Noodstop monteren HU 30 DM

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Sinds kort in het bezit van een Huvema 30 DM

Mooie machine gekocht voor 900 in bijna nieuwe staat, alleen elektrisch is er wat mee gerotzooid .
Er gaat van de aan/uit schakelaar een draad naar de motor, logisch natuurlijk. Echter gaat er ook een draad ( je ) naar de motor via 2 onderbrekingschakelaars, 1 voor de beschermkap en 1 voor de kap waaronder de pulley' s zitten. Deze zit niet aangesloten aan de kant van de schakelaar, wel aan de kant van de motor. Ik heb de volledige draad en schakelaars verwijdert daar ik er geen gebruik van ga maken. deze lus is dus onderbroken en de motor werkt, houd dat in als je die 2 contacten op de motor sluit dat hij dan stopt ? ik zou er namelijk in dat geval een noodstop op aan willen sluiten op een handige plek
Ik was altijd in de veronderstelling dat die schakelaartjes een stroomkring moesten sluiten voor vrijgave, maar heb dan ook geen verstand ervan

Hier een foto van mijn nieuwe aankoop

Afbeelding
Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

Ik zou in dit geval overwegen om een externe start/stop relais schakeling te gebruiken.
Het lijkt ingewikkeld maar is het helemaal niet.

In jouw geval bouw je een kastje aan de muur met een ON druk knop (maakt contact en springt terug dus verbreekt het contact weer) en een relais waar de netspanning in gaat (linksboven op de tekening).
De aarde verbind je direct door naar de machine , de Fase en Neutraal worden geschakeld via een relais met minstens drie contacten.
Ik gebruik hier zelf altijd een 230V spoel relais DILM9 van Eaton voor, die zijn geloof ik 2kW , als je machine zwaarder is dan dien je een zwaarder relais te gebruiken.

De werking is eenvoudig, in de begin situatie is alles uit, machine is spanningsvrij.
Door op de ON knop te drukken komt de fase op de relais spoel A1 en wordt het relais bekrachtigd.
De drie contacten verbinden door zodat er spanning op de machine staat maar ook staat er via hulpcontact F' naar het externe noodstop kastje met een verbreekcontact schakelaar (dus maakt normaal al contact) en F'' nog steeds spanning op
de relais spoel, ook na het loslaten van de ON knop.

Door op de OFF knop te drukken van het externe kastje onderbreek je de spoelstroom. Het relais valt af en de machine is spanningslooos.
Dit kastje houdt je binnen handbereik bij de machine zodat je er snel op kunt drukken in geval van nood.

Wil je het mooier maken kun je nog een extra smelt zekering opnemen en een 230V lampje die aangeeft dat er spanning op de machine staat.

Materialen: ik gebruik zelf altijd alles van Eaton M22 systeem, mocht je dit willen gaan bouwen wil ik best even kijken naar alle bestelnummers.
Tme.eu kan alles leveren.

18299
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door andrefc101 »

Mooi, maar waar is nu de noodstop? Ook op dat kastje?
Is zo’n paddestoel dan niet handiger?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

Het zijn dus twee kastjes.
Eentje aan de muur en eentje met de noodstop via een (lange) kabel in de buurt van de machine.
Hieronder een voorbeeldje, het grijze kastje monteer je aan de muur en daarmee zet je spanning op de machine, als je op de rode paddestoel knop van het externe kastje drukt is de machine volledig spanningsloos.
18300
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 24 mar 2019 12:59 Het zijn dus twee kastjes.
Keurig!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

Maar ik begrijp wat je bedoeld Andre, normaal is een start/stop schakeling een combi schakelaar bij elkaar, aan en uit.
Dit is de goedkope oplossing, je kunt het duurder maken door en een start/stop schakelaar te gebruiken en op het externe kastje een echte noodstop schakelaar te monteren (die vast blijft hangen tot je hem met een draaibeweging weer aktiveert).
Die laatste loopt wel in de papieren (gauw 40 euro voor kastje en die noodschakelaar) terwijl dit ook goed werkt, als het voor een bedrijf is met safety eisen dien je inderdaad een officiele noodstop schakelaar te monteren om de laatste honderdste procent risico op een defecte schakelaar ook uit te sluiten. Goed punt.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Nou bedankt voor al jullie tips, ik ben er mee aan de slag gegaan, ik heb een nullastschakelaar gebruikt zat al in een kastje, had ik nog van een ander project dus dat scheelt weer wat knaken :-) Op werk een noodstop gescoord die simpelweg niet anders doet als onderbreken. Noodstop voor de ingang van de schakelaar gemonteerd en op de meest handige plek geplaatst anders heb je er weinig aan heey.
Werkt perfect, dik draad gekocht alles netjes gemonteerd op een beugeltje. Ik ben blij, na uitval van de stroom of door een klap op de noodknop staat alles stil en bij terugkomst stroom of noodstop uittrekken gebeurt er niks en moet je weer handmatig starten. Voldoet dus prima, handig en veilig.
Blij met jullie en ook blij dat jullie niet moe worden van die simpele vragen van electro-amateurs :-)
Nu zit er ook nog een draaiknopje welke je kunt instellen voor afslag bij overbelasting, wat is een goeie waarde, de motor is 1,5 kilowatt 220 volt

Oh en wat vinden jullie van de machine, leuke machine voor mooi prijsje ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door andrefc101 »

herbieferbie schreef: 25 mar 2019 17:09Oh en wat vinden jullie van de machine, leuke machine voor mooi prijsje ?
Zo eentje (Chines kloon) was mijn eerste cnc project, al weer heel wat jaartjes terug. Nadelen zijn de instabiele ronde kolom, en zoals ik deed cnc'en vanuit de pinole.
Maar goed, ik had heel de handel van kogelomloop voorzien, en er stappen motoren opgezet. Eerst met Mach3, maar daarna toch snel overgestapt op UsbCNC (nu Eding).
Veel plezier van dat ding gehad. Heb hem nog steeds, gebruik hem maar als kolomboor. altijd gemakkelijk ;-)
Dus, veel plezier met je machientje!
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Hmmmm hij slaat na 10 a 15 seconden uit maakt niet uit welke stand de afstelling staat 2 of 4 of ertussen, ik had deze schakelaar eerst op een freesmachine (hout ) zitten en nergens last van, mooi balen, is het vermigen van de motir misschien teveel voor hem 1,5 kw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

1,5kW dan zou de schakelaar 8A of meer moeten kunnen schakelen dan zit je redelijk goed.
Post eens een foto en wat staat er op de schakelaar (binnenin staat op een schakelaar meestal iets over stroom , spanning enz.)
Dan misschien toch maar een powerrelais gebruiken ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door andrefc101 »

Volgens mij is die motor nog niet eens 1 Kw, zal wel iets anders fout zitten.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Hier een foto van schakelaar en gegevens van machine wel degelijk 1.5 - 2 kw

Afbeelding

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

Dat is een thermische motorbeveiliging.
Ik ken die dingen niet echt, zo te zien kun je de stroom waarbij de beveiliging ingrijpt instellen tussen 1 en 4A.
Maar 4A is te weinig dat is 900W.
Vraag benkr anders even want die weet meer van dit soort beveiligingen af.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 26 mar 2019 23:03 Dat is een thermische motorbeveiliging.
Ik ken die dingen niet echt, zo te zien kun je de stroom waarbij de beveiliging ingrijpt instellen tussen 1 en 4A.
Maar 4A is te weinig dat is 900W.
Vraag benkr anders even want die weet meer van dit soort beveiligingen af.
Zal ook wel bedoeld zijn voor een 3 phase motor, en dan is 3x4 Amp wel redelijk lijkt me.
Misschien moet je de L1, L2, L3 gewoon parallel gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie