Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door vip1980 »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Ik kom tot de ontdekking dat de af-fabriek gaten in de X-as profielen 7,1mm zijn. De boormaat in aluminium voor M8 is officieel 6,6mm. Ik vind die afwijking wel erg groot en ik vraag me af of dat bij anderen ook het geval is. Deze profielen komen bij SMT vandaan en op hun tekeningen staat een gatmaat van 6,8mm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jaywalk schreef: 19 apr 2019 09:41 De boormaat in aluminium voor M8 is officieel 6,6mm. Ik vind die afwijking wel erg groot en ik vraag me af of dat bij anderen ook het geval is. Deze profielen komen bij SMT vandaan en op hun tekeningen staat een gatmaat van 6,8mm.
Officieel 6,6mm ? Nooit gehoord dat je in aluminium anders moet voorboren dan in staal. Mijn officiële(Dormer) gegevens vermelden 6.8mm. (Diameter min de spoed is al meer dan 40 jaar de norm, sinds ze de afronding en afplatting van de tophoek en bodem hebben aangepast)
Maar misschien hoden ze rekening met een roltap.
En in extrusie wereld zit de winst in materiaalbesparing en gaan ze dus tegen het uiterste van de tolerantie zitten, als je het een beetje mager vind kun je overwegen er wat langere bouten in te zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 apr 2019 10:26
Jaywalk schreef: 19 apr 2019 09:41 De boormaat in aluminium voor M8 is officieel 6,6mm. Ik vind die afwijking wel erg groot en ik vraag me af of dat bij anderen ook het geval is. Deze profielen komen bij SMT vandaan en op hun tekeningen staat een gatmaat van 6,8mm.
Officieel 6,6mm ? Nooit gehoord dat je in aluminium anders moet voorboren dan in staal. Mijn officiële(Dormer) gegevens vermelden 6.8mm. (Diameter min de spoed is al meer dan 40 jaar de norm, sinds ze de afronding en afplatting van de tophoek en bodem hebben aangepast)
Maar misschien hoden ze rekening met een roltap.
En in extrusie wereld zit de winst in materiaalbesparing en gaan ze dus tegen het uiterste van de tolerantie zitten, als je het een beetje mager vind kun je overwegen er wat langere bouten in te zetten.
In de praktijk doen weinigen dat maar heb hier ook wat tabellen waarin de voorboordiameter van staal beduidend grotere diameter is dan voor aluminium. Er zullen wel luchtvaartonderdelen zijn waarbij het verschil betekent dat het vliegtuig snel crasht danwel prima 40 jaar lang blijft vliegen :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

Jaywalk schreef: 03 apr 2019 14:27 [snip]
Om een idee te krijgen zou ik graag willen weten wat voor doorbuiging je ongeveer kan verwachten bij de dwarsliggers.
[/snip]
Rekenen is niet nuttig op dit moment het is fiks wat.

Je hebt de OSPF, laatste keer dat ik keek, niet overgenomen qua constructie. Je mist een extrusie. Klein tekenfoutje dus. Wel een kritieke voor als je de geleiders wilt neerleggen. OSPF laatste keer dat ik 'm zag heeft aan achterkant nog een balk die overdwars geplaatst is en ver boven het bed hangt aan de achterkant. Die dwarsverbinding zorgt dan voor een kokereffect wat de constructie heel stijf maakt.

Zoals je 'm nu getekend hebt krijg je nog een hefboom effect. waardoor je elk doorbuigingsgetal mag vermenigvuldigen met de hefboom want een kracht van N newton bovenop de grote extrusie, dat is dus een kracht die op 90 graden staat op de geleiders daar - die duwt die kokers weg alsof het kaartenhuis is - je kunt die grote extrusie dan zien als de hefboom. Het plaatsen van 2 extrusies, eentje aan voor en achterkant haalt alles eruit. Het meeste scheelt de eerste aan de achterkant, maar je wilt er eigenlijk 2 dus, nu heb je er 0.

Als je een grote plaat koopt en die bovenop zijwaartse extrusies legt en gaten erin boort en die tapt en je lade eronder stopt dan valt freesafval in je lade die je maar eens in de zoveel tijd hoeft te legen en wat bovenop de plaat ligt veeg je heel supersnel weg. Veel sneller dan dat je met de hand T-slots schoonveegt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Sven »

Edit:
Ik reageer een paar pagina's te laat... Over het dunne onderstel:

Ik heb een tijd zo'n dunne buis onderstel gehad onder mijn vorige machine, zonder schoren bleef dat veel te lang nawiebelen na acceleratie/stoppen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

care@amac.nl
hugo stoutjesdijk schreef: 19 apr 2019 10:26
Jaywalk schreef: 19 apr 2019 09:41 De boormaat in aluminium voor M8 is officieel 6,6mm. Ik vind die afwijking wel erg groot en ik vraag me af of dat bij anderen ook het geval is. Deze profielen komen bij SMT vandaan en op hun tekeningen staat een gatmaat van 6,8mm.
Officieel 6,6mm ? Nooit gehoord dat je in aluminium anders moet voorboren dan in staal. Mijn officiële(Dormer) gegevens vermelden 6.8mm. (Diameter min de spoed is al meer dan 40 jaar de norm, sinds ze de afronding en afplatting van de tophoek en bodem hebben aangepast)
Maar misschien hoden ze rekening met een roltap.
En in extrusie wereld zit de winst in materiaalbesparing en gaan ze dus tegen het uiterste van de tolerantie zitten, als je het een beetje mager vind kun je overwegen er wat langere bouten in te zetten.
In mijn tabellenboekje staat 6,6mm (en staal 6,7mm). Hier staan dezelfde getallen: https://www.verspanersforum.nl/kennis/s ... ad-tappen/
De binnendraaddiameter van een M8 bout zou 6,47mm zijn, dus dat is krap aan maar wel passend.

Jouw verklaring van het op het scherpst van de snede dimensioneren uit kostenoverwegingen lijkt mij ook het meest voor de hand liggend. Anyway, ik moet het er mee doen. Eerst maar even testen met tappen en schroeven.

diepchess schreef: 19 apr 2019 12:04
Jaywalk schreef: 03 apr 2019 14:27 [snip]
Om een idee te krijgen zou ik graag willen weten wat voor doorbuiging je ongeveer kan verwachten bij de dwarsliggers.
[/snip]
Rekenen is niet nuttig op dit moment het is fiks wat.

Je hebt de OSPF, laatste keer dat ik keek, niet overgenomen qua constructie. Je mist een extrusie. Klein tekenfoutje dus. Wel een kritieke voor als je de geleiders wilt neerleggen. OSPF laatste keer dat ik 'm zag heeft aan achterkant nog een balk die overdwars geplaatst is en ver boven het bed hangt aan de achterkant. Die dwarsverbinding zorgt dan voor een kokereffect wat de constructie heel stijf maakt.

Zoals je 'm nu getekend hebt krijg je nog een hefboom effect. waardoor je elk doorbuigingsgetal mag vermenigvuldigen met de hefboom want een kracht van N newton bovenop de grote extrusie, dat is dus een kracht die op 90 graden staat op de geleiders daar - die duwt die kokers weg alsof het kaartenhuis is - je kunt die grote extrusie dan zien als de hefboom. Het plaatsen van 2 extrusies, eentje aan voor en achterkant haalt alles eruit. Het meeste scheelt de eerste aan de achterkant, maar je wilt er eigenlijk 2 dus, nu heb je er 0.

Als je een grote plaat koopt en die bovenop zijwaartse extrusies legt en gaten erin boort en die tapt en je lade eronder stopt dan valt freesafval in je lade die je maar eens in de zoveel tijd hoeft te legen en wat bovenop de plaat ligt veeg je heel supersnel weg. Veel sneller dan dat je met de hand T-slots schoonveegt.
Wacht ff, een balk die overdwars geplaatst is en ver boven het bed hangt aan de achterkant?? Dat zegt me werkelijk helemaal niks, heb ik iets over het hoofd gezien?!

Sven schreef: 19 apr 2019 12:18 Edit:
Ik reageer een paar pagina's te laat... Over het dunne onderstel:

Ik heb een tijd zo'n dunne buis onderstel gehad onder mijn vorige machine, zonder schoren bleef dat veel te lang nawiebelen na acceleratie/stoppen.
Bedoel je "een dunne buis onderstel" als wat ik heb gemaakt of een dunne buis onderstel als wat iemand anders heeft gemaakt en dat ik als voorbeeld liet zien?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

Ja misschien wil audiomaniacs wel wat kwijt over die dwarsbalk die er op wat bouwtekeningen aantal jaren geleden zat maar die praktisch meestal niet er is op de foto's/tekeningen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

JW (Jan-Willem?),

Ik doel op de oranje verstevigingen die voorkomen dat het bewegend kaartenhuis is.
Overigens las ik dat je het had over bereik 1200x800 - ik heb maar gegokt dat de 8 extrusies overdwars (hier dus 10) dan 1000mm zijn en dat je 200mm verliest aan de Z-as en dat grote extrusies van ik gok 80 x 200, dan 1410 mm lang is.

Als er ook een bed op je machine komt te liggen of dat nu T-slot is of een plaat of allebei.... dan is de torsie er ook uit.

Torsie is overigens een orde grootte kleiner altijd dan doorbuiging - dus als je buigingen weet op te lossen dan is kans op torsie ook niet zo groot (omdat je extrusies gebruikt). In plaats van 80x20 mag je ook 60x60 pakken hoor als je dat liever hebt. Heb je iets groter gat eronder door maar zeg nu eens zelf - wie legt er boomstammen op zo'n ding neer? Is toch vaak MDF of Multiplex of niet?

Bij 60x60 dan heb je weer 20mm meer qua opening.

Mocht je de aanpassing doen, dan moet je eerst die aanpassing doen en dan pas de rails erop vastzetten. Want gantry wordt enorm stijver hierdoor.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

Amai een JPG van 100KB uploaden lukt niet direct in een reactie hier.

"ongeldige bestandsnaam".
Dus maar in een PDF gezet.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

diepchess schreef: 19 apr 2019 15:09 Amai een JPG van 100KB uploaden lukt niet direct in een reactie hier.

"ongeldige bestandsnaam".
Dus maar in een PDF gezet.
Shit en dan is de afbeelding 'groter' dan toegestaan.
Want de pdf is 649KB.

Man man man.

Wat is je e-mail adres JW, dan email ik 'm wel.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

diepchess schreef: 19 apr 2019 15:10
diepchess schreef: 19 apr 2019 15:09 Amai een JPG van 100KB uploaden lukt niet direct in een reactie hier.

"ongeldige bestandsnaam".
Dus maar in een PDF gezet.
Shit en dan is de afbeelding 'groter' dan toegestaan.
Want de pdf is 649KB.

Man man man.

Wat is je e-mail adres JW, dan email ik 'm wel.
edit: PCX en PNG is ook 'ongeldig bestandstype'.
I rest my case.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Sven »

Ik bdoelde je voorbeeld, niet wat je zelf hebt gebouwd ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

@diep
Da gaat zo nie gaan geloof ik, ik stuur je wel ff een pb...

@sven
Haha ik dacht wel dat je dat bedoelde, maar als je ziet hoe zwaar sommige mensen hun onderstel uitvoeren dan lijkt dat van mij ook maar een iel zwabberding ;)
Plaats reactie