Nieuwe Z-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

janplastiek schreef: 06 dec 2018 14:09 heb je het vorige topic gelezen, ik heb daar ook een foto van mijn smeerplaat op staan, 13 nippels M6 naast elkaar, achterkant M6 rechte vetleidingnippels, van Kramp alles is op 1 plaats te smeren
Ja, dat heb ik gelezen/gezien Jan. Heb je die koppeling in het lager zelf gemaakt? Volgens mij is dat M4 en daar kan ik niet van vinden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door janplastiek »

welke lager bedoel je?
Die in het moerblok zit?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door janplastiek »

net even gekeken naar de originele Z as, in het blok zat een geperste nippel, welke je met een duwpompje moest smeren, deze is er uitgeboord en getapt naar M6 of M 8, is al even geleden, weet het niet meer juist,
in de Hiwin blokken heb ik buisjes geplaatst om meer ruimte te hebben, dat kan jij ook doen maar dan verloop buisjes maken van M4 naar M6, probleem opgelost.
plaats ook vet leiding, deze heeft een veel dikkere wand dan persluchtleiding, mijn leiding is 6 x 1,5mm, hier heb ik nog wel wat van liggen moest je er nodig hebben.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

in de Hiwin blokken heb ik buisjes geplaatst om meer ruimte te hebben
Ja, ik was een beetje onduidelijk maar ik doelde inderdaad op de Hiwin blokken. Een verloopje draaien is dan idd wel handiger.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Eindelijk wat tijd gehad om aan de nieuwe Z as werken. Plaatwerk is klaar. Rail en wagens gemonteerd. Wacht nog op een paar onderdeeltjes en dan kan hij op de machine geplaatst worden. Smering wordt centraal en extra verlicht komt aan de onderzijde d.m.v. 2 blokjes met elk 2 LED lampjes.
Hieronder nog wat foto's

18363

18362

18361

18360
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Jaywalk »

Moeten die LED's nog gekoeld worden? Ik wil een 10W COB LED gaan monteren onderaan de Z-as, maar die worden nogal warm dus ik monteer 'm op een heatsink.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Jaywalk schreef: 17 apr 2019 20:42 Moeten die LED's nog gekoeld worden? Ik wil een 10W COB LED gaan monteren onderaan de Z-as, maar die worden nogal warm dus ik monteer 'm op een heatsink.
Tja, dat is een goede vraag. Ik heb er nu 1 los aanhangen (ongeveer 3 weken) en die doet het nu niet meer ;-)
Ik moet wel zeggen dat het glaasje (lensje) er uit was gevallen dus de led's zijn wellicht ook wel in contact gekomen met spaanders en koelvloeistof. Ik hoop dat de nieuw te monteren led's het langer gaan volhouden.
De led's die ik heb zitten in een aluminium huisje en dit huisje zit dan weer in een stukje aluminium koker. Ik hoop dat de koeling dan voldoende is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Jaywalk »

Een mini-fan erop is wellicht nog een optie als ze zo snel kapot blijven gaan. Ik heb ook zitten denken om een COB LED ipv op een heatsink direct op de z-as plaat te schroeven, maar ik ben bang dat hij dan de warmte maar beperkt kwijt kan vanwege de dichte massa.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door vip1980 »

beetje warmte geleidende pasta ertussen en je hele machine is een ''heatsink'' wel beide delen goed vlakken
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Jaywalk »

vip1980 schreef: 18 apr 2019 09:31 beetje warmte geleidende pasta ertussen en je hele machine is een ''heatsink'' wel beide delen goed vlakken
Heb je daar ervaring mee of is dat een veronderstelling?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door FSSF »

Lijkt mij gewoon boerenverstand :lol: Nu zal het met wat ledjes wel loslopen denk ik maar in het geval van stappenmotoren heb ik toch het idee dat dit (in theorie) voor afwijkingen kan zorgen omdat de warmte het frame dusdanig aan een kant opwarmt dat de boel misschien wat wilt gaan uitzetten.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Jaywalk »

Ok, we gaan een beetje offtopic misschien maar ik bedoelde niet dat het een probleem is als je machine wordt opgewarmt (dat is eventueel een ander issue) maar dat de zwaardere leds zoals cob leds hun warmte kwijt moeten omdat ze anders heel snel stuk kunnen gaan. En ik vroeg me dus af of vip1980 hier ervaring mee heeft omdat massief aluminium plaat een aardige massa heeft en of een led zodoende wel voldoende (vlot) z'n warmte kan afvoeren.

Met cob leds bedoel ik leds als hieronder. In onderhavig voorbeeld van 1-200W verkrijgbaar. Ik heb een strip van 10W die precies mooi zou passen aan de onderkant van de z-plaat. Het kan goed zijn dat de leds van Johan ook cob leds zijn met een lens ervoor. Het is blijkbaar goed om te weten hoe heet leds worden want hitte is hun grootste vijand. Naast dat ze snel kapot kunnen gaan wordt ook de lichtopbrengst snel veel minder als ze veel te heet worden. Max temperatuur specificaties verschillen per led en ik weet niet precies wat algemeen als te heet wordt beschouwd. Ik lees her en der dat te heet om de cob chip aan te raken al te heet is...

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Kjelt »

Jaywalk schreef: 20 apr 2019 02:43 Max temperatuur specificaties verschillen per led en ik weet niet precies wat algemeen als te heet wordt beschouwd. Ik lees her en der dat te heet om de cob chip aan te raken al te heet is...
Je wilt onder de 70C blijven op de chip maar dat betekent dat het koellichaam iets boven handwarm mag worden door de thermische weerstanden (overgangen).
Die overgangen wil je dus zo klein mogelijk maken. Op microscopisch niveau zijn zowel de alu carrier als de alu profiel niet glad en alle hobbels zit lucht tussen wat een zeer slechte thermische overgang heeft. Vandaar klein beetje koelpasta (niet teveel) of thermische kleefstickers (heb ik zo liggen voor degene die behoefte heeft)

Dan nog zou ik zelf nooit COB leds inzetten , te grote warmte op een te kleine opv.
Als je zoveel licht wilt kun je IMO beter de verlichting boven je machine flink upgraden. Ik heb zelf nu 2x75W Led balken hangen en dat geeft een flinke bak licht. Voor het contrast vlak bij de frees voldoet een paar low of medium power leds (150mA) en ook die geven flink licht en zijn supermakkelijk weg te werken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag weer een beetje geknutseld met de nieuwe Z-as. Oude gedemonteerd, alles schoongemaakt en de lagers voorzien van nippels en slangen voor het centraal smeren. (inmiddels heb ik dit ook toegepast voor de Y lagers en KO moeren) Z-plaat gemonteerd en het begint weer ergens op te lijken.

Nu zit ik wel met een vraag:
De Z staat niet haaks t.o.v. de horizontale geleidingen. Nu heb ik wel de mogelijkheid om de spindelmount iets te draaien zodat de spindel wel haaks staat. Maar ik vraag me af of dit dan wel goed gaat als ik de haaksheid compenseer met de spindel. Wie kan hier een antwoordt op geven?

Hieronder nog een paar foto's.

18461

18460

18462
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie