Aanschaf draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Ik haat draaibanken, maar ik heb er toch een nodig helaas. Het e.a. besteed ik uit bij een aantal adressen, maar ik moet soms snel zelf wat maken.
Voor het maken van opspanningen bijvoorbeeld.

CNC geen probleem. Maar draaien met het handje 0 ervaring mee.

Waar gebruik ik hem voor?
Alu en titanium

Nu kwam ik deze van HBM tegen.
Met onderstel en koelpompje
Langs en dwarsvoeding.

Spindel motor maar 1.5PK. Hoeft niet direct een probleem te zijn.
Wellicht alleen bij een aantal zeer lange 17mm wisselplaat boren?

Draadsnijden? Geen ervaring mee om dit handmatig te doen.
Moet ik bij deze machine tandwielen wisselen hiervoor? Of kan dit met de draadsnijklok? Geen idee verder.

Standaard Chinese spul, maar prima bruikbaar.
2e hands machines ben ik geen fan van.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ldraaibank

Verder moet er een DRO op.
Iemand aanraders?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ja is met wisselwielen,
DRO Trabiss, heeft leuk spul van Ditron.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik heb zo'n vergelijkbare machine https://www.hbm-machines.com/producten/ ... raaibank-1 gekocht en omgebouwd naar CNC met behoud van de handbediening. Al met al ben ik wel tevreden en ik zou hem zo weer kopen, maar je moet dat ding voor dat je hem gaat gebruiken geheel demonteren, schoonmaken, smeren en afstellen, anders heb je er niet lang plezier van!
Heb je gezien dat je de toolpost op jou model niet kunt verplaatsen (geen T sleuven)?

Ik kwam tegen (showstoppers):
- Afstand tussen de centers 600 i.p.v. 700 mm
- Max toerental is 1650 i.p.v. 1800. Nog niet echt een probleem.
- Lekkage tandwielkasten, bouten aangedraaid, een tandwielkast lekt nog
- Losse kop niet in te stellen, één bout was tekort. Langere bout gemonteerd
- Zadel zat los, miste een bout die los in de kist lag. bout geplaatst en zadel afgesteld
- Tandwielkasten met zand en plamuur er in, schoon gemaakt en nieuwe olie er in
- De spindelneus was te groot, de 3 klauw ging er alleen met een pulleytrekker op/af, de 4 klauw en opspanplaat paste helemaal niet. Spindelneus 0.01 dunner gedraaid, was die gelijk centrisch.
- Achterkant spindel mond uit in de tandwiel kast (CE voorschrift), verlengstukje gedraaid, nu vallen de spanen niet meer in de tandwielkast
- Toolpost beitel grondplaat niet vlak, op de freesmachine vlak gemaakt
- Niet geïsoleerde laagspanning kabels, o.a. potmeter, lopen langs 220V kabels, niet conform CE, kabels anders geleid en met tieraps vastgezet.
- Losse nul kabel in de kast daardoor niet te starten, kabel in het kroonsteentje vastgezet.
- Topslide spindel is een wokkel, recht gedraaid en gebogen, was niet echt een probleem omdat toch hoofdzakelijk cnc gedraaid wordt
- Druklagers Topslide spindel zonder vet, nu zal ik de rest van de lagers ook maar controleren
- Lagering van de spindel moet ik nog controleren, zal ook wel geen vet in zitten.
- X-as spinde is een wokkel, die moet ik nog richten, geeft 0.02 mm fout in gedraaide diameter als ik niet vooraf op de gewenste dikte meet, lagering moet ik nog controleren.

Er zit geen softstart op, die zal ik nog maken want dat ding heeft een beangstigende startsnelheid! Ik kan dan ook het toerental via CNC gaan sturen.

Zeer positief is de nauwkeurigheid van de SANAU 160 mm 3 klauw, na afstelling op de verloopplaat (register op de verloopplaat groter gedraaid) kan ik op 0.01 mm omspannen. Ik ben benieuwd hoelang dat zo goed blijft.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 21 apr 2019 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@hfjbuis
Best knap om dan nog zo positief te blijven, maar de uitspraak 'je krijgt waar je voor betaald' klopt duidelijk weer.
Voor iemand me 0 draai ervaring lijkt me dit niet de juiste keuze.

@willy wonk
Een draadsnijklok is niet iets waardoor je geen tandwielen hoeft te wisselen, het is een (niet noodzakelijk) hulpmiddel om met draadsnijden iets sneller te kunnen werken, heeft eigenlijk alleen nut wanneer de te snijden draadlengte groter wordt.
Het tandwielen wisselen wordt een stuk minder wanneer er een norton kast op zit. (een soort versnellingsbak waar je met een paar handels de juiste tandwiel combinatie kiest)

Het voordeel van 2e hands, je hebt een kwalitatief betere machine voor hetzelfde geld.
Probleem blijft natuurlijk, als je niet kunt draaien is het lastig oordelen.
Ik zou eerder voor een antieke schaublin gaan dan voor een nieuwe HBM. (al kan een schaublin ook wel versleten zijn)

Hoe groot is het werk wat je wilt doen ? En is het overwegend 3-klauw werk of zijn spantangen eigenlijk ook onmisbaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door serum »

Heb een kleine, maar uitzonderlijk complete en fijne emcomat 8.6, enige gemis is de nortonkast, (makkelijk voor draadsnijden, daarmee kan je de verplaatsing per omwenteling instellen) maar goed, Ik komt toch in een analoge, nostalgische bui als ik achter dat apparaat staat :mrgreen: Aan de andere kant. Paar tandwieltjes wisselen en meshen is dan weer onderdeel van het leuke..

Draaien is eenvoudig, je hebt het met een beetje technisch inzicht zo onder de knie. Waar mogelijk gebruik ik wisselplaten (noem mij lui, ik noem het praktisch). Verschillende sets voor aluminium, staal (de standaard altin gecoate variant) en voor hard staal.

Voor lange werkstukken is een vaste of meelopende bril handig, tegencenter heb je al snel nodig (zeker met titanium, zo is mijn ervaring) Dat wil nog wel een beetje wijken als je er wat druk opzet.

Er staat een tweetal knappe Maximat Super 11 op marktplaats, je kan eens vragen wat daar de prijs van is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door hfjbuis »

@hfjbuis
Best knap om dan nog zo positief te blijven, maar de uitspraak 'je krijgt waar je voor betaald' klopt duidelijk weer.
Ik vind het prachtig om te doen en als de bank klaar is heb ik voor "weinig" geld een hele mooie "complete" draaibank.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door tantan »

ik zou een harrison 280 cnc kopen
dat zijn uitstekende banken, manueel en cnc, en vaak uit opleidingen waardoor ze geen slijtage hebben.
overigens overweeg die van mij te verkopen omdat ik een emco 14s erbij heb, maar de harrison is mechanisch dan weer een stuk stabieler. maar ik ben nu eenmaal een emcofiel...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Jeetje dat ze verre van perfect zijn was mij duidelijk. Maar dat er zoveel mis mee is verbaasd me eigenlijk wel. Nieuw gekocht of 2e hands?

Draai ervaring heb ik wel, maar alleen CNC (Emco 240 omgebouwd en dat soort dingen).
Ik heb minimaal 40cm tussen de centers nodig en een doorlaat van 35mm

Een Harrison is mooi ja.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door andrefc101 »

willy wonka schreef: 21 apr 2019 09:43 Ik heb minimaal 40cm tussen de centers nodig en een doorlaat van 35mm
Ik zou ook eens kijken voor een goede Hembrug DR1.
Mooie stabile (Nederlandse) machine, en vaak voor een leuke prijs te koop.
Mijne heeft een Nortonkast (moet je ook nog steeds wielen wisselen hoor!) en gaat tot 4000rpm.
Heerlijke machine.
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 21 apr 2019 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door tantan »

en als je het prijsnivo van een harrison vergelijkt met een emco dan is de marktwaarde van een harrison een stuk lager en de kwaliteit (stabiliteit) een stuk hoger.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

andrefc101 schreef: 21 apr 2019 09:52
willy wonka schreef: 21 apr 2019 09:43 Ik heb minimaal 40cm tussen de centers nodig en een doorlaat van 35mm
Ik zou ook eens kijken voor een goede Hembrug DR1.
Mooie stabile (Nederlandse) machine, en vaak voor een leuke prijs te koop.
Mijne heeft een Nortonkast (moet je ook nog steeds wielen wisselen hoor!) en gaat tot 400rpm.
Heerlijke machine.
Zeker mooie machines.
Maar doorlaat hiervan is vaak best klein.
Plus dat de prijs ook nog eens pittig is.

Ik zoek eigenlijk iets rond de 2000 (ex) om voorlopig wat draaiwerk zelf te doen. Want op relatief korte termijn komt er een nieuwe CNC bank.
Dobbels
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2019 15:26

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door Dobbels »

Hoi,

Moet zeggen, ben ook een paar keer gaan kijken naar HBM.
Op het eerste zicht ziet het er wel goed uit,maar als je naar de afwerking kijkt dan valt het toch maar tegen .
Heb dan rond gezocht en heb dan een gekocht die van school komt,is van 1988 en het merk STARAL 190 .
En moet zeggen echt nog degelijk gemaakt,en je kan er nog zelf alles aan herstellen,veel meer waarde voor je geld.
Komt trouwens van Maldegem van bij Crispyn.

Groeten Mike

18412
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

De afwerking is inderdaad verre van perfect zoals al die HBM, Optimum etc bankjes.
Maar daar is de prijs ook naar.

Voor een goeie 2ehands vragen ze meer dan dat ik wil uitgeven aan een conventionele bank. En/of missen onderdelen of er moet nog veel aan worden gedaan.

Ik neig toch naar zo'n HBM, en dan alles nalopen en opnieuw smeren.
Denk dat het in de basis dan een prima bankje is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door hfjbuis »

Denk dat het in de basis dan een prima bankje is.
Over het draaiwerk zelf ben ik zeer tevreden en daar gaat het voor mij uiteindelijk om.

Als je eens wilt proberen, laat maar wat weten!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie