Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jeroenh89
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2010 23:28

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jeroenh89 »

Over het algemeen ergens tussen de 20k en 38k, afhankelijk van materiaal/diameter frees. Materialen zijn composiet en aluminium.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ik ga eerst me silimix met epoxy testjes afwachten hoe goed het verwerkbaar is voor mij. Om dan een knoop door te hakken welk materiaal ik uit eindelijk ga gebruiken.

Ik wil het frame van de freesbank graag op trillings dempende stelvoeten zetten om buren zo veel mogelijk te sparen. heeft een van jullie mischien ervaring met een bepaald type wat aan te raden is? ik zelf vind deze wel wat:
https://www.verpas.nl/e-stelvoeten-en-m ... chinevoet/
Echter wil ik graag de machine aflaten steunen op enkel het schroefdraad en niet op het draag plateautje boven op het voetje Ik vermoed niet dat ik verdere problemen zal geven voor de functie van de voet.

stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Tot mijn grote verrassing lag er vandaag al een zak silimix en epoxy voor de deur. Vanavond meteen een testje gemaakt.
Eerste test heb ik 10% epoxy toegevoegd wat volgens mij wel iets aan de natte kant is maar wel goed verwerkbaar.
Ben benieuwd hoe hij morgen er uit ziet dan wil ik hem proberen te maken met 8% en zo telkens een stapje terug.

Heb meteen 2 draad inserts mee gestort om te kijken hoe die uitpakken.

stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Das knap nat inderdaad! leek mij al dat je met een dergelijke poeder in het middel met minder uit zou kunnen. Ben zeer benieuwd! Ik zou ook zeker 5% testen.. (all in the good name of science)

Hoeveel puten van die silmix heb je besteld? ik wil een 4e as maken en ik denk dat ik er ook maar een beetje mee ga knooien, zou ook een keer tijd worden..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 10 apr 2019 20:27 ....ik denk dat ik er ook maar een beetje mee ga knooien
Zal best een grote knooipartij worden dan ;-)
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Heb nu 1 zak besteld om wat te kunnen testen heb straks een zak of 30 nodig :shock: Wil wat extra bestellen om niet net dat ene zakje te kort te komen dus als er over blijft kan dat mooi weer in de verkoop.
Hmm 5% laat ik morgen dan maar meteen naar 6% gaan ipv 8.

stef
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Gewoon testen met 8 en 6 oid.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vanmiddag het 10% test stukje uitgepakt. Heel mooi glad maar veelste veel epoxy volgens mij.
Zojuist een 5% mix geprobeerd, dit is voor me gevoel heel droog maar nog wel aardig verwerkbaar ben benieuwd hoe deze er morgen uitziet.

Vandaag is ook het staal binnen gekomen is toch wel even slikken als je het zo neer legt hoe groot de machine eigenlijk wordt...

even voor me eigen twijfel een 10% mix betekend bij een totaal gewicht van 10kg mix: 9kg zand en 1kg epoxy.

stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door karangetang »

Waar heb je het straal vandaan?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Heeft me vader via zijn werk kunnen bestellen wat een hele bak geld heeft gescheeld ten opzichte van bestellen online.
Het koker materiaal voor het onderstel is ook binnen gekomen met de zelfde bestelling maar moet nog gezaagd worden.

stef
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Betonnen VMC

Bericht door lordprimoz »

stef110 schreef: 11 apr 2019 20:13 even voor me eigen twijfel een 10% mix betekend bij een totaal gewicht van 10kg mix: 9kg zand en 1kg epoxy.
Waar heb je die silimix besteld in kleine hoeveelheid?

Ik ben uitgegaan van 8% van het totaalgewicht (dus incl de epoxy), maar dan wel een eigen mix.
18403

moest wel aangestampt worden
18404
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Heb een zak van 25kg gekocht bij moertelshop, ben van plan daar ook de rest te bestellen.
https://www.moertelshop.com/SILIMIX-282-guenstig-kaufen

heb je ook een foto van hoe het uit de mal gekomen is? het volkomen vlak of hou je een open structuur?

stef
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stef110 schreef: 11 apr 2019 20:13 even voor me eigen twijfel een 10% mix betekend bij een totaal gewicht van 10kg mix: 9kg zand en 1kg epoxy.
Het lijkt mij logischer dat het in volume delen is, omdat vulmiddel een heel ander soortelijk gewicht heeft.

Volgens mij is het principieel beter om zo min mogelijk epoxy te gebruiken, als het vulmiddel strak tegen elkaar zit, kan het eigenlijk niet meer uitzetten of krimpen.
Het epoxy zit dan alleen op de plek waar geen vulmiddel (zand) kan komen. Eigenlijk zou je je mengsel uit moeten kunnen wringen om zodoende zeker te zijn van de kleinste hoeveelheid epoxy.

Maar dit zijn allemaal aannames vanuit m'n gevoel zonder enige kennis van zaken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Betonnen VMC

Bericht door lordprimoz »

stef110 schreef: 11 apr 2019 21:55 heb je ook een foto van hoe het uit de mal gekomen is? het volkomen vlak of hou je een open structuur?
jazeker, zorg er overigens wel voor dat je genoeg release agent gebruikt en een (engelse term, weet de nederlandse niet) draft toevoegd om je mal makkelijker los te krijgen. Anders kan je net als ik de halve dag staan bikken... :lol:
18405

Ik heb daarna nog met epoxy met vulmiddel de oneffenheden opgevuld en geverfd met PU verf. Het plamuren had misschien wat netter gekunt, maar ik ben er blij mee
18406
Plaats reactie