Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Ik loop met het idee om een elektronische lengte aanslag te maken voor de zaagmachine. Mechanisch moet dit volgens mij wel lukken met wat aluminium profiel, een ronde geleiding, tandheugel en een motor.

Maar het elektronische deel zou ik toch eens wat over willen sparren. Ik wil via een display in kunnen stellen dat ik bijvoorbeeld een stuk koker wil zagen van 500mm. De aanslag moet dan elektrisch naar een afstand van 500mm lopen. Hoe krijg ik dit het makkelijkste voor elkaar? Qua motor zou een closed-loop stepper of een DC motor met encoder volgens mij het meest praktisch zijn. Qua besturing zou er dan een simpele plc'tje met een touchscreen of iets dergelijks aan kunnen komen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door assink »

Ik weet niet hoe je duits is:
https://www.youtube.com/watch?v=0fwR42oUd88

Maar de professionele variant heet de tiger-stop
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door spinningwheels »

Wel interessant, post je foto,s als het klaar is ?
In theorie kan ik praktisch alles
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Het idee uit het filmpje is inderdaad aardig wat ik zoek, maar dan bij voorkeur met wat industriële spullen. Dus geen arduino maar een plc.
Tigerstop ben ik mee bekend maar vind ik redelijk stevig aan de prijs.

Spinningwheels, het is voorlopig een "verkennend" idee. De bouw zal waarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door John Sellis »

diode schreef: 17 feb 2019 19:16 Het idee uit het filmpje is inderdaad aardig wat ik zoek, maar dan bij voorkeur met wat industriële spullen. Dus geen arduino maar een plc.
Tigerstop ben ik mee bekend maar vind ik redelijk stevig aan de prijs.

Spinningwheels, het is voorlopig een "verkennend" idee. De bouw zal waarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten.
Arduino kan toch best industrieel zijn. Net hoe je het opbouwt. Als je echt eerst een proto maakt en daarna een nette pcb. Kan dat minstens net zo goed zijn als tygershop.

Heel veel anders heeft tygershop het ook niet gedaan vermoet ik.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Een standaard arduino vind ik niet industrieel en om dat een beetje netjes en immuun voor storing te krijgen kan soms een beste uitdaging zijn. Wij ontwikkelen ook wel elektronica met daarin microcontrollers. En dat wordt ook gebruikt in industriële omgevingen. Dat kan prima, maar om dat echt betrouwbaar/hufter proof te krijgen kost best flink tijd. En aangezien dit om een eenmalig iets voor eigen gebruik gaat heb ik de wens voor een plc achtige oplossing. Ook omdat dit over het algemeen wat sneller/makkelijker te programmeren is.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dag Cees, dat doet volgens mij exact wat ik zoek! Heb jij daar meer informatie over?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Kjelt »

diode schreef: 17 feb 2019 19:56 Een standaard arduino vind ik niet industrieel en om dat een beetje netjes en immuun voor storing te krijgen kan soms een beste uitdaging zijn. Wij ontwikkelen ook wel elektronica met daarin microcontrollers. En dat wordt ook gebruikt in industriële omgevingen. Dat kan prima, maar om dat echt betrouwbaar/hufter proof te krijgen kost best flink tijd.
Dit is een vrij simpele toepassing, namelijk een keer homen bij startup en dan steeds een eenmalige verplaatsing.
Eventueel na een x aantal verplaatsingen weer opnieuw homen.
Er is geen tijdkritisch aspect en er zijn geen multi-assen beweging waar je rekening mee dient te houden.

Dus zou een eenvoudige microcontroller en een closed loop setje IMO ruim voldoende zijn.
De microcontroller doet alleen de step en dir en monitored het alarm signaal van de driver.
Gewoon uitgebreid testen, werkt het eenmaal, dan blijft het werken.
Als dit in een geaard metalen kastje gebouwd wordt met afgeschermde kabels zie ik niet zo goed waarom je bang bent voor storing e.d. ? Misschien is niet alles verteld ?

