Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Leeuwinga »

"aan de vrouw" bent..
ho ho.... kan ook aan de man bent :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Gut Leeuwinga! zo goed kennen we je dus kennelijk niet ;-). Maar serieus. Dat kan inderdaad ook prima
Ja! titanium is prachtig spul om snel te anodiseren, ik was ook helemaal enthousiast, alle boutjes op de fiets hebben een cola-badje gezien op een volt of 40. (keurig blauw)

Beuken is inderdaad mooi spul Arie, erg fijn te frezen; volgende keer wel een plaat met doorlopende lamel gebruiken hoor :) (of als je een stukje massief gevlakt of wat dan ook nodig hebt geef je maar een gil, ik heb nog wel wat over)

Deze leuning (ook beuken) was 9m lengte aan rond, met een radi, stijging en moest over een bestaande stalen strip van 12x30 massief komen. Bijzondere klus. Daarnaast nog een paar grote stukken met een radi van 2900cm gemaakt.

18373

18372
Laatst gewijzigd door serum op 05 apr 2019 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Toxiq »

Mooi werk Serum

Arie: Beuken is mooi, maar probeer eens wat fruithout: Peer, Kersen, Appel, Pruim.... zeer mooie houtsoorten, een hoge dichthei (fijn af te werken en alleen met een beetje olie te polijsten tot hoogglans (als je zou willen)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie: Beuken is mooi, maar probeer eens wat fruithout: Peer, Kersen, Appel, Pruim.... zeer mooie houtsoorten, een hoge dichthei (fijn af te werken en alleen met een beetje olie te polijsten tot hoogglans (als je zou willen)
leuk.. maar dan moet ik dat speciaal gaan kopen.. die stukken beukenhout, da's restmateriaal van mijn werkbanken, en daarmee een stukje recycling, en een stukje "bedrijfs-DNA"
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 05 apr 2019 17:29 leuk.. maar dan moet ik dat speciaal gaan kopen..
Dat is nou een nadeel van "aan de vrouw zijn", kost meestal geld. Voor een dubbeltje op de eerste rang werkt meestal voor erg korte duur..... ;-)
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door karangetang »

Serum,

Ik ben ook een echt beuken fan
Die trapleuning met die stijgende spiraal facineerd me
vraag mij echt af hoe je zoets nu aanpakt
Kan je ons een beetje inwijden?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Mooie ringen Arie!
de andere is eerst op 60V geanodiseerd, en daarna weer gepolijst (op het groefje na), en toen op 30V geanodiseerd.. zodat je een blauwe ring met een gouden randje krijgt.. leuk spul dat titanium..
Is dat anodiseren van titanium goed te doen? Voor aluminium heb ik het wel eens bekeken maar vond ik het toch veel te veel stappen en chemicaliën om zelf aan te beginnen.

Volgens Serum doe je titanium in de cola? Of was dat een grapje?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Nope, serieus. Ik gebruik liever cola dan accuzuur, heb coca-cola gebruikt. het gaat om het fosforzuur wat erin zit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gek eigenlijk.. ik hoor wel meer mensen die Titanium Anodiseren in een zuur.. ja.. het werkt blijkbaar.. maar in een base gaat het ook prima..
de "handleidingen" die ik gelezen heb, spreken allemaal over een basisch electrolyt.

Wat ik gebruik?.. Natriumbicarbonaat.. ook wel bekend als dubbelkoolzure soda, ofwel "Baksoda", de soort zonder "zure toevoeging".. er is ook bakpoeder met Wijnsteenzuur, zodra dat nat wordt, gaat de natruimbicarbonaat het wijnsteenzuur neutraliseren onder de vorming van kooldioxide.. leuk om je cake lekker luchtig te maken..

Dus.. zoals gezegd, baksoda.. wat ik wel doe is vantevoren het titanium "etsen" met TitanEtch, wat daar precies in zit? Natriumfluoride, en ammoniumpersulfaat.. lijkt me duidelijk, ventileren, niet inademen of opdrinken.. en niet knoeien.. niet met je vingers erin..

nou heb ik vanuit mijn opleiding edelsmeden "Zuur pincetten" van Koper, om onderdelen uit een etsbad te halen, want Zilver werd ook geëtst voor het solderen.. en dat doe je met Natriumbisulfaat (ook geen fijn goedje)
'k heb een kuntstof "tupperware" bakje wat ik gebruik om te etsen.. deksel eraf, onderdeel erin.. deksel erop.. naderhand afspoelen in Demi-water.. en dan in de Anodiseerbak.. voltage instellen op de gewenste kleur en gaan..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

niet mijn eigen werk, maar gezien in een Facebook groep van CNC hobbyisten..

Afbeelding

van Stephen Hall uit de DIY CNC Machines groep
Hij heeft "3D Kabelgoten" geprint voor zijn besturingskast.. je hoort mij vaak zeuren dat men over het algemeen nutteloze prullen uit 3D plastikpoepers tovert, maar hier hebben we een voorbeeldje van een echt functionele toepassing.. ik vind het bijzonder mooi

Afbeelding

Afbeelding

hier nog een paar plaatjes.. 'k vind dit heel mooi
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 07 apr 2019 14:15 maar hier hebben we een voorbeeldje van een echt functionele toepassing.. ik vind het bijzonder mooi
Mooi gemaakt inderdaad maar uiterlijk is juist niet functioneel.
Ga er maar eens een draadje erbij leggen of eentje vervangen :lol:

Daarnaast wil je de powersupply lijnen getwist hebben.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

DC twisten een eis? Meh!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 07 apr 2019 15:10
Arie Kabaalstra schreef: 07 apr 2019 14:15 maar hier hebben we een voorbeeldje van een echt functionele toepassing.. ik vind het bijzonder mooi
Mooi gemaakt inderdaad maar uiterlijk is juist niet functioneel.
Ga er maar eens een draadje erbij leggen of eentje vervangen :lol:

Daarnaast wil je de powersupply lijnen getwist hebben.
Dan print ie toch gewoon een nieuwe?.. ik zie het probleem niet :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 07 apr 2019 15:37 DC twisten een eis? Meh!
Jazeker! De spanning is wel DC maar de stroom is in het geval van een CNC-besturing heel erg AC! En die stroom is nu juist wat het magnetisch veld veroorzaakt. Door twisten minimaliseer de verspreiding ervan.
Plaats reactie