Aanschaf draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door ger »

In je voedings handel zit een slip koppeling, ( die moet je zo afstellen dat ie ook werkelijk slipt als je tegen een aanslag komt).
In de vaste kop zit idd een aanslag , maar die kan je eigenlijk alleen gebruiken wanneer je met spantangen werkt en of dicht bij de vaste kop zit .
Voor de rest is een aanslag wat op het bed geklemd wordt al dan niet met verschillende lengtes e.d.
Zoiets als dit b.v.

Afbeelding
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Ok helder.
Zo'n aanslag heb ik er helaas niet bij
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Vandaag wat meer tijd gehad

Wat spelen met de hendeltjes en wat meer draaien.

Bijgeleverde drieklauw was ruk. Bekken waren niet in orde. Niet mee te werken.
Zweeds merk was het. Geen zin om te kloot violen welke bekken erop zouden passen.
Daarnaast was het een gietijzeren klauw, die mogen geen 4000RPM draaien (althans geen 160mm klauw).
Dus maar een nieuwe stalen gekocht die wel 4000RPM mag. Kost wat, heb je wat.
En een nieuw Bison center gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Dwarsslede draaide niet soepel. Dus gedemonteerd en helemaal schoon gemaakt en voorzien van vet en afgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

De complete slede draait ook niet fatsoenlijk aan het eind van het bed...
Vanaf de linkerkant kan ik 30cm verplaatsen en dan loopt het zeer stug.
Geen idee wat daar de oorzaak van is. Lagertjes aan de achterkant van de slede zaten ook niet tegen het bed aan (zit een excenter). Die moeten licht aanlopen lijkt mij, dus dat ook maar bijgesteld.
Probleem zit ergens aan de voorkant. Waar...? nog geen idee moet even uitzoeken wat er nog meer tegen het bed kan klemmen.

Machine zou door een "expert" zijn nagekeken. Achteraf had ik beter een goedkopere 2e hands kunnen kopen. Want ik moet alsnog alles zelf doen.
Valt altijd een beetje tegen...maarja

Vrijdag komt hopelijk de Multifix.
En alle boutjes onder de verf uit getrokken en opgemeten zodat ik die kan vervangen voor nieuwe boutjes. Want er is over de bouten heen geschilderd.

Moet nog een spatplaat maken aan de achterkant. Want geef een rotzooi met de koelpomp.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door ger »

Ik heb even je photo's bekeken , nog even over de aanslag in de vaste kop, die mis ik bij jou , ik weet niet of dat standaard ooit geleverd is zo, maar ik heb er nog nooit zonder gezien ;-)
Zoals in dit plaatje , ( achter de geklemde aanslag )
Afbeelding
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Ik ga morgen kijken. Ik vermoed dat er door de verkoper gewoon overeen is geschilderd. Net zoals alle bouten haha en sommige nippels. Die mag ik morgen gaan vervangen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Trouwens iemand ervaring met het toevoegen van een noodstop?
En hoe kan ik dit het beste erin verwerken? Als in --> 3 fasen in --> 3 polige noodstop --> verder naar de machine.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door staandeklok »

Indien je gehele support niet goed loopt van links naar rechts, zoals je zegt, duidt dit op slijtage van het bed. Een bed slijt het meest kort voor de klauwplaat, omdat het meeste draaiwerk daar plaats vindt. Indien er gereviseerd wordt met de verfkwast, stelt men meestal de spie onder het support strak op de plek bij de klauwplaat, waardoor hij dreigt vast te lopen, indien het support geheel naar rechts wordt gedraaid(bij ernstige slijtage kom je helemaal niet aan het eind van het bed).
Het lossen van de spie heeft tot gevolg, dat er speling ontstaat indien voor de klauwplaat wordt gedraaid, hetgeen met name bij afsteken voor trillingen gaat zorgen.
Ik hoop voor je, dat ik ongelijk heb, want van bovenstaande wordt je meestal niet erg vrolijk.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Hoe kan ik het beste controleren of het bed niet is ingezakt?
Klok op het support meten aan bovenkant van de geleiding waar de losse kop over gaat? Deze heeft immers minder slijtage.

Ik kom inderdaad niet aan het einde...
Heb zo'n vermoeden dat er geen kl*te na is gekeken.
In het ergste geval het bed opnieuw laten slijpen
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door javanree »

Als je al zo ver wilt gaan... er staat een compleet frame, kant en klaar geslepen, op Marktplaats.
Je eigen dingen overzetten, oude frame dan verkopen / dumpen
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Al die AI's op Marktplaats (in Tiel en Beneden-leeuwen) zijn van dezelfde verkoper ;) Degene waar ik deze ook van heb gekocht
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Zojuist even het e.a. gemeten volgens youtube instructie.
43cm zit binnen 0,02mm. Prima lijkt mij zo.
De laatste 7cm zit 0,12mm. Maar in dit stukje hoef ik niet te zijn in principe.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

staandeklok schreef: 08 mei 2019 20:40Indien er gereviseerd wordt met de verfkwast,
Helaas is dat ook dikwijls aan de orde, anders betaal je bijna een nieuwe machine, krijg je een meetrapport, is de drieklauw misschien wel nieuw, enz.
willy wonka schreef: 08 mei 2019 20:10 Trouwens iemand ervaring met het toevoegen van een noodstop?
En hoe kan ik dit het beste erin verwerken? Als in --> 3 fasen in --> 3 polige noodstop --> verder naar de machine.
Hmm, uitdaging, als je 4000 toeren draait en je gooit de spanning er af, blijft die hoofdspil nog wel even doortoeren. Wij zetten(verleden tijd :mrgreen: ) hem altijd kort in de achteruit, staat de spil gelijk stil. Die truuc moet je dus in het noodstop circuit verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door motormuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2019 13:24
staandeklok schreef: 08 mei 2019 20:40Indien er gereviseerd wordt met de verfkwast,
Helaas is dat ook dikwijls aan de orde, anders betaal je bijna een nieuwe machine, krijg je een meetrapport, is de drieklauw misschien wel nieuw, enz.
willy wonka schreef: 08 mei 2019 20:10 Trouwens iemand ervaring met het toevoegen van een noodstop?
En hoe kan ik dit het beste erin verwerken? Als in --> 3 fasen in --> 3 polige noodstop --> verder naar de machine.
Hmm, uitdaging, als je 4000 toeren draait en je gooit de spanning er af, blijft die hoofdspil nog wel even doortoeren. Wij zetten(verleden tijd :mrgreen: ) hem altijd kort in de achteruit, staat de spil gelijk stil. Die truuc moet je dus in het noodstop circuit verzinnen.

Dus Hugo jullie verkrachten met die stop de tandwielen en spieen van de machine (zal ze niet leuk vinden)
bij mijn draaibank is dit voordat ik ze kocht ook gebeurt
heb meteen de tandwielbak uiteen gehaald en er waren twee spieén al to op de helft in de lengte verzet


daarom draai ik ook alle metrische schroefdraad met de klok dan draaid de spindel maar een kant op en hoef je niet om te schakelen
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Het blijven natuurlijk oude machines. Maar als ik de advertentie en verkoper mag geloven heeft iemand er met verstand van deze banken naar gekeken. Wat dus achteraf niet het geval is. Dan had ik er net zo goed een goedkopere van Marktplaats kunnen trekken als ik hem toch uit elkaar moest halen.
Achteraf betekend dit dus alleen een lik verf erover.

Vandaag support eraf gehaald omdat ik wil weten waarom het aanloopt.

Afbeelding

Excenter met kogellagers aan de achterkant. Deze waren niet afgesteld. Lagertjes heb ik vervangen voor nieuwe.

Afbeelding

Helemaal schoon gemaakt. Veel troep tussen de geleidingen en oliekanaaltjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen nieuwe bouten, nippels, borgschroefjes monteren. Zit allemaal onder de verf...
Tandheugel en langsvoeding as/schroef? schoon gemaakt. Kwam aardig wat troep vanaf...

Loopt weer als een zonnetje.
Ik weet ook de reden waarom hij aan het eind van zijn bereik klemt:

De langsvoeding as/schroef en stang voor de aan/uit richting zitten aan de rechterkant moet een lagerblok vast.
Als ik dit blok iets los draai dan loopt het perfect. Draai ik de bouten aan dan trekt de schroef/stang een beetje krom waardoor het klemt. Ik denk een kwestie van uit shimmen.
Support loopt ook een heel stuk mooier. Over het grootste deel van het bereik is het <0,02mm. En de laatste 5cm van het bereik is het verschil 0,08mm t.o.v. de voorkant. Maar hier ga ik toch niet draaien.

Morgen de losse kop uitlijnen
Plaats reactie