hebben natuurlijk voorrang op wat minder belangrijke zaken zoals beeldopbouw.. Maar normaal gesproken moet de computer (processor) wel snel genoeg zijn om ook die zaken af te handelen..
Loopt er misschien een proces mee dat veel processortijd vraagt?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door benkr »

Ik heb een tijd met mach3 zitten spelen op mijn laptop, dus zonder machine er aan en ik heb iets gevonden, als ik in het hoofdscherm op de button "To Go" druk dan stoppen de DRO's die er net boven zitten, maar de machine coördinaten (zichtbaar in het diagnostics scherm) lopen wel gewoon door.
Ik krijg sterk de indruk dat het hier iets mee te maken heeft, misschien heb jij deze mode als default gemaakt of zo.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door Grafjan »

Ik heb na jou laatste bezoek nergens meer aangezeten,hij deed het prima, wat dingen gefreesd, niks aan de hand. Maar vrijdag een houten tandwiel gefreesd en toen viel het mij op. Zaterdag de boel opnieuw opgestart weer hetzelfde. Er loopt verder niks mee, computer is alleen maar om de machine aan te sturen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je coördinaten niet meelopen, op welke waarde staan ze dan ?
Is dat gewoon de waarde die ze hebben als je mach3 opstart.
En wat als je een nieuw nulpunt instelt, dat type je toch ook andere coördinaten in, gaat dat wel, en blijven die vervolgens staan.

Jij werkt toch met pokeys ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door benkr »

En die "GOTO" button, knipper daar een vakje omheen?
Druk met de muis eens op die button, wat veranderd er dan?

Een leer voor de volgende keer, maak een copie van de .XML file (op een moment dat alles goed werkt) uit de Mach3 directory, daar staan alle settings in, bij problemen die goed werkende versie terugzetten en alles werkt weer zoals op het moment dat de XML file werd gemaakt.
Bewaar die .XML file op een USB stick, een andere computer of zo, dan heb je altijd een weg naar een werkend systeem vanuit een nieuwe installatie.
Bewaar daar dan ook meteen die .lic file, dan is ook die veilig.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door Grafjan »

Ik ga morgen wat proberen.
Heb idd powkeys .
Ik kan wel nullen als ik dan in ijlgang beweeg lopen de coordinaten niet mee , als hij stopt verspringen ze wel
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door Grafjan »

benkr schreef: 11 feb 2019 22:07 Ik heb een tijd met mach3 zitten spelen op mijn laptop, dus zonder machine er aan en ik heb iets gevonden, als ik in het hoofdscherm op de button "To Go" druk dan stoppen de DRO's die er net boven zitten, maar de machine coördinaten (zichtbaar in het diagnostics scherm) lopen wel gewoon door.
Ik krijg sterk de indruk dat het hier iets mee te maken heeft, misschien heb jij deze mode als default gemaakt of zo.
TO GO doet weinig, kan prima refereren en als ik dan naar de machine coordinaten kijk ,staan deze ongeveer op nul.
als ik daarna in ijlgang mijn X-as naar zijn softlimitswitchs in de min laat lopen,zie ik geen coordinaten aftellen.
Hij stopt wel op tijd bij X-900 (dat is mijn soft eindswitch) en dan versprinkt het coordinaat pas van 0 naar -900????
.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Begint toch op iets van audiomaniacs opmerking te lijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door Ballegooijen »

Ook gezien de andere topics van TS heb ik ook sterk het vermoeden dat de PC rijp is om naar een andere wereld te gaan. Ik zou eens wat proberen met een andere PC.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: coordinaten lopen niet mee

Bericht door Grafjan »

Dat ding is 4 jaar oud,moet toch nog wel kunnen??
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie