gereedschap nummers toekennen

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

gereedschap nummers toekennen

Bericht door Grafjan »

Hallo,
Bij ons op het werk hebben we als nieuwste besturing FANUC 16i (erg oud dus)
Ik heb op die machine 30 potten,maar ik kan prima BV tool 349 in pot 25 zetten.
Op een ander filiaal hebben ze een iets modernere besturing ,daar passen 120 gereedschappen in ,maar het toolnummer hangt aan het potnummer vast.
Mijn vraag is hoe kan ik bv tool 263 op pot 3 zetten?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die potnummers versus toolnummers heeft vaak te maken met de methode hoe de machine de tools wisselt.
Wanneer de freesspil de tool zelf uit een magazijn positie haalt, moet ie die daar ook eerst terug zetten om een volgend gereedschap te kunnen pakken. Dan weet die zeker dat de spil leeg is en de kans op botsingen minimaal.
Er zijn ook machines die gebruiken een soort robot-hand om te wisselen, (eigenlijk 2 handen) De 1e hand pakt alvast een gereedschap na een zoek opdracht, vervolgens bij een wissel gaat de robot naar de spil, pakt met de lege hand de tool uit de spil en zet vervolgend de tool van de andere hand in de spil. De machine kan nu weer verder en ondertussen gaat de robot de tool terugzetten. Het meest logisch is dat die dat doet op de plek waar die net dat andere tool heeft weggehaald. Het resultaat na een paar producten gefreesd te hebben : Jij weet dus niet meer waar je tools staan, maar de machine houd dat keurig bij in een magazijn tabel, die tabel moet je dus de 1e keer zelf vullen.
Deze laatste methode heeft meer mogelijkheden, soms ook sneller, maar vereist meer overhead werk.
De eerste methode, daar zit de magazijn positie dus vast aan het toolnummer, en dat scheelt voor jouw een extra tabel invullen.
Beide methodes zijn machine gerelateerd, en worden 'onderhuids' door de PLC van de besturing opgelost.
Waarschijnlijk kun je dus niets veranderen aan je werkwijze.

Wat ik vreemd vind in je beschrijving, meestal zie je dat bij grote aantallen gereedschappen de positie flexibel is, anders duurt het wisselen van plek 12 naar plek 68 nogal lang als ie eerst plek 12 terug moet zetten en vervolgens eerst plek 68 op moet zoeken.

Geen antwoord op je vraag, maar misschien een verklaring dat het waarschijnlijk niet zo even gedaan kan worden.
Het beste, de machine fabrikant vragen (die maakt de PLC besturing en maakt dus ook deze afwegingen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door Grafjan »

Dankjewel,
Het is niet mijn machine en hij staat op een andere locatie , dus eigenlijk niet mijn probleem. Maar verschillende hoge heren zijn aan het proberen om het op te lossen. Het leek me leuk als ik als simpele frezer even met de oplossing kwam. Ik snap jou verhaal. Maar volgens mij moet het wel gaan. In de offset tabel KUN je iets van 500 offsets kwijt. Bij een okuma waar ik wel eens aan sta KUN je ervoor kiezen, als je bijvoorbeeld een groot gereedschap hebt waar persee 2 lege potten langs moeten zitten omdat het anders niet past,dan zet hij het gereedschap altijd in dezelfde pot.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 09 mar 2019 13:25 Dankjewel,
Het is niet mijn machine en hij staat op een andere locatie , dus eigenlijk niet mijn probleem. Maar verschillende hoge heren zijn aan het proberen om het op te lossen. Het leek me leuk als ik als simpele frezer even met de oplossing kwam. Ik snap jou verhaal. Maar volgens mij moet het wel gaan. In de offset tabel KUN je iets van 500 offsets kwijt. Bij een okuma waar ik wel eens aan sta KUN je ervoor kiezen, als je bijvoorbeeld een groot gereedschap hebt waar persee 2 lege potten langs moeten zitten omdat het anders niet past,dan zet hij het gereedschap altijd in dezelfde pot.
Ja, die tabel kun je aangeven dat de locatie vast is, dan blijven de lege plekken ernaast ook vrij.

En, hoge heren moeten zich niet bemoeien met dingen waar anderen beter in zijn, en voor betaald worden. ;-)

Maar, offsets hoeven geen tools te zijn denk ik, ik weet niet of die oplossing dan de werkbaarheid vergroot of juist de kans op fouten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mar 2019 16:26
Grafjan schreef: 09 mar 2019 13:25 Dankjewel,
Het is niet mijn machine en hij staat op een andere locatie , dus eigenlijk niet mijn probleem. Maar verschillende hoge heren zijn aan het proberen om het op te lossen. Het leek me leuk als ik als simpele frezer even met de oplossing kwam. Ik snap jou verhaal. Maar volgens mij moet het wel gaan. In de offset tabel KUN je iets van 500 offsets kwijt. Bij een okuma waar ik wel eens aan sta KUN je ervoor kiezen, als je bijvoorbeeld een groot gereedschap hebt waar persee 2 lege potten langs moeten zitten omdat het anders niet past,dan zet hij het gereedschap altijd in dezelfde pot.
Ja, die tabel kun je aangeven dat de locatie vast is, dan blijven de lege plekken ernaast ook vrij.

En, hoge heren moeten zich niet bemoeien met dingen waar anderen beter in zijn, en voor betaald worden. ;-)

Maar, offsets hoeven geen tools te zijn denk ik, ik weet niet of die oplossing dan de werkbaarheid vergroot of juist de kans op fouten.
Klopt doe dat bv met een afschuinfrees weleens. Dat is dan tool 54 met D54 en als ik dan in hetzelfde programma de afschuining groter wil hebben pak ik bv D154. Maar als je 500 D en H nummers kwijt kan dan moet je toch bv tool499 in pot 8 ofzo kunnen zetten. Maar ja schijnbaar heeft hoofd tekenkamer en meneer van personeelszaken ook ineens verstand van cnc machines.😄
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door andrefc101 »

Ik kan in mijn Chinese Fanuc-cloon 200 toolnummers kwijt en inmeten, dus van T1 t/m T200. Vervolgens kan ik in een tabel zetten dat bijvoorbeeld T99 in pot (clip in mijn geval) 7 staan, weet de besturing feilloos waar hij T99 kan halen en ook weer kwijt kan.
Zoiets zal het bij die machine ook wel zijn denk ik.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door flex »

Is het uiteindelijk niet de setup sheet wat opgeeft welke tool in welk magazijn locatie (pot/clip) moet?
En dat het programma uiteindelijk het magazijn nr doorgeeft voor welke tool hij nodig heeft. En dat het dus aan de operator is om de juiste tools in de juiste locaties te laden voor je begint.
Nu zal je graag een deel van het magazijn vast houden en slechts enkele posities 'vrij' houden voor setup specifieke tools. Maar dit zal je dan waarschijnlijk ook in een template houden in de CAM programmeer omgeving.
Ik verwacht van beide CNC machines/besturingen dat ze naar een magazijn positie kijken en niet naar een tool nummer.
Goede kans dat de machine met de 120 posities intern een bibliotheek is ingeleerd met tool nummers en de specificaties van de tool. Bij het vullen van het magazijn zal je dan ook opgeven welke tool je plaatst in welke positie.
En daar zal de CAM output dan ook toolnummers bevatten ipv pod nummers (wat de andere CNC nodig heeft).
En daar zal de CAM sw ook een stuk zorg dragen voor voldoende beweging dat de tool nergens tegen aan botst. Want in de CAM heb je immers ook de geometrie van de tool gedefineerd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door andrefc101 »

flex schreef: 10 mar 2019 21:19 Is het uiteindelijk niet de setup sheet wat opgeeft welke tool in welk magazijn locatie (pot/clip) moet?
Nee dus. De machine moet weten welk toolnummer waar staat, en de cam software werkt alleen met toolnummers met bijbehorende specificaties van de desbetreffende tool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door Grafjan »

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Maar bv op mijn locatie heb ik 5 OKK’s met fanuc besturing. Daar passen per machine 20 tot30 gereedschappen in. Maar we hebben een boel vaste gereedschappen die vast in een houder staan.die hebben een tool nummer boven de 100 en die staan wel in de offset tabel dus die zijn ingemeten, kan dus prima een vaste vlakfrees bv tool 144 op pot 7 zetten.hij weet dan de offsets.ik snap miet waarom dat op die machine op de andere locatie dat niet zou kunnen. Ook OKK en fanuc besturing. Alleen nog veeeel moderner dwz misschien van net na de eeuwwisseling 😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door andrefc101 »

Ik zowat zeker dat dat wel kan....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 10 mar 2019 22:04 Ik zowat zeker dat dat wel kan....
Ik weet zowat zeker dat het alleen kan op de manier die voor die machine door de fabrikant gekozen is, en dat is niet altijd hetzelfde. (RTFM)
Veel mensen denken dat als ze weten hoe hun machine werkt ze dat voor alle machines weten, helaas de XYZ assen zijn nog wel redelijk standaard, maar zaken als toolmagazijn beheer is toch echt een machine dingetje en kan nogal eens verschillen.
Net als de cruise control op je stuur, koop je een andere auto heb je 5 jaar nodig om er aan te wennen dat het volume van de radio nu op de plek van de cruise control zit. (waarom staat die radio zo hard ? :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 mar 2019 08:09 Net als de cruise control op je stuur, koop je een andere auto heb je 5 jaar nodig om er aan te wennen dat het volume van de radio nu op de plek van de cruise control zit. (waarom staat die radio zo hard ? :lol: )
Je lijkt Mark van Bommel wel :-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 11 mar 2019 15:54
hugo stoutjesdijk schreef: 11 mar 2019 08:09 Net als de cruise control op je stuur, koop je een andere auto heb je 5 jaar nodig om er aan te wennen dat het volume van de radio nu op de plek van de cruise control zit. (waarom staat die radio zo hard ? :lol: )
Je lijkt Mark van Bommel wel :-)
Ik ben niet zo thuis in het voetbal gebeuren. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: gereedschap nummers toekennen

Bericht door Grafjan »

Mochten mensen er baad bij hebben , de oplossing is er!! Er was een monteur voor nodig om de hoge heren erop te wijzen dat ze het verkeerde input knopje gebruikte!😂
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie