Router van Graniet.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Router van Graniet.

Bericht door FreesKever »

Het is geen Aluminium, Staal of Hout, maar vrij recent kwam ik bij youtube een router tegen die zo geniaal eenvoudig in elkaar zat dat je het zelf niet kunt bedenken. Hij is gemaakt door een Niew-Zeelander, die een aantal granieten vlakplaten heeft gekocht en aan elkaar geschroefd.
Op ongeveer 16:22 in de video zie je een overzicht van zijn machine.
Ik had een screenshot willen toevoegen, maar die forum werkt tegen @#$%^&*.

https://www.youtube.com/watch?v=pWNeW-lH9RA

Voor iedereen geinteresseerd in zelfbouw is het ook zeer interessant om naar zijn andere filmpjes te kijken.
Hij laat in 5 delen zien hoe hij zijn machine gebouwd heeft. Ook vertelt hij over de fouten die hij heeft gemaakt, en de verbeteringen die hij daardoor heeft moeten maken.

Ook heeft hij een stuk of 5 van die 24000rpm HF spindels gekocht en vergelijkt ze met elkaar.

Iets anders wat ik eerder niet gezien had, is dat hij een vijverpomp gebruikt voor koelvloeistof.
Hij spoelt 2 liter per seconde tegen zijn frees aan. Gevolg is dat hij geen rondvliegende spanen heeft, want die worden geremd door het vele water, en de stroom water over het werkstuk is zo groot dat bijna alle spanen met de vloeistof weg spoelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Router van Graniet.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat granieten Gantry principe is misschien geniaal, maar zeker niet orgineel. En de Gantry constructie wordt natuurlijk veelvuldig toegepast.
Lang graveermachines http://www.lang.de/de/unternehmen.html hadden 20 jaar geleden al een granieten Gantry machine (en andere granieten modellen).
16758


Ze hebben zelfs een machine gebouwd om granieten grafstenen te produceren type 'Dino'.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Router van Graniet.

Bericht door serum »

Die plannen hebben hier eerder de revue gepasseerd. bijzonder is dat hij een geclaimde vlakheid haalt met een kolomboormachine die een speling heeft van 0,5mm alle kanten op. (radiaal en axiaal).
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Router van Graniet.

Bericht door Kars-cnc »

Deze Youtuber is inderdaad al eens eerder benoemd hier op het forum. Ik heb de filmpjes over de bouw toen allemaal bekeken. De methode om de parallelliteit en vlakheid te bereiken door de opgeschroefde zijkanten met een soort boormachine vlak te slijpen is inderdaad bijzonder.

Zelf ben ik ook een beetje aan het kijken hoe ik een bovengemiddeld stabiele portaal frees zou kunnen maken. Hoewel ik overtuigd ben van de stabiliteit van een zo'n granieten machine zie ik een beetje op tegen al dat slijpen en boren in graniet. Ik had daarom bedacht dat ik misschien iets dergelijks zou kunnen maken met een gietijzeren vlakplaat en precisie geslepen staal van b.v. "Abrams Premium Staal" voor de zijkanten.

Als de vlakplaat goed is en het staal voor de zijkanten goed geslepen is moet een parallelliteit en vlakheid binnen +/- 0.01mm te realiseren zijn lijkt mij, zonder dat ik zelf daarvoor precisie bewerkingen hoef te doen.

Het zijn allemaal nog maar hersenspinsels, maar als iemand er ideeën over heeft, of iets dergelijks wel eens gezien heeft hoor ik dat graag.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Router van Graniet.

Bericht door hfjbuis »

Ik dacht, dat je bij zo'n freesmachine, als die klaar is, de tafel kunt vlakken door hem met de machine zelf te frezen!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Router van Graniet.

Bericht door Kars-cnc »

Lijkt mij wel, al is dat bij graniet misschien wat lastiger. Maar volgens mij moet je beginnen met zijranden en een gantry die 100% parallel (en haaks) zijn. Anders ga je deze fouten in de tafel frezen wat naar mijn gevoel op verschillende Z-hoogtes weer nieuwe fouten gaat introduceren.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Router van Graniet.

Bericht door Sven »

hfjbuis schreef: 16 apr 2019 23:58 Ik dacht, dat je bij zo'n freesmachine, als die klaar is, de tafel kunt vlakken door hem met de machine zelf te frezen!
Het bed wordt dan zo vlak als de oplegging van de rails.
Kars-cnc schreef: 17 apr 2019 07:43 Maar volgens mij moet je beginnen met zijranden en een gantry die 100% parallel (en haaks) zijn. Anders ga je deze fouten in de tafel frezen wat naar mijn gevoel op verschillende Z-hoogtes weer nieuwe fouten gaat introduceren.
Pcies!

En vlakplaten zijn alleen aan alle zijden vlak en haaks tov elkaar als daar voor betaald is.
Dat is meestal niet zo want het maakt ze heueul veueul duurder.

Om voordelig uit te zijn en mmakkelijk te werken met het gebruik van een vlakplaat moet je dus de rails monteren op het vlak waar je later ook gaat frezen.
En de lagerblokken moeten daar dan ook op gemonteerd worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie