Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door Markus »

Ik heb een aantal nieuwe geslepen Kogelomloop spindels gekocht met C3 (JIS standaard) nauwkeurigheid voor een prototype die ik aan het bouwen ben. En hoewel ik vrij zeker weet dat het goede Spindels zijn heb ik geen meet rapport zoals je die krijgt bij NSK Spindels.

Ik wil dus zo'n meet rapport (laten) maken voor elke Spindel hoe doe ik dat ? heeft iemand daar spullen voor ? of kent iemand een bedrijf ?

Momenteel zit ik te denken om zelf een meet opstelling te maken met een nauwkeurige Glasliniaal die Quadrature poept en dan via een Arduino of Raspberry de data door te sturen naar een PC waar ik met een Python programma een grafiekje Plot.

Leuk project alleen best duur voor een paar keer gebruik en ik heb er eigenlijk geen tijd voor.

ideeën ? heeft iemand toevallig een hele goede Glasliniaal liggen ± 3μm of zoiets ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door serum »

Met alleen een glaslineaal ben je er dan niet. Je moet ook nauwkeurig de rotatie van de spil in de gaten houden, in geval van de 0,003 nauwkeurigheid ook het liefst in x4, met 2500ppr oid, (met een 20mm pitch zit je dan nog binnen de resolutie die je zoekt). zorgen dat je spil axiaal opgesloten is (in ieder geval 1 kant op) En zorgen dat je glaslineaal parallel ligt aan je KO.

Ik zie inderdaad een leuk project! Weet niet om hoeveel spillen het gaat, en wat de beoogde winst is, maar wellicht kan je anders beter een spil kopen met een dergelijke rapport. NSK kan je er vast verder mee helpen, ik ben ook eens benaderd door een enthousiasteling van ze, toen ik wat STEP bestanden nodig had.

Denk dat je wel ongeveer de mooiste manier omschrijft om je gewenste data te genereren :)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door Markus »

Goed punt, ik was van plan, of een servo te gebruiken, of een Full steppende stappenmotor omdat microsteps niet echt nauwkeurig zijn, wellicht steppers met encoders.

Ik heb nu iets van 15 van deze spillen, allemaal kort (300 a 400mm) voor een prototype project waar ik mee bezig ben (compacte beton frees) . Als het project ooit een product gaat worden dan koop ik er meer van is de bedoeling.

Ik heb ook een partijtje NSK spindels met rapporten, met hetzelfde doel de kleine beton frees, eerste proto krijgt in ieder geval 1 NSK spindel misschien wel op alle assen,


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij een (frees)machine controleren ze de positionering met een 'moederliniaal' of met laserinterfero meter.https://www.renishaw.com/en/xl-80-laser-system--8268
Dan heb je gelijk de montage mee genomen, maar dus ook niet alleen de nauwkeurigheid van de KO spil.
Je zult toch een soort van slede constructie moeten maken voor je meet opstelling.

Vervolgens een keer of 5 meetsessies doorlopen en met een beetje slimme statistiek de waardes bepalen en een grafiekje plotten.
1 tabel met meetpunten zegt niet zoveel.
Ik heb het ooit geschreven voor een HP laserinterferometer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door Markus »

Bedankt voor de tip maar..ziet er nogal duur uit, kon op ebay een onderdeeltje kopen van dit systeem voor 980 euro, lijkt me boven mijn budget voor dit project

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door DaBit »

Ik heb nog wel een paar nauwkeurige glaslinealen liggen. De types die met 1 vast blok zitten en de rest 'verend', analoge sin/cos uitgang, etc. Ik zou eens moeten kijken wat het precies ook al weer was, maar het is geen kinderspeelgoed in ieder geval. Ze komen uit prototypemachines waar nauwkeurigheid knap belangrijk was.

Aangezien ik die voorlopig nog nergens in gepland heb zou je die best eentje kunnen lenen. Ze zijn wel vrij lang, meter of twee. En kwa interface-elektronica heb ik ook niks, enkel de linealen en sensorkoppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door Markus »

Dank voor dit aanbod, moet er even over nadenken want door de 2mter lengte wordt de rest van de opstelling (bijvoorbeeld de vlak plaat waar ik alles op wou bouwen) flink duurder.

En zoals ik zei mijn Spindels zijn max 400mm lang.

ALs ze van het merk Heidenhain zijn dan zijn er 2de hand sinus/cosinus interpolatie kastjes te koop die dan quadrature outputten, dus dat is wel te doen

Ik ben al lang blij met 2 of 3um nauwkeurigheid voor de meting, de gewenste repeatability van mijn huidige prototype is <0.01 mm.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 06 apr 2019 15:51 ALs ze van het merk Heidenhain zijn dan zijn er 2de hand sinus/cosinus interpolatie kastjes te koop die dan quadrature outputten, dus dat is wel te doen
En daar is tegenwoordig meer betaalbaars voor:
b.v.
https://www.indiamart.com/proddetail/in ... 33373.html
Kan zo snel een andere die ik in gedachte had niet vinden, weet wel dat het zeer betaalbaar was.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door Markus »

Oh Bedankt Hugo, dat ziet er goed uit !

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe kontroleer ik mijn C3 Kogelomloop Spindels ?

Bericht door Markus »

Toch een andere weg gekozen, ik bedacht dat met een digitale meetklok met data uitgang met een lange meetbereik samen met een vlakke plaat met T-sleuven ik een stukje zou kunnen meten en dan de meetklok zou kunnen verschuiven (handmatig verplaatsen), opnieuw nullen en weer een stuk meten.

Dus op ebay deze op de kop getikt,

18484

Is op een paar duizendste nauwkeurig en heeft een meet bereik van 60mm, voor mijn kleine spindels moet ik ding dan iets van 5 keer verzetten. Volgens de beschrijving poept de data kabel de metingen rechtstreeks naar Excel dus hopelijk is daaruit gemakkelijk een grafiekje te maken met afgelegde weg/fout.

Niet zo elegant als ik het eerst wou doen, maar met de voordelen van veel lagere prijs, veel minder moeite, en de meetklok is ook voor andere dingen te gebruiken.

Greezt,

Markus
Plaats reactie