modificatie en ombouw HBM45 profi

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door stef110 »

Ziet er goed uit! ik denk niet dat je spijt krijgt van die lineaire geleiding.

stef
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

serum schreef: 14 apr 2019 16:07 Puik werk! kan je eens laten zien hoe die Hiwin 25 geleiders ertussen passen?

Mooie opstap naar CNC! Beoordelend op je eerste stappen lijkt het mij een mooi/goed doordacht project en een gezonde opbouw!

het zou een knelpunt kunnen worden dat de ophanging van je motor (met de bussen) niet erg torsiestijf is, (niet goed bestand tegen radiale krachten) maar goed; zomaar een kleine observatie, geen simulaties aan gewijd, dus neem het met een korrel zout.
18417

zo komt het dan te zitten

met betrekking tot de torsiestijfheid, hier twijfel ik ook nog over, het voelt rocksolid, maar de praktijk kan anders uitpakken.
anders zet ik de motor terug en draai ik een verlengde tandriemschijf .

bedankt voor het meedenken.

@ Stef, ja denk dat het inderdaad veel beter is.
Laatst gewijzigd door nijsinkgj op 14 apr 2019 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door andrefc101 »

Ziet er prima uit zo, 100 x beter dan die zwaluwstaart. Denk dat die motor wel goed zit. Heb wel slechtere constructies gezien die ook goed werkten (zoals mijn eerste machine) ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door serum »

Mooi! Simpele dikke vierkant plaat ertussen waarmee je beide assen met elkaar verbind en ruimte voor je KO's en je hebt een winnaar. Ik zou zorgen dan dat je voldoende ruimte hebt op de x/y dat je evt met een komschijf je bed kan vlakken, vermoedelijk zit er ook nog wel wat qua hoogteverschil in de X-as dat je zo mooi kan corrigeren.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door FreesKever »

Op je foto van 2017-10-21 zag ik dat je een groot gat hebt gemaakt in het gietstuk van de voet voor de stappenmotor van de Y-as.
Het ziet er mooi uit om de motor zo in het frame te verwerken, maar dit is heel erg slecht voor de stijfheid van de machine.

Zelf heb ik ongevere 20 jaar geleden een machine gekocht die vrij veel lijkt op jouw machine. Grootste verschil is dat ik een ronde kolom heb en snaar aandrijving i.p.v. een tandwielkast.

Enkele jaren geleden wou ik mijn eigen machine ombouwen naar een combinatie van draai en freesmachine.
Het was mijn bedoeling om een bijtelhouder op de tafel te monteren, en een spindel met klauwplaat te monteren naast de kolom.
Ik heb lang na moeten denken over het bevestigen het draaibank gedeelte. Dit is ook nooit afgekomen, en ik heb later een draaibank gekocht bij HBM.
Lang verhaal, maar waar het om gaat is dat ik als voorbereiding voor het "draaibank gedeelte" een raamwerk in elkaar heb gelast van warm gewalst 140mm U profiel. Het raamwerk heeft de grootte van de bodemplaat, ongeveer 450x600mm, en daar ook diagonalen in gelast. Vervolgens heb ik dat raamwerk met ongeveer 60 M6 boutjes aan het giet ijzeren frame vast geschroefd.

Het draaibank gedeelte heb ik nooit afgemaakt, maar het hele frame is veel stijver en stabieler geworden en dit is goed te merken bij het frezen met de 63mm mantelkop frees. Ik heb er foto's van, maar uploaden op dit forum lukt niet. Ik weet niet waarom, misschien omdat ik nieuw ben op het forum hier. Ik krijg elke keer "fout ongeldige bestands extensie".

Het lijkt op de rode profielen van Stef110, maar dan niet onder de kast, maar dan tussen de onderkant van de machine en de onderzetkast, en heel goed vast gescroefd aan de machine zelf.
http://gallery.svitterzon.nl/cache/albu ... .34.15.jpg
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t= ... 02#p133502
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

Ik denk dat het met de stijfheid wel goed zit, de machine voet zit aan de binnenzijde vol met dwars en langsribben en is lopmpzwaar
De voet word later in de machine geplaatst en vastgezet zoals in het begin van dit topic te zien is.de machine basis is van gewapend beton en is enorm stijf en stabiel.

(En mocht het toch wat problemen geven kan ik de voet nog vol beton storten )

Vanavond de gaatjes voor de geleindingen geboord, geruimd en getapt en de rails gemonteerd.
Het geheel mooi binnen 0,02mm kunnen uitklokken.

18439[/url]
Nu is het tijd de vlakke koppelplaat te maken. Iemand een idee waar ik een strak stukje geslepen staal van 200*320*20 mm kan bestellen?

Groet Gertjan
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door FreesKever »

Een paar jaar geleden had ik het frame van mijn machine verstevigd, met als enig doel het monteren van het "draaibank' gedeelte.
Van te voren had ik nooit verwacht hoe groot het stijfheids verschil zou zijn.
Achteraf wel logisch. In het gietstuk zit aan de bovenkant een lange gleuf omdat de bevestiging van de moer er doorheen moet. Er kunnen dan wel wat ribben aan de onderkant onder zitten, maar geloof het of niet. Dat is niet echt voldoende.
En wanneer is een frees machine stijf genoeg?
Euhm, tegen de tijd dat er 10 ton staal aan zit kom je aardig in de buurt.
Wat jij aan het bouwen bent is een heel leuk hobby machientje, maar het zit nog steeds in de categorie dat elk extra beetje stijfheid duidelijk invoed heeft op het gebruik, vooral als je wat meer wilt verspanen.
Op mijn machine merk ik geen verschil met een vingerfrees van 10mm. Voor de modificatie had ik wat problemen met de vlakvrees van 63 mm. En na de modificitatei had ik "problemen" met de motor en frequentie regelaar van 1.5kW. Het frame kan duidelijk meer aan, maar ik mis simpelweg het motor vermogen om meer te verspanen.

Het is maar mijn mening natuurlijk. Je mag gelukkig doen met je machine wat je zelf wilt.

Wat die plaat van 200*230*20 betreft, door hem in het midden wat uit te hollen hoeven alleen de hoeken voor de lagerblokken (& spindelmoren) maar neuwkeurig te te zijn. Als je zelf een vlakplaat hebt waar hij op past zijn die stukjes vrij eenvoudig zelf vlak te schrapen of slijpen, als je nog een andere machine hebt. Maar dat is mijn manier. De keuze is waarschinlijk tussen een paar honder EUR uitgeven of er zelf 1 dag ozo mee bezig zijn.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door Dingenman »

Iemand een idee waar ik een strak stukje geslepen staal van 200*320*20 mm kan bestellen?
Bij Hersbach hebben ze dat wel voor je!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geslepen is niet eens heel veel duurder dan ongeslepen. (denk dat je rond de €100.- wel klaar bent)
Let er wel op dat zijkanten meestal niet geslepen en ook niet haaks zijn.
En je zit natuurlijk wel aan standaard maten, dus dan wordt het waarschijnlijk 500x200x20.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

Ahh top mannen!!!! Kan weer verder
Dank daarvoor
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

Vandaag weer een stukje verder gekomen en de “oren” van de freestafel verijderd en de geleidingen geboord/geruimd en getapt
18453

18454

18452

Morgen verder met de spindel van de x-as
(Ps het handwiel is ff tijdelijk 8) )
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door stef110 »

Dat schiet al aardig op. Ziet er goed uit! Bed oogt 2x zo profesioneel zonder die oren 8)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door FSSF »

Nice, deed even pijn zeker om de zaag er in te zetten :lol:
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

Dankje mannen ☺️


Ach was ff op de tandjes bijten, een paracetamolletje en het was weer over 😅
Laatst gewijzigd door nijsinkgj op 19 apr 2019 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie