Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

Ik probeer mijzelf de basisvaardigheden voor CNC bij te brengen. Daarvoor oefen ik met Fusion 360 voor CAD en CAM, Mach3 als G-code processor en een eenvoudige 3040 router om er een tastbaar resultaat van te maken. De eerste paar proefjes lukten al heel aardig, maar nu loop ik tegen een probleem aan:

Ik wil een ring frezen waarbij de zijkanten taps zijn (de rand van de ring heeft een trapeziumvormige doorsnede). Op een conventionele frees een boel gedoe met de draaitafel onder een hoek en zo... dus een ideaal CNC klusje dacht ik zo 8)

Om Fusion niet het hele middenstuk te laten verspanen kies ik voor de "2d-Bore" bewerking in CAM. Dit doet Fusion op zich prima voor zover ik het kan zien, alleen levert dit Tool-path opeens 2500 regels G-code op. De bewerking wordt opgedeeld in allemaal G1 regels met een fractie van een millimeter lengte. Normaal gesproken misschien niet zo'n probleem, als het resultaat maar goed is, maar mijn gratis Mach3 versie stopt alle medewerking bij regel 500 :cry:

Mijn vraag is nu: kan ik met een ander soort bewerking een compactere G-code hiervoor genereren?

Verder zou ik graag willen weten of de vele Mach3 gebruikers op dit forum allemaal een licentie hebben, of dat je met wat handigheid vaak onder de 500 regels kunt blijven?

Hieronder de ring (rond 130mm, 10mm dik) en het tool-path (1mm pitch, 0.1mm tolerantie)
18147
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door stef stuntpiloot »

Mijn gok is dat hij de gehele route als coordinaten geeft, dan kom je inderdaad wel op 2500 regels.

Het alternatief (niet heel accuraat maar kan genoeg zijn) is werken met halve (of kwart) cirkels (G2 en G3) die steeds een andere radius hebben en tergelijk over de Z as naar beneden of boven bewegen. dan moet je het wel binnen de 50 regels kunnen houden!
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door carlo »

goeiemorgen
dit gaat waarschijnlijk komen doordat je ergens met je tolerance heel fijn hebt staan
het kan ook helpen door smoothing aan te zetten

hoe die 2 met elkaar verweven zijn kun je zien in een filmpje van NYCCNC
https://www.nyccnc.com/smoothing-fusion-360-cam/
smoothing kan al wat oplossen

mvg
carlo
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door stef stuntpiloot »

Ah goed punt! Ja de tolerantie maakt ook een heel verschil, John heeft daar inderdaad (m.b.t. Fusion 360) een leuke video over gemaakt.

Een rechtstreekse link naar die video:
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Als je met parameters uit de voeten kunt, kan je met een programma van een regel of 10 alle conische gaten maken die je maar wilt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 12 feb 2019 12:23 Als je met parameters uit de voeten kunt, kan je met een programma van een regel of 10 alle conische gaten maken die je maar wilt.
Precies, cirkel radius aanpassen met de diepte x tangens(hoek) en dat in een loopje zetten waarbij je de parameter voor de diepte op laat tellen, en de diameter berekend.
(Diepte zeg ik bewust optellen, omdat ik de waarde meestal als positief getal gebruik, en bij het Z adres een min er bij zet. (Z-#3)
Ik pas niet de cirkel aan, maar de waarde van de radius compensatie, maar dat komt op hetzelfde neer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 12 feb 2019 12:23 Als je met parameters uit de voeten kunt, kan je met een programma van een regel of 10 alle conische gaten maken die je maar wilt.
Geef eens een voorbeeld.....
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

Dat klinkt als een lus in software zoiets als "while diepte<10 do..." Maar kan zoiets in G-code? Of kan de postprocessor dit verzorgen?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Daar moet ik even voor gaan zitten, is al even geleden😄 ik weet niet of de software ermee om kan gaan.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Er zullen wel wat fouten in zitten en ik steek mijn hand er niet voor in het vuur, maar ongeveer zoiets:

#1=40 (R-BOVEN)
#2=30 (R-ONDER)
#3=20 (DIEPTE)
#4=100 (AANTAL STAPPEN)
#5=10 (INLOOP)
#6=0 (Z-VLAK)
(-----------------------------)
#21=#1-#2 (R-VERSCHIL)
#22=#21/#4 (R-VERSCHIL PER STAP)
#23=#3/#4 (STAPDIEPTE)
#24=#1-#5 (INLOOPPOSITIE)

G0G17G40G49G80G90;
G54 X#24 Y0 Z3;
S24000 M3;
N1 G1 Z-#6 F200;
G41 G1 D1 X#1 Y0 F800;
G3 X#1 Y0 I-#1 J0;
G40 G1 X#24;

#1=#1-#22;
#6=#6+#23;
#24=#1-#5;

IF[#6 GE #3] GOTO N2;
GOTO N1;
N2 G0 Z30;
M30;

Het zijn wat meer regels als de 10 die ik beloofd heb en het zal wel beter kunnen.

groeten Geert-Jan
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 12 feb 2019 16:05 Dat klinkt als een lus in software zoiets als "while diepte<10 do..." Maar kan zoiets in G-code? Of kan de postprocessor dit verzorgen?
Jazeker kan dit! En de meeste cnc's kunnen hier prima mee omgaan.
Het juist erg leuk om zelf zoiets te programmeren i.p.v. weer op de pp te vertrouwen!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 12 feb 2019 19:08Het zijn wat meer regels als de 10 die ik beloofd heb en het zal wel beter kunnen.
Mooi voorbeeld, dit vind ik nu leuk om te zien! Zou verplichte leerstof moeten zijn, macro's maken....
Dikke duim!!
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Tjaa moest ooit een spiraal frezen zonder cad/cam ofzo dan kan je hiermee echt wel uit de voeten. En het is nog leuk ook!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

Geert-Jan, bedankt, dat is erg interessant! Ik wist niet dat je in G-code ook conditionele programmering kon gebruiken. Ik kan de structuur van je voorbeeld goed volgen. Wel moet ik de functie van een aantal G-codes nog eens goed nakijken om te weten wat ze precies doen.

En ehhh... die 10 regels voldoe je volgens mij wel aan hoor. Tenslotte zijn alle regels die beginnen met # alleen maar input parameters en voorbereidende berekeningen om de code universeel te maken. Initialisatie en afsluit codes tellen wat mij betreft ook niet mee. Blijft het stuk van N1 t/m N2 over; precies 10 regels :lol:
Plaats reactie