Maar goed je geeft zelf aan het met een PLC te willen doen, daar kan ik je niet mee helpen, dat zijn ook gewoon microcontrollers met een hele besturingslaag en user interface er om heen gebouwd.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dag Kjelt,

Ik weet dat het in principe een vrij simpele toepassing is. Maar het uitlezen van een encoder of iets dergelijks moet weer wat worden gefilterd, etc. Wij werken veelal met sensoren die een zeer hoge impedantie hebben (pH bijvoorbeeld) en om een dergelijk signaal goed te filteren is nog niet zo simpel. Wellicht denk ik daarom wel te moeilijk. Voordeel van een PLC is dat je dit vrij eenvoudig in een kast schroeft, HMI er op een gaan.
Dit systeem is bedoeld voor een afkortzaag voor metaal. In de werkplaats staan ook nog diverse andere machines die kunnen draaien terwijl ik met de lengte aanslag bezig zou zijn. Dit zijn allemaal machines met een frequentieregelaar. Er kan dus best wat storing instralen op het geheel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar een simpele (goedkope) PLC die een stappenmotor aan kan sturen, is die er? Met een simpele Siemens LOGO kan het volgens mij niet even simpel.
En er dan ook een HMI aan hangen, user interface verzinnen, enz. Als je je uren ook telt, kun je misschien goedkoper een aanslag systeem kopen.
of in ieder geval de controller
http://www.controlicon.com/positie-rege ... p-461.html
https://www.elgo.de/fileadmin/user_uplo ... P-MA-E.pdf
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Hugo, dank voor de informatie!

Elgo ken ik, op mijn formaatzaag zit een Elgo uitlezing. Ik heb er nooit aan gedacht dat deze uitlezingen ook kan en klaar te koop zijn. De eerste link ziet er interessant uit, alleen uitzoeken of deze een step/dir uitgang heeft of iets anders bruikbaars.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Kjelt »

diode schreef: 18 feb 2019 09:28 Ik weet dat het in principe een vrij simpele toepassing is. Maar het uitlezen van een encoder of iets dergelijks moet weer wat worden gefilterd, etc.
Ok ja je moet dat kiezen wat je makkelijkst vind en snelst aan de praat hebt.
Wil alleen dit nog even kwijt:
Als je zelf rechtstreeks de motor wilt aansturen en de encoder wilt uitlezen dan wordt het lastiger.
Maar bij een closed loop setje van motor en driver doet de driver dit al voor je, die leest de encoder uit.
Mocht de motor vast zitten of een stap missen en niet kunnen corrigeren valt de driver in alarm mode en dit kun je simpel met een microcontroller of PLC uitlezen.
Mocht de motor de stap wel kunnen corrigeren is er niets aan de hand, zeker niet in deze toepassing.
Enigste dat je dus hoeft te doen is het aantal stappen en de richting uitrekenen nav de afstand die je opgeeft en de positie waarin de aanslag op dat moment staat.
Wij werken veelal met sensoren die een zeer hoge impedantie hebben (pH bijvoorbeeld) en om een dergelijk signaal goed te filteren is nog niet zo simpel. Wellicht denk ik daarom wel te moeilijk.
Ja ik denk dat je het overschat zie mijn stukje hierboven. Op de OSPF van dit forum worden 4 van die setjes closedloop gebruikt icm vfd voor de spindel, zolang de kabels afgeschermd zijn en je elektronica in een goed geaard en afgeschermd metalen kastje zit denk ik dat je goed zit.
Maar het kan ook met een PLC voordeel daarvan is dat het kant en klaar te koop is en dus makkelijk en snel vervangbaar mocht die defect gaan, nadeel is prijs.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door zeeschuim »

diode schreef: 18 feb 2019 09:07 Dag Cees, dat doet volgens mij exact wat ik zoek! Heb jij daar meer informatie over?
Het is al een tijdje geleden, ik moet het even opzoeken.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie