Simpel frees programma

Moderator: Moderators

Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Simpel frees programma

Bericht door Jorn Hofman »

Hallo,

Op dit moment werken wij met onze portal frees (3 bij 2 meter) met mach 3 om de G code te genereren. Onze 3d printers werken met Z-suite een geweldig simple programma en daarom de vraag of er ook programmas zijn voor aansturing van de cnc frees met de simpelheid van Z-Suite. Wij frezen op het moment enkel gemakelijke vormen en contouren.

Groeten Jorn
CNC_Guy
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2019 12:10

Re: Simpel frees programma

Bericht door CNC_Guy »

Vanaf 2018 wordt bij elke solidworkslicentie SolidworksCAM meegeleverd. Enige voorwaarde is wel dat je in actief systeem onderhoud moet zitten.
ik weet niet of je gebruik maakt van Solidworks anders zou dit natuurlijk een ideale oplossing zijn!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Simpel frees programma

Bericht door Markus »

Fusion360 is gratis voor de student en erg goedkoop voor de kleine ondernemer heeft ingebouwde CAM https://www.autodesk.com/products/fusio ... educators
Meer hobby --> CamBam --> http://www.cambam.info/


Greezt,

Markus
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Simpel frees programma

Bericht door Benny_DS »

Wat zijn gemakkelijke vormen?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Simpel frees programma

Bericht door benkr »

Jorn Hofman schreef: 08 mei 2019 14:37 Hallo,

Op dit moment werken wij met onze portal frees (3 bij 2 meter) met mach 3 om de G code te genereren. Onze 3d printers werken met Z-suite een geweldig simple programma en daarom de vraag of er ook programmas zijn voor aansturing van de cnc frees met de simpelheid van Z-Suite. Wij frezen op het moment enkel gemakelijke vormen en contouren.

Groeten Jorn
Gezien de vraagstelling weet deze man denk ik niet precies hoe het proces van G-code genereren normaal gesproken in zijn werk gaat en zet hij iedereen hier op het verkeerde been lijkt wel.
Ik schat in dat er toch ergens een conversieslag wordt gemaakt om van een "simpel" tekeningetje in b.v. DXF format naar Mach3 te gaan, alleen heel oude Mach3 versies konden dit direct, tegenwoordig moet dit b.v. via LazyCam wat je standaard bij Mach3 krijgt. De meeste mensen gebruiken Fusion, CamBam etc. etc. om direct G-codes te genereren en die naar de machine te sturen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Simpel frees programma

Bericht door Kars-cnc »

Je kunt G-code natuurlijk ook handmatig maken, dat kan goed met Mach-3. Maar het zou inderdaad nuttig zijn als Jorn Hofman wat meer uitleg zou geven over de huidige werkwijze.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Simpel frees programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 09 mei 2019 23:03 Je kunt G-code natuurlijk ook handmatig maken, dat kan goed met Mach-3. Maar het zou inderdaad nuttig zijn als Jorn Hofman wat meer uitleg zou geven over de huidige werkwijze.
Benny_DS schreef: 08 mei 2019 22:13 Wat zijn gemakkelijke vormen?
Precies, en als die gemakkelijke vormen dan ook nog een beetje universeel zijn (rechthoek, cirkel, sleufgat (is natuurlijk een rechthoek met ronde hoeken), rond sleufgat), kun je met een paar parameters de maat aan passen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Simpel frees programma

Bericht door Sven »

Als je de niet geheel eenvoudige overstap naar linuxcnc aankan dan is nativecam misschien wel de eenvoudigste.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: Simpel frees programma

Bericht door Jorn Hofman »

hallo en bedankt voor alle antwoorden.
Er is inderdaad een verwarrend stukje in de tekst gezet sorry hiervoor.

Wij gebruiken SolidWorks en Siemens NX voor het maken van onze modellen. Met simpele vormen bedoel ik dat we op het moment enkel plaatmateriaal bewerken en hierin contouren frezen en gaten boren.

we zijn opzoek naar een simpel programma voor het maken van de g code die Mach3 zou kunnen gebruiken.

Echter wanneer er een programma is die beide stappen (G code maken en aansturen CNC) kan uitvoeren is dit ook een mogelijkheid.

wij gebruiken idd nu sollidworks voor het generen van de G code maar willen graag een programma die dit makkelijker en sneller maakt vandaar de vraag.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Simpel frees programma

Bericht door Leeuwinga »

Deskcnc kan dat, DXF inlezen, binnen het programma is een Cam module voor de G Kode aanmaak
en aansluitend het Machinedeel cnc gebruiken,
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Simpel frees programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zou je toch eens naar CamBam moeten kijken, uit het 3D model aanzicht in dxf exporteren en inlezen in CamBam, contour selecteren, gewenste bewerking en G-code genereren.

Kan Mach3 geen dxf inlezen ?

https://www.machsupport.com/forum/index ... ic=23066.0
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: Simpel frees programma

Bericht door Jorn Hofman »

Dank voor het nogmaals aangeven van CAMBam een geweldig simpel programma voor de basis behandelingen die wij willen gaan doen! Erg bedankt!

Groeten Jorn
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Simpel frees programma

Bericht door John Sellis »

sheetcam kijk daar eens na!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Simpel frees programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jorn Hofman schreef: 14 mei 2019 11:54 Dank voor het nogmaals aangeven van CAMBam een geweldig simpel programma voor de basis behandelingen die wij willen gaan doen! Erg bedankt!

Groeten Jorn
Ik gebruik CamBam nu zo'n 12 jaar..en ik kan je vertellen dat 't heel veel meer kan dan alleen die basis behandelingen...
Toen ik het 12 jaar geleden installeerde had ik 10 minuutjes later mijn eerste werkstukje in de machine liggen.

Mocht je meer willen weten over CamBam, geef maar een gil!
Plaats reactie