macro's in UCCNC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

macro's in UCCNC

Bericht door skillalot »

Wie is er bekend met macro's in UCCNC en kan me een beetje op weg helpen?

Ik wil met een drukknop een laserpointer aan zetten, welke dan een minuut aan blijft en dan automatisch weer uit gaat. Als je binnen deze minuut weer op deze knop drukt moet hij ook weer uit gaan.
In mach3 kon ik dit in de macropump oplossen, of met een brain wat vrij makkelijk werkte. In UCCNC zal het ook vast eenvoudig zijn, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Verder zit er in de screenset ook nog een drukknop, deze zou ik graag dezelfde functie geven als de hardwarematige drukknop als dat kan.

Ik heb een drukknop aangesloten op poort 4, pin 8, en een relais op uitgang poort 2 pin 1.

Hoe verder?
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: macro's in UCCNC

Bericht door Benny_DS »

Heb me persoonlijk nog niet bezig gehouden met macros in uccnc. Maar ze hebben wel een goed support forum. Heb je daar al eens gekeken of gevraagd?
chippie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2010 21:02
Contacteer:

Re: macro's in UCCNC

Bericht door chippie »

Hallo skillalot,

Mijn Wabeco F1200 heb ik vorig jaar omgebouwd naar CNC en ik gebruik UCCNC voor de aansturing.
Ik heb een simpel Jog doosje gebouwd met rotary encoder voor het joggen en 4 knoppen voor as selectie via de IO poorten. Dit was vrij simpel werkend te maken. Heb ook nog wat met probing macro's zitten stoeien, maar ik kan nog niet bepaald zeggen dat ik het volledig in de vingers heb. Natuurlijk wil ik wel proberen te helpen.

Om de actie te definieeren na indrukken van de externe drukknop, ga je naar CONFIGURATION->I/O TRIGGER
In de "Pin" kolom geef je pin 8 op, en in de "Port" kolom vul je poort 4 in. In "Function" typ je het nummer van de knop in de screenset die je voor diezelfde actie wilt gebruiken. Je kunt ook nog opgeven of je met de externe drukknop de actie op een opgaande of neergaande flank wil doen.
Op deze manier doe ik met externe schakelaars op mijn Jogbox de selectie van de Jog as. Ik bedien dus remote de knoppen in het Jog panel.
Welke knop in de screenset wil je gebruiken voor laser aan/uit?

Omdat je een timer wilt laten lopen die na 1 minuut de laser weer uitzet zal je denk ik een macro moeten maken die direct start na opstarten van UCCNC (autorun selecteren). In de UCCNC_usersmanual is dat beschreven in hoofdstuk 8. Je maakt in die macro een loop waarin iedere keer gecontroleerd wordt of de knop is geactiveerd. Is dat zo dan start je een timer van 60 seconden en schakel je de laser in. Na aflopen van de timer zet je de laser weer uit. Loopt de timer en zie je de knop activeren dan laat je onmiddelijk de timer aflopen. Klinkt simpel maar misschien nog wel een uitdaging om het werkend te maken...

Ik heb een document gevonden met veel info over macro's in UCCNC, o.a. over de manier waarop je in een macro controle hebt over scherm elementen zoals knoppen.
https://cnctar.hobbycnc.hu/UCCNC/UCCNC% ... 1-2022.pdf
Hopelijk heb je hier wat aan.

M.v.g.
Frank
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: macro's in UCCNC

Bericht door kawarider »

Thx Frank, is mooie samenvatting
Plaats reactie