In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Moderators: audiomanics, Moderators
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Bij een M1 stopt de machine, en moet je weer op start drukken om door te gaan. Ondertussen kan je doen wat je wilt...
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Bij Eding druk je op PAUZE.. Op start gaat hij dan weer verder. Wat ik ook wel eens doe is de pendant naar 0 draaien en daarna weer op snelheid zetten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Ik zou het graag in de G-code willen verwerken. Dan zou je bij wijze van spreken de machine kunnen verlaten zonder dat er een botsing op treedt.Ballegooijen schreef: ↑04 mar 2019 18:15 Bij Eding druk je op PAUZE.. Op start gaat hij dan weer verder. Wat ik ook wel eens doe is de pendant naar 0 draaien en daarna weer op snelheid zetten.
Ik heb er nu een Sub_user 5 voor opgeofferd. Deze voeg ik dan (indien nodig) toe aan achterin het stukje g-code.
Code: Selecteer alles
Sub user_5
msg "Change or check clamp"
M0
Endsub
De volgende stap is een miljoen gaatjes boren om de T-slotplate vast te zetten. En daarna wil ik autoprobe / probe even onder de loep nemen: nu jog ik totdat mijn probe schakelt, dan onthoudt ik die waarde, vervolgens jog ik naar de waarde+1.5 (halve probe dia) en dan ''nul'' ik 'm.
Dat is in mijn ogen verder te automatiseren (als de probe schakelt = -1,5)
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Hoeveel heb je er minstens nodig om de plaat goed te bevestigen?
Ik zie sommigen er inderdaad 80 gaatjes inboren en vastzetten maar is dat niet heel erg overdreven ?
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ?
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Ik begin met om de anderste rug een m5 gat. En dat elke onderligger.
Mijn plaat is 1000x600. Volgens mij heb ik 6 gaten per rij en dat 7x.
Eigenlijk valt het wel mee, als je een programma hebt, zijn die potgaten zo gemaakt!!
Ik boor eerst met ø4.0 door en door.
Dan ø5.5 nèt tot aan de alu onderligger.
Dan met een ø4 frees maak ik het potgat van ø8.5.
Dan effe met de schroefmachine die onderste ø4 optappen naar m5.
Heb er nu al zin in :) alleen wil ik eerst mijn fogbuster aan de gang hebben.
Edit: Fogbuster werkt. Heb hem mooi aangesloten op een Festo solenoid achter mijn hoofdlucht. ik kom met 6 bar binnen en reduceer voor de Fogbuster naar maximaal 2 bar (=max fogbuster). Op 1 Bar werkdruk verbruikt hij ongeveer 10L lucht per minuut. (40L compressor slaat na ruim 4.5 minuut aan om te vullen).
Volgens de datasheet is de ideale werkdruk tussen de 0.6 en 1.3 bar. Even mee spelen dus. Ik denk dat ik een 100-200L compressor ga kopen.
Mijn plaat is 1000x600. Volgens mij heb ik 6 gaten per rij en dat 7x.
Eigenlijk valt het wel mee, als je een programma hebt, zijn die potgaten zo gemaakt!!
Ik boor eerst met ø4.0 door en door.
Dan ø5.5 nèt tot aan de alu onderligger.
Dan met een ø4 frees maak ik het potgat van ø8.5.
Dan effe met de schroefmachine die onderste ø4 optappen naar m5.
Heb er nu al zin in :) alleen wil ik eerst mijn fogbuster aan de gang hebben.
Edit: Fogbuster werkt. Heb hem mooi aangesloten op een Festo solenoid achter mijn hoofdlucht. ik kom met 6 bar binnen en reduceer voor de Fogbuster naar maximaal 2 bar (=max fogbuster). Op 1 Bar werkdruk verbruikt hij ongeveer 10L lucht per minuut. (40L compressor slaat na ruim 4.5 minuut aan om te vullen).
Volgens de datasheet is de ideale werkdruk tussen de 0.6 en 1.3 bar. Even mee spelen dus. Ik denk dat ik een 100-200L compressor ga kopen.
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Hoe kun je een G68rx "ongedaan maken"?
Stel je bent klaar met frezen en gaat naar het volgende product.
Dan wil Ik eigenlijk de vorige hoekverdraaiing weggooien. Nieuw werkstuk plaatsen en opnieuw inenten. Als de verdraaiing er nog in zit vind ik dat namelijk irritant met nullen.
Ik heb nog niet ontdekt hoe. Reset werkt iig niet.
Stel je bent klaar met frezen en gaat naar het volgende product.
Dan wil Ik eigenlijk de vorige hoekverdraaiing weggooien. Nieuw werkstuk plaatsen en opnieuw inenten. Als de verdraaiing er nog in zit vind ik dat namelijk irritant met nullen.
Ik heb nog niet ontdekt hoe. Reset werkt iig niet.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
G69 ???
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
moet dit niet G80 zijn dit beeindigd toch alle cyklen
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Praat ik nu buitenaards ofzo? M1 tussen voegen is optionele stop.
Je kan ook de stekker eruit trekken, stoptie ook....
Je kan ook de stekker eruit trekken, stoptie ook....
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
staat gewoon in de manual:
G68R0 werkt ook ….
Kees
Misschien de manual eens downloaden en de zoekfunctie gebruiken?The G68 rotation can be reset with the reset button under G68 Rotation. This is the same as entering G69 in MDI.
G68R0 werkt ook ….
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
ik neem aan dat je het tegen motormuis hebt?andrefc101 schreef: ↑13 mar 2019 22:30 Praat ik nu buitenaards ofzo? M1 tussen voegen is optionele stop.
Je kan ook de stekker eruit trekken, stoptie ook....
Dat met die optionele stop heb ik opgelost door een macrootje tussen te voegen:
Uit mijn hoofd: M9 - msg ''change or check clamp'' - M0
geloof me dat ik daar al vaak in heb zitten neuzen. Gisteravond toevallig nietaudiomanics schreef: ↑13 mar 2019 22:45 staat gewoon in de manual:Misschien de manual eens downloaden en de zoekfunctie gebruiken?The G68 rotation can be reset with the reset button under G68 Rotation. This is the same as entering G69 in MDI.
G68R0 werkt ook ….
Kees
helder, bedankt.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
G68 is geen cyclus, maar een functie om het assenstelsel te roteren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Zo, na een tijdje van de radar geweest te zijn ben ik er weer.
Ik ben inmiddels verhuisd en sinds deze week de frees ook.
Voor de geinteresseerden; hierbij een klein plaatje van de ruimte nu (nog aan het inrichten/opruimen).
Ik heb de ruimte al voorzien van LED TL balken. Lekker ongezellig het witste licht wat er is. (maar wel fijn met frezen).
Ook wil ik nog een rubberen mat o.i.d. onder de machine leggen, dan hoef ik de spanen niet uit het tapijt te zuigen.
Ik ben inmiddels verhuisd en sinds deze week de frees ook.
Voor de geinteresseerden; hierbij een klein plaatje van de ruimte nu (nog aan het inrichten/opruimen).
Ik heb de ruimte al voorzien van LED TL balken. Lekker ongezellig het witste licht wat er is. (maar wel fijn met frezen).
Ook wil ik nog een rubberen mat o.i.d. onder de machine leggen, dan hoef ik de spanen niet uit het tapijt te zuigen.
Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.
Kap gemaakt voor (of eigenlijk tegen) het geluid en spanen.
Gasveren bediend en met 6mm PC dicht gemaakt. Alu profielen zijn niet nieuw maar ik kon ze samen op lengte gezaagd voor €50 hebben dus goede deal.
Achterplaat moet er nog op i.p.v. in vamwege een denkfout. Even de scharniergaten eruit frezen.. Heb een extra stukje PC gekocht om te testen.
Vervolgens ga ik nogmaals de uitlijning checken omdat ik dat niet meer heb gedaan sinds de verhuizing (ook niks gefreesd).
Ben veel te druk, gaat niet meer zo snel als eerst. ook op het werk druk waardoor ik savonds niet veel energie en zin meer heb in de hobby.
Maar het moment van frezen komt dichterbij dus dat is wel weer leuk.
Gasveren bediend en met 6mm PC dicht gemaakt. Alu profielen zijn niet nieuw maar ik kon ze samen op lengte gezaagd voor €50 hebben dus goede deal.
Achterplaat moet er nog op i.p.v. in vamwege een denkfout. Even de scharniergaten eruit frezen.. Heb een extra stukje PC gekocht om te testen.
Vervolgens ga ik nogmaals de uitlijning checken omdat ik dat niet meer heb gedaan sinds de verhuizing (ook niks gefreesd).
Ben veel te druk, gaat niet meer zo snel als eerst. ook op het werk druk waardoor ik savonds niet veel energie en zin meer heb in de hobby.
Maar het moment van frezen komt dichterbij dus dat is wel weer leuk.