Draadjes buigen, terugspringen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Draadjes buigen, terugspringen

Bericht door janplastiek »

nu ik dit draadje terug overlees, kan je geen plooi pincet gebruiken, werd bij Philips in Turnhout gebruikt voor handmatig plooiwerk van molybdeen en wolfraam draad om speciale spiralen te maken.
de benen van deze pincet zijn elektrisch geïsoleerd van elkaar en hier werd de stroomdraad van een soldeertransformator aan gemonteerd, door de stekkers te verplaatsen bovenop de transformator kreeg je 6,7,8,9Volt of zo door de pincet, en de draad die tussen de punten zat werd door de kortsluiting roodgloeiend, dan was het plooien kinderspel, misschien een oplossing hiervoor?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Draadjes buigen, terugspringen

Bericht door serum »

Pas je dan niet permanent de elasticiteitsmodulus aan in negatieve zin?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Draadjes buigen, terugspringen

Bericht door janplastiek »

je kan warmen, plooien en terug plots koelen, zodat de draad terug stijf wordt, oefening baart kunst.
Het zal vermoed ik sneller gaan, dan malletjes aanpassen omdat je koud geplooide hoek terug veert.
zolang de waarde van de antenne (of hoe moet deze electronoob dit noemen) maar juist blijft
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draadjes buigen, terugspringen

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 23 apr 2019 13:40 Die zijn vrij eenvoudig te maken..
Antennes zijn van die typische dingen die als ze eenmaal klaar zijn er verbazingwekkend simpel uit zien. Maar ik schat zo dat jij je bedrijf minimaal een jaar kunt laten draaien aan wat die antenne in dat horloge aan ontwikkeling gekost heeft.

Ik vind die plooipincet wel een leuk ideetje eigenlijk. Ik kan me indenken dat het voor werkstukjes uit dikker draad (ik denk dat ik meer lasstaven als 'draad' gebruik dan als toevoeg) handiger is dan heetstoken met de vlam. Twee elcheapo tangetjes en een TIG-stroombron doet de truuk vast ook wel, hmmm..... :lol:

Voor mijn draadbuigprobleem: ik heb vooralsnog even simpelweg 'draadhouders' geprint van ABS met een geultje waar koperdraad in kan. Dat ABS is op RF-gebied nog niet zo heel slecht, met de 3D printer heb ik vormvrijheid in alle dimensies, ruim voldoende herhaalnauwkeurigheid en ik heb er weinig werk aan. En die koperdraad in een stuk plastic blijft z'n vorm ook wel houden, dan heb ik geen staal meer nodig. Alles bij elkaar iets minder optimaal dan draad buigen en geen 'overbodig stuk plastic' erbij nodig hebben, maar een ramp is het ook niet.
Eerst maar eens wat testresultaten verzamelen, tot de conclusie komen dat versie 1.0 misschien nog niet helemaal het winnende liedje is (dat werkt immers ook nooit anders), aanpassen, en dan maak ik me later nog wel eens druk over hoe het in productie nou handiger kan als de aantallen boven een paar honderd stuks uit komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draadjes buigen, terugspringen

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 23 apr 2019 13:40 één verhaal dat ik gelezen heb sprak ook over een ander "locator Beacon"
Ik heb ook een verhaal gelezen.

Van een oude man die illegaal uit Nieuw Zeeland vertrokken is met zijn bootje.
Hij moest daar allerlei veligheidsmiddelen aan boord hebben maar weigerde hij. Hij wilde niet dat anderen hun leven gingen wagen om dat van hem te gaan redden.

Dat betekende ook dat hij niet naar Nieuw Zeeland kon terugkeren zonder het risico te lopen gearresteerd te worden.

Wie heeft er nog meer een verhaal gelezen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Draadjes buigen, terugspringen

Bericht door vip1980 »

Sven schreef: 24 apr 2019 08:59
Arie Kabaalstra schreef: 23 apr 2019 13:40 één verhaal dat ik gelezen heb sprak ook over een ander "locator Beacon"
Ik heb ook een verhaal gelezen.

Van een oude man die illegaal uit Nieuw Zeeland vertrokken is met zijn bootje.
Hij moest daar allerlei veligheidsmiddelen aan boord hebben maar weigerde hij. Hij wilde niet dat anderen hun leven gingen wagen om dat van hem te gaan redden.

Dat betekende ook dat hij niet naar Nieuw Zeeland kon terugkeren zonder het risico te lopen gearresteerd te worden.

Wie heeft er nog meer een verhaal gelezen?

kom in jou verhaal alleen niets tegen wat antenne/topic gerelateerd is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ( wel een leuk verhaaltje... :lol: )
Plaats reactie