3D printen in het groot
Moderator: Moderators
3D printen in het groot
Naval Group en Centrale Nantes hebben de eerste demonstratiemodel van holle schroefbladen geprint door metaal-printen, als onderdeel van het Europese H2020-project, RAMSSES. Dit samenwerkingsprogramma, dat wordt gefinancierd door de Europese Commissie, heeft tot doel de milieueffecten van schepen te verminderen. Naval Group en Centrale Nantes nemen binnen dit project de leiding over de productie van innovatieve propellerdemonstratiesystemen om de operationele capaciteiten van schepen te verbeteren. Om scheepsaandrijving te verbeteren, gebruiken Naval Group en Centrale Nantes additieve fabricage om grote onderdelen te ontwerpen (propellers van 6 meter in diameter), die tot dusver niet kon worden geproduceerd met behulp van traditionele productietechnologieën.
Implementing the WAAM (Wire Arc for Additive Manufacturing) process, allows for printing of large parts and paves the way for the production of propellers with more complex geometry. The one-third scale hollow blade demonstrator, representative of a container ship propeller, was printed in stainless steel in less than one hundred hours, weighing in at about 300 kg. The teams’ sheer technical prowess means that weight gains of over 40% will be achievable compared to conventional processes. Sirehna, a Centrale Nantes spin-off and subsidiary of Naval Group, is piloting the blade design in order to improve propeller energy efficiency and reduce their environmental impact. Sirehna’s work has led to an overall optimization of blades in terms of efficiency and endurance, but also a significant reduction in radiated noise and vibrations.
Door het WAAM-proces (Wire Arc for Additive Manufacturing) uit te voeren, kunnen grote delen worden afgedrukt en wordt de weg geëffend voor de productie van schroeven met een complexere geometrie. Het holle demonstratiemodel schaal 1:3, representatief voor een scheepsschroef, was in minder dan honderd uur in roestvrij staal geprint, met een gewicht van ongeveer 300 kg. De technische bekwaamheid van de teams betekent dat gewichtstoename van meer dan 40% haalbaar is in vergelijking met conventionele processen. Sirehna, een spin-off van de Centrale Nantes en dochteronderneming van Naval Group, leidt het bladontwerp om de energie-efficiëntie van de propeller te verbeteren en hun impact op het milieu te verminderen. Sirehna's werk heeft geleid tot een algemene optimalisatie van de bladen in termen van efficiëntie en uithoudingsvermogen, maar ook een aanzienlijke vermindering van uitgestraalde geluiden en trillingen.
Centrale Nantes, opgericht in 1919, is een Franse ingenieursschool en lid van de Ecoles Centrale Group. De bachelor-, master- en PhD-programma's zijn gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen en de beste managementmethoden. In Centrale Nantes zijn onderzoek en training georganiseerd in drie belangrijke gebieden voor groei en innovatie: productie, energietransitie en gezondheidszorg. Cenrale Nantes bevordert zijn onderwijs- en onderzoekscapaciteiten op internationaal niveau door middel van een 100-tal partnerschappen met prestigieuze universiteiten en scholen over de hele wereld. Naval Group is een Europese leider op het gebied van marine-defensie en een internationaal hightechbedrijf. De Groep biedt een breed scala aan oplossingen voor duurzame oplossingen op zee. De Groep heeft 13.429 werknemers en de omzet bedroeg EUR 3,7 miljard (vanaf 2017).
Implementing the WAAM (Wire Arc for Additive Manufacturing) process, allows for printing of large parts and paves the way for the production of propellers with more complex geometry. The one-third scale hollow blade demonstrator, representative of a container ship propeller, was printed in stainless steel in less than one hundred hours, weighing in at about 300 kg. The teams’ sheer technical prowess means that weight gains of over 40% will be achievable compared to conventional processes. Sirehna, a Centrale Nantes spin-off and subsidiary of Naval Group, is piloting the blade design in order to improve propeller energy efficiency and reduce their environmental impact. Sirehna’s work has led to an overall optimization of blades in terms of efficiency and endurance, but also a significant reduction in radiated noise and vibrations.
Door het WAAM-proces (Wire Arc for Additive Manufacturing) uit te voeren, kunnen grote delen worden afgedrukt en wordt de weg geëffend voor de productie van schroeven met een complexere geometrie. Het holle demonstratiemodel schaal 1:3, representatief voor een scheepsschroef, was in minder dan honderd uur in roestvrij staal geprint, met een gewicht van ongeveer 300 kg. De technische bekwaamheid van de teams betekent dat gewichtstoename van meer dan 40% haalbaar is in vergelijking met conventionele processen. Sirehna, een spin-off van de Centrale Nantes en dochteronderneming van Naval Group, leidt het bladontwerp om de energie-efficiëntie van de propeller te verbeteren en hun impact op het milieu te verminderen. Sirehna's werk heeft geleid tot een algemene optimalisatie van de bladen in termen van efficiëntie en uithoudingsvermogen, maar ook een aanzienlijke vermindering van uitgestraalde geluiden en trillingen.
Centrale Nantes, opgericht in 1919, is een Franse ingenieursschool en lid van de Ecoles Centrale Group. De bachelor-, master- en PhD-programma's zijn gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen en de beste managementmethoden. In Centrale Nantes zijn onderzoek en training georganiseerd in drie belangrijke gebieden voor groei en innovatie: productie, energietransitie en gezondheidszorg. Cenrale Nantes bevordert zijn onderwijs- en onderzoekscapaciteiten op internationaal niveau door middel van een 100-tal partnerschappen met prestigieuze universiteiten en scholen over de hele wereld. Naval Group is een Europese leider op het gebied van marine-defensie en een internationaal hightechbedrijf. De Groep biedt een breed scala aan oplossingen voor duurzame oplossingen op zee. De Groep heeft 13.429 werknemers en de omzet bedroeg EUR 3,7 miljard (vanaf 2017).
Re: 3D printen in het groot
Ik ken het project. Weer typisch iets met als doel 'genereer media-aandacht'. Heb je die schroef wel eens van dichtbij bekeken? Hier is er nog zoeen, goed opgepoetst en in de make-up gezet voor de foto:
Dat moet echt veel beter kunnen. Zal ook wel gebeuren; laten we deze maar v0.1.0-beta noemen.
(ik blijf toch het idee hebben dat aangepaste, omlaaggeschaalde pulstransfer-MAG best een ideale materiaalbron is voor een metaal-3D-kitspuit. Blijft samen met een elektronenstraal als hittebron toch wel hangen in de bovenkamer)
Dat moet echt veel beter kunnen. Zal ook wel gebeuren; laten we deze maar v0.1.0-beta noemen.
(ik blijf toch het idee hebben dat aangepaste, omlaaggeschaalde pulstransfer-MAG best een ideale materiaalbron is voor een metaal-3D-kitspuit. Blijft samen met een elektronenstraal als hittebron toch wel hangen in de bovenkamer)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12042
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: 3D printen in het groot
Maar ze zijn toch al gewend die dingen met de haakse slijptol op te poetsen, en nu hebben ze blijkbaar het voordeel dat die hol is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: 3D printen in het groot
Op het plaatje is-ie al met de slijptol opgepoetst
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: 3D printen in het groot
Dan ligt het aan de slijptol, niet aan het 3D printen
Re: 3D printen in het groot
Ik vindt het er knap lelijk uitzien. Ik denk dat er hier zat mensen zijn die dit ook zouden kunnen maken.
-
- Berichten: 827
- Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 3D printen in het groot
Mooi turbulent profiel. Zal lekker veel weerstand genereren!
- stef stuntpiloot
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18
Re: 3D printen in het groot
DMG heeft dat al een paar jaar nu, hun lasertec machines.
- stef stuntpiloot
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18
Re: 3D printen in het groot
Met de nieuwste toevoeging die ze hebben kan je zelf legeringen samenstellen:
Het belangrijkste verschil is natuurlijk wel dat de methode van de eerste post makkelijker op te schalen is dan die van DMG.
Het belangrijkste verschil is natuurlijk wel dat de methode van de eerste post makkelijker op te schalen is dan die van DMG.