Z-as nullen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. dat apparaat met een klokje is net zo vlotjes.. en je Z0 vastleggen doe je toch voordat je gaat frezen..
Als je een ingemeten tool in je spil hebt staan, dan maakt het niet eens uit welk tool het is, en of je em voor die klus gaat gebruiken.. 0=0.. met welk tool dan ook.. als je je tenminste houdt aan "de stelling van Kabaalstra":

"Je gereedschappentabel is als een tempel Gods.. hou het rein en heilig, en doe't licht uit als je weggaat".. :lol:

Tevens.. kun je ook snel en makkelijk een "overmaat op de Z instellen.. stel.. je wilt 0;.2 mm van de top afpoetsen omdat je materiaal niet helemaal vlak is.. dan zet je dit apparaatje erop, en jogt tot de wijzer op -0.2 staat, dan ze je je werkstuk Z op 0.. en is de bovenkant van je werk Z0.2.. easy as 355/133 8)

Mooi ding ook.. al doet ie me denken aan een blik doperwten. :P
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 25 apr 2019 17:40 Precies.. dat apparaat met een klokje is net zo vlotjes.. en je Z0 vastleggen doe je toch voordat je gaat frezen..
Ik "nul" gewon op mijn spoilboard, hoef ik dat niet meer te doen zolang ik dat bord niet moet vlakken....
Nieuwe klus.... frees uit het rek in de spindel en op de groene knop. Zo zit je lekker snel aan de koffie ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. dat werkt natuurlijk ook.. Jij zet in je CAM Software altijd de dikte van je werk als "werkstukoppervlak", en dan als je em los moet frezen, net een paar tienden door de nul heen..

Vergelijkbaar met mijn 4de as.. ik heb er aan de bovenkant een haartje afgefreesd, zodat dat precies op Z40 ligt.. da's mijn referentie.. zeker als ik met de Trunnion frees.. 'k weet dat de zitting van mijn spantang op Z-5 ligt.. en ik kan vooraf de hoogte van de spantang meten, en de hoogte van mijn werkstuk... hoef dan ook niets meer te doen.. :)

't mooie is.. er zijn veel verschillende methoden, en apparaatjes.. en ze werken allemaal.. als je ze maar juist toepast..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 26 apr 2019 18:40 .. en ze werken allemaal.. als je ze maar juist toepast..
100% eens!
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Ben via zoeken hier terecht gekomen om maar eens niet gelijk een nieuw topic te maken.
Als ik dit zo lees, begrijp ik het dan goed dat wanneer ik mijn losse tool setter (de 43mm in macro.cnc vervangen door 20mm) op m'n spoil board zet en hem dan laat meten hij op het bord 0 aan geeft.

Dat doet hij, maar stel ik wil een stuk mdf van 18mm dik uitfrezen, als ik de tool setter dan op het materiaal zet meet hij top materiaal als 0, en frees ik dus tot -18. Echter is de maat in de tekening niet altijd 100% de maat van je materiaal. Voor 1 stuk kan je de tekening aanpassen maar als je meerdere stukken wilt maken niet.

Nu zou ik graag willen, en met Eding zie ik AND, IF en ELSE als optie om in de fusion PP te verwerken dat ik op m'n wasteboard nul, hij dan de dikte uit Fusion gcode haalt (volgens mij staat die er vrij bovenaan in) en dan niet nul op slaat als waarde maar Z=-18 of wat de dikte ook mag zijn en liefst dan nog Z=-(dikte+0,2)

Of denk ik nu veel te moeilijk en hebben jullie een betere optie voor me?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Ik snap niet helemaal (helemaal niet) wat je bedoeld. Voor het nullen zijn er verschillende mogelijkheden. Ik doe dat altijd op de bovenkant van mijn werkstuk maar er zijn er ook die de bovenkant van het bed (of wastboard) als nul gebruiken. In Fusion geef je dan in het eerste geval -18 aan en in het 2e geval 18
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Voor Eding heb ik altijd wasreboard als -18 of wat voor dikte dan ook aangehouden. Dus in fusion het kruis links voor boven.

Ik had een voelermaatje van 0,01 en als die net niet pakte deed ik dat als -17,95

Zal vast een verkeerde gewoonte zijn
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jasper schreef: 11 sep 2019 22:52 Voor Eding heb ik altijd wasreboard als -18 of wat voor dikte dan ook aangehouden. Dus in fusion het kruis links voor boven.

Ik had een voelermaatje van 0,01 en als die net niet pakte deed ik dat als -17,95

Zal vast een verkeerde gewoonte zijn
Zolang het freesresultaat naar wens en verwachting is bestaat er eigenlijk geen verkeerde gewoonte.
Als je veel dun materiaal verwerkt, en je wasteboard (opspantafel) zet je op Z=0. dan kun je in je programma naar Z0 gaan en zit je door je materiaal, ongeacht de dikte van je materiaal. (en eventuele dikte toleranties)
Als je kamertjes op een gegeven diepte wilt frezen, is het wel handig om vanaf de bovenkant van je materiaal te werken, in dat geval maak je bovenkant materiaal Z=0
Wanneer ik dun materiaal met dubbelzijdig tape op plak, maak ik die aluminium plaat Z0, ik frees naar Z0.1 (dikte tape) en dan weet je dat je er precies doorheen zit.

Wanneer je het juist invoert in CAM, maakt het eigenlijk niets meer uit. Wanneer je G-code tikt is het handig om bovenkant materiaal Z0 te houden, dan is elke Z- waarde in je materiaal, als je een keer een - vergeet is er dan niet heel veel risico dat het fout gaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Als je kamertjes op een gegeven diepte wilt frezen, is het wel handig om vanaf de bovenkant van je materiaal te werken,
tenzij de dikte van je materiaal weer bekend is, ik doe voor hout/kunststof/aluminium plaat alles vanaf spoilboard =z0 en meet het materiaal vooraf op, ik teken 90% parametrisch, waardoor de waarde van het materiaal weer in de CAD bekend is In sommig accurate gevallen is het zelfs wel weer handig om de parallel in de machineklem als z- 0-punt te gebruiken. Ik gebruik het z0=bovenkant materiaal eigenlijk alleen voor de snelle klussen tussendoor op g55 oid.

Er is geen goed/fout, het is het belangrijkste dat je een systeem hebt dat voor jou werkt en dat je doorhebt hoe het werkt. Ik heb er in Fusion een gewoonte van gemaakt om altijd even naar de minimale Z hoogte te kijken (staat in ieder programma per tool uitgesplitst bovenaan in de CAM bij Fusion). Deze mag bij mij dan nooit meer zijn dan -.2 oid.


Riedeltje ziet er dan bv zo uit;

Code: Selecteer alles

O1001 (PLAAT 4)
(T2 D=80. CR=0. - ZMIN=8.9 - FLAT END MILL)
(T6 D=20. CR=0. - ZMIN=-0.1 - FLAT END MILL)
(T7 D=6. CR=0. - ZMIN=7. - FLAT END MILL)
N10 G90 G94 G17 G49 G40 G80
N15 G71
N20 G28 G91 Z0.
N25 G90
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Ik ga morgen nog eens proberen,
Vanmiddag ging ik de mist in.

Ik meet op het bed en na meten zegt hij 20+5=25mm zoals verwacht.
Ik wilde het nulpunt 3,02mm verleggen zodat ik zeker door het 3mm dikke materiaal heen zou gaam en het nulpunt dus boven het materiaal is. Als ik iets moet uitfrezen rekende ik altijd terug vanaf het bed met de getekende dikte, het materiaal is niet altijd overal even dik natuurlijk.

Maar om onduidelijke redenen prakte hij het freesje vol door het materiaal heen in het bed.
Waarschijnlijk heb ik dus een tikfout gemaakt. De spindel stond op 25mm en ik moest dus het nulpunt 3,02 omhoog brengen 3,02. Dus tikte ik 21,98 in als huidige Z waarde maar helaas ging het niet zoals verwacht.

Heb nu wel besloten dat 7200mm/min niet nodig is voor de Z, eigenlijk levensgevaarlijk. Dus die gaat terug naar 1500/2000 of zo denk ik.

En ik vroeg me af of ik 2 tool setters kan gebruiken met eding.

Ik wil dus een losse om op m'n materiaal te kunnen meten bijvoorbeeld voor pockets enz en een vaste voor wasreboard is nul, kan dat?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as nullen

Bericht door Kjelt »

Volgens mij is de tool ingang van de cpu5 gewoon een normaal open schakelaar of normaal gesloten schakelaar.

Als al je tools nu normaal open zijn dan kun je meerdere parallel zetten.
Andersom kan niet.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Die zijn NO inderdaad.
Maar is er dan 1 knop (te maken) voor bed nul waarbij hij naar een specifieke locatie gaat en 1 voor een niet gedefinieerde locatie?

Edit, bij NC zet je ze dan toch gewoon in serie?
Niet dat ik die heb maar wie weet wie hier via zoeken komt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as nullen

Bericht door Kjelt »

Ja bij NC zou je ze in serie kunnen zetten, wel veiliger dan NO inderdaad.
Ik weet niet precies hoe Eding dat doet maar is dat niet gewoon in je makro te programmeren dat je de lokatie opgeeft ? Dan krijg je dus twee makros.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Hey,

Ja dat zal vast kunnen, maar ik (nog) niet.
Zal even hier afwachten en anders mail ik Alfred wel even.

Wil toch ook nog vragen over de PWM module, lijkt me wel handig om de spindel vanuit eding te kunnen bedienen.
Plaats reactie