Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 feb 2019 08:13 Vraag me alleen af hoe je een maat in zou moeten geven met dit toetsenbord.
Pijltjes omhoog en omlaag ;-)
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dank Hugo, ik had deze inderdaad op ali ook al gezien. Maar niemand kon mij daar een handleiding van bezorgen. De link die jij geeft heeft er ook een handleiding bij staan. Eens doorspitten om te kijken of dit dingetje kan wat ik zoek.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 25 feb 2019 08:50
hugo stoutjesdijk schreef: 25 feb 2019 08:13 Vraag me alleen af hoe je een maat in zou moeten geven met dit toetsenbord.
Pijltjes omhoog en omlaag ;-)
Zoiets, maar lijkt me niet iets om handig een aanslag mee te verstellen na elke zaagsnede.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 feb 2019 12:18 Zoiets, maar lijkt me niet iets om handig een aanslag mee te verstellen na elke zaagsnede.
Nee mij ook niet, dan nog liever een Arduino :lol:
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Inmiddels wat offertes aangevraagd voor diverse systemen maar tot op heden wordt ik daar nog niet echt enthousiast van. Zelfbouwen lijkt dus steeds aannemelijker te worden. Ik heb hier nog een 7" operator panel liggen met RS485.
Het leek mij wel een aardig idee om deze te gebruiken voor dit systeem. Ik heb gezien dat er stepper drives zijn met RS485 dus dat zou moeten kunnen. Nu is hier in het verleden ooit ook iets langsgekomen over motoren met aangebouwde drive. Er was toen een filmpje waarbij ze een soort pendulum door een schijf met inkepingen lieten gaan. De naam van dat bedrijf was volgens mij iets met dyna.... Weet iemand op basis van deze zeer summiere informatie waar ik het over heb?

Eventuele linkjes naar closed loop stepper met RS485 aansturing zijn ook van harte welkom!
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Leeuwinga »

Dat zijn clear path motoren.
Die kunnen met de ingebouwde elektronica zo,n probleem oplossen
zie hun site:
https://www.teknic.com/products/clearpa ... vo-motors/
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dank! Dat zijn ze inderdaad. Zit weinig "dyna" in de naam, geen idee hoe ik daar dan bij kom.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door benkr »

Ik heb eventueel nog 2 steppers NEMA34 liggen met ingebouwde driver die serieel moet worden aangestuurd, ik geloof I2C maar het kan ook iets anders zijn.
Mocht je interesse hebben dan maak ik een foto van het typeplaatje, dan kun je via de datasheet uitvogelen hoe ze aangestuurd moeten worden, mocht je dan nog interesse hebben dan komen we daar zeker wel uit. Ik heb ze gekocht met het idee de hele driver er uit te slopen en ze als normale steppers te gebruiken.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dag Ben, een foto is welkom. Wellicht is het bruikbaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door benkr »

Hier vind je de manual van het apparaat wat Hugo had gevonden:

http://www.variometrum.com/PDF/ST_PMC1_ENG.pdf
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Op de website waar Hugo naar linkt heb ik de manual al gevonden, maar bedankt voor de moeite.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door benkr »

diode schreef: 04 mar 2019 17:25 Dag Ben, een foto is welkom. Wellicht is het bruikbaar.
Nou hier zijn de foto's dan:

18225 18224
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dank Ben. Er blijken nogal wat van deze modellen te zijn, zowel met SPI en RS485. De vraag is alleen, welke communicatie die van jou hebben. Lijken mij op zich wel mooie motoren, mochten ze geen RS485 hebben dan kan ik altijd nog met een uC aan de gang. (dat zal dan wel moeten want een HMI heeft geen SPI :lol: ) Ik stuur je een pb.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Toxiq »

diode schreef: 18 feb 2019 18:50 Dank voor de info. Het ding lijkt precies te doen wat ik zoek alleen is het instelbereik maximaal 999,99mm als ik de website goed begrijp. En dat is dan weer niet zo praktisch.
Late reactie: maar toch...

Als je rekent met een factor 10, is je bereik ineens 10 meter, ok, de nauwkeurigheid word dan 1 decimaal achter de komma
Maar wellicht is dat meer dan genoeg

Buiten dat alles om, op hun site staat: Speciale ontwikkelingen op basis van deze controle zijn op aanvraag mogelijk.

Wellicht kunnen ze vrij simpel het bereik vergroten
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie