Brandlucht wegpoetsen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Brandlucht wegpoetsen

Bericht door DaBit »

De videozender van mijn quadcopter/drone vond dat-ie vorige week wel genoeg mishandeling gehad had, en besloot letterlijk in vlammen op te gaan. En als er 1 printplaatje aan het feestvieren is dan volgt er meer; de kabelboom, wat andere printplaatjes en een plaat carbon waren ook aardig toegetakeld.
Aardig wat brandschade en alles onder een dikke laag roet dus.

Die quad heb ik volledig uit elkaar gehaald, alle carbondelen en elektronica schoongepoetst met een borstel, Dasty+water en daarna nog een keer gepoetst met alcohol totdat de poetsdoeken schoon bleven. Wat stuk was is gerepareerd, gefabriceerd of vervangen, en daarna is de boel weer in elkaar gezet. Het vliegt weer enigzins, alleen blijft er een penetrante brandlucht vanaf komen. Je loopt het hobbyhok binnen, en je denkt: 'gadver, gepofte digitaaltjes'.

Hoe kom ik van die brandlucht af, behalve geduld hebben?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door Johan Bos »

Ik ken een bedrijf wat rooklucht problemen na bijvoorbeeld een bedrijfsbrand oplost dmv ozon. In hoeverre dat voor jou toepasbaar is, is nog de vraag.
Misschien in een kamertje met ozongenerator?
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door spinningwheels »

Pak koffie op een dienblad uitstrooien en dat met de drone of wat dan ook in een kast zetten.
Zo zelfs brandlucht van afgefikte bedrading uit een auto gekregen
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door Sven »

Koffie zou ook mijn eerste vervolg zijn.

Deed het goed bij dieselgeur in boot en geur-van-hond in auto.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door Robbie »

Hallo Dabit,

Zoals Johan beschrijft, is behandelen met ozon een geschikte methode, bij mijn voormalige werkgever werden treinstellen met brandschade "geozoneerd" dwz bloodgesteld aan ozon waardoor de brandgeur verminderde.
Het was meest effectief wanneer het zo snel mogelijk gebeurde, hoe later je begint, hoe verder de geur erin trekt.

Succes,
Rob.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door benkr »

Ook een overnachting in de vriezer wordt soms gedaan om de lucht weg te werken.
Het zal allemaal niet 100% helpen, maar een paar dingen samen waarschijnlijk wel, een een overnachting in de vriezer heb je zelf weinig werk mee.
Wel alles in een dichte zak doen, anders is je vriezer waarschijnlijk ook besmet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door DaBit »

Die ozon is wel lastig. Ik heb geen generator liggen (al is die zo gebouwd), en ik vraag me af hoe goed dat spul is voor de epoxy waarmee het carbon aan elkaar zit.

Die koffie is wel een goed idee, dat kan ik eerst wel eens proberen. Vriezer durf ik nog even niet; als dat mis gaat met de plastic zak dan krijg ik ruzie met de rondborstige directie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door benkr »

Heb jij op het werk geen klimaatkast staan voor dat soort experimenten dan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door DaBit »

Hmm, eigenlijk wel ja...
Is ook wel een goeie. Ik zal 'm er morgen eens in mikken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door janplastiek »

Eerst in een ultrasoonbadje, dan in de klimaatkast, ik heb voor een firma die na brand een huis of bureel komt reinigen, baden gemaakt waar een ultrasoon bodemplaat in gelegd werd, alle elektronica onderdelen, zoals printkaarten van computers werden daarin gelegd, ik weet enkel nog dat er een mild detergent werd gebruikt, dat de componenten niet aantastte, en na het reinigen werd het in een in een vacuümoven gedroogd, weg reuk
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door DaBit »

Die is mij ook wat te link, tenminste in mijn ultrasoonbadje. Dat ding is knap agressief en het vermogen kan ik niet regelen. Leuk om de kleinere draai- en freesdelen te ontdoen van alle soorten bewerkingsvloeistof en spaantjes tot in de kleinste gaatjes, maar elektronica durf ik er toch niet in te gooien.

Ik zal die koffie eens proberen, daar heb ik vaker goede verhalen over gehoord en ik wil wel eens weten of dat werkt. Dagje in de klimaatkast kan ook prima. Daarna zie ik wel weer verder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Brandlucht wegpoetsen

Bericht door Breaker »

DaBit schreef: 18 feb 2019 18:03 en ik vraag me af hoe goed dat spul is voor de epoxy waarmee het carbon aan elkaar zit.
Als dat ook al niet eens onderzocht is... :shock:
http://www.academia.edu/25977935/The_ef ... conductors
Schijnt er zelfs beter van te kunnen worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